Eet goed om scherp te zien. Wat is de impact van voeding op de ogen?

The eyes are the windows to the soul, maar jouw ogen vertellen ook veel over je leeftijd. Naarmate we ouder worden, treden er veranderingen op in het netvlies, de iris en soms de algemene kwaliteit van ons zicht. Hoewel deze achteruitgang hoort bij het natuurlijk proces van ouder worden, zijn er toch maatregelen die we kunnen nemen in ons dagelijks leven om dit proces voor een groot deel te vertragen. De meest eenvoudige, eerste stap is letten op wat er op ons bord komt. Gezonde voeding speelt een grote rol bij het behouden van een goede ooggezondheid en verlaagt de kans op ziekte en complicaties in onze ogen.


Dus, hoe belangrijk is voeding nu net voor de ogen?

Je bent vast bekend met de uitdrukking „je bent wat je eet“. Deze is zonder twijfel van toepassing op jouw zicht. The US National Eye Institute en andere experten zijn het erover eens dat bepaalde vitamines zoals vitamine C, E en carotenoïden zoals bètacaroteen, luteïne en zeaxanthine de gezondheid van de ogen ten goede komen.1 Meer nog, ze dragen actief bij tot de vertraging van veelvoorkomende ouderdomskwalen zoals cataract (de vertroebeling van de ooglens) en leeftijdsgebonden maculadegeneratie, ook wel bekand als LMD (ten gevolge van het afsterven van kegeltjes in de gele vlek van het netvlies). Beide aandoeningen zijn perfect te behandelen, maar samen vormen ze de nummer één oorzaak voor zichtverlies bij 55-plussers.2

De Age-Related Eye Disease Study (AREDS) uit 2011 werd uitgevoerd op individuen met gevorderde LMD en toonde dat een dagelijkse inname van 268 mg vitamine E, gecombineerd met bètacaroteen, vitamine C en zinc de ontwikkeling van deze ziekte vertraagde met 25%.3


n
Wist je dat…
… ouder worden de plooibaarheid van onze ogen vermindert, waardoor we minder goed kunnen focussen?
… volgens the American Optometric Association, 25 miljoen mensen op de wereld lijden aan cataract en LMD?4
… in Groot-Brittannië, bijvoorbeeld, rond 2 miljoen mensen slechtziend zijn? Nochtans is LMD, de meest voorkomende oorzaak, perfect te vermijden.5
… mensen met diabetes een hoger risico lopen op blindheid en wel 40% meer kans lopen op glaucoom?6
… vitamine E niet enkel je ogen beschermt maar ook depressie bestrijdt?7
… ouderdom ervoor zorgt dat we minder goed kleuren en vormen kunnen onderscheiden omdat er langzaamaan verkleuring binnen het oog optreedt?

Probeer niet té veel suiker te eten

Letten op de inname van suikers is niet enkel belangrijk voor je gewicht, maar ook voor je ogen! Een studie gepubliceerd door the American Journal of Clinical Nutrition toonde dat een eetpatroon met een hoge glykemische index (GI) sterk bijdraagt tot LMD bij zowel diabetici als niet-diabetici.8 O­vermatig suiker in het bloed beschadigt de kleine bloedvaten in het netvlies. Angela Steel, een voedingstherapeute van SuperWellness beveelt aan, “De algemene regel is dat geraffineerde koolhydraten die je kan vinden in o.a. cornflakes, wit brood, pasta en rijst, een hoge GI hebben. Dus deze kan je best vermijden en vervangen door volkoren producten, groenten en fruit.” Ze wijst ons ook op het belang van het lezen van labels op onze voeding. “Vaak bevat ‚zoute‘ voeding zoals sauzen en kant-en-klare maaltijden een hele hoop suiker. Ideaal zou voedsel zeker niet meer dan 10g suiker per 100g mogen bevatten,” adviseert ze.9

Hoe voorkomen vitamines ziektes in het oog?

Voorlopig wijst het merendeel van het onderzoek op een duidelijke link tussen oogziektes en vitamine A, E en C. Recentere studies suggereren dat ook de carotenoïden luteïne en zeaxanthine effectief LMD helpen behandelen.10 Zi­ektes zoals cataract en LMD hebben vaak onduidelijke oorzaken, maar onderzoekt wijst uit dat de effecten van oxidatieve stress (een gebrek aan balans tussen oxidanten en antioxidanten) een grote rol speelt.11 Met andere woorden, antioxidanten zoals vitamine A, C, E kunnen ingezet worden om deze ziektes te voorkomen. Zoals Dr. Ivana Kim, een professor in de Harvard Medical School, uitlegt, “Het netvlies, en in het bijzonder de gele vlek (macula), is vermoedelijk onderhevig aan grote oxidatieve stress, wat wil zeggen dat er een overvloed is aan vrije radicalen; molecules die eiwitten en DNA binnenin cellen schade toebrengen. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen en helpen zo om het netvlies te beschermen tegen deze schade.”12 Oxidanten, bekend als vrije radicalen, kunnen onder meer ontstaan door roken of andere vervuiling. Rebecca Cotterall, voedingstherapeute bij Hello Healing adviseert om ons voedingspatroon op te fleuren met kleurrijke groenten en fruit, en zo de strijd aan te binden met vrije radicalen en oxidatieve stress.13

Onderzoek bewijst ons dat een dieet rijk in groenten, fruit en vette vis de ogen van LMD kan behoeden in latere fases van ons leven.14



Zijn wortels goed voor de ogen?

Zijn wortels goed voor jouw ogen?

Je moeder had altijd al gelijk

Worteltjes zijn één van de rijkste bronnen aan bètacaroteen, die door het lichaam in vitamine A wordt omgezet, wat essentieel is voor het goed functioneren van onze zichtorganen. 170gr rauwe wortel bevat tot wel 229% van je dagelijks nodige dosis aan vitamine A!

Vitamin A voor een uitstekend zicht in het donker

Het derivaat van vitamine A, bekend als 11-cis-retinal, laat onze ogen toe om zich aan te passen aan donkere of onderbelichte omstandigheden. Verder werd aangetoond dat het nachtblindheid zou verlichten.

Hou je niet zo van wortel? Geen nood! Bètacaroteen en bijgevolg vitamine A is ook te vinden in onder meer zoete aardappel, paprika, appelsienen en andere (vooral) gele of oranje plantaardige producten.



1 Jennifer K. Nelson “Eating for Eye Health” 2014. Mayo Clinic.
2 American Optometric Association. ”Antioxidants & Age-Related Eye Disease”
3 National Eye Health Institute. “Age-Related Eye Disease Study–Results” 2011.
4 American Optometric Association. ”Antioxidants & Age-Related Eye Disease”
5 Royal National Institute of Blind People (RNIB). “Key information and statistics" 2014.
6 American Diabetes Association “Living with Diabetes: Eye Complications”. edit. 2013.
7 University of Maryland Medical Centre “Vitamin E” upd. 2012.
8 Jung Chiu et. al, “Association between dietary glycemic index and age-related macular degeneration in nondiabetic participants in the Age-Related Eye Disease Study”. 2007.
9 Angela Steel, a Nutritional Therapist and founcer of SuperWelness
10 NHS. “Treating macular degeneration”
11 National Institute of Health “Vitamin E: Fact Sheet for Health Professionals”. Upd. 2014.
12 Harvard Health Publications. “Top Foods to Help Protect Your Vision”. 2013. Harvard Medical School.
13 Rebecca Cotterall, a Nutritional Therapist at “Hello Healing
14 Macular Disease Society “Nutrition and the eye health”

Blog: Comments

Antwoord naar # - Annuleer