Recept: Zalm met Gnocchi en Lentegroenten

Het zou fantastisch zijn om de tekenen van veroudering een halt te kunnen toeroepen, maar helaas, tot de wetenschap hiervoor een oplossing heeft gevonden, kunnen we deze slechts vertragen. Een gezonde levensstijl draagt hiertoe enorm bij! En voldoende beweging en gezonde voeding worden al gauw vergeten wanneer het ons een beetje té hectisch wordt. We kunnen jou zeker niet dwingen om elke dag te fitnessen, maar misschien kunnen we je wel inspireren lekker en gezond te koken!


Zeker voor dragers van contactlenzen is het belangrijk om de ogen comfortabel en in topvorm te houden… Gelukkig zijn er tal van voedingsmiddelen en vitamines die het verouderingsproces vertragen en zo het dagelijkse leven iets aangenamer maken. Of je nu droge ogen probeert te bestrijden, of degeneratieve oogziektes, wij hebben enkele recepten voor jou voorbereid zodat je op een lekkere en leuke manier zorg kan dragen voor jouw ogen en jouw zicht.


Enkele van de meest belangrijke supplementen voor gezonde ogen zijn luteïne, zeaxanthine, vitamine A en omega 3 gezonde vetten. Laat je vooral door deze woorden niet afschrikken want deze zijn makkelijk te vinden in alledaagse ingrediënten.


Voorbereidingstijd 15 min
Kooktijd 35 min
Porties 4
Voordelen Vitamine A helps beschermt het netvlies en helpt tegen droge ogen.
Omega 3 gezonde vetten verlagen het risico op glaucoom.

Ingrediënten:

  • Bundeltje lente-uitjes

  • Bundeltje worteltjes

  • 1 grote radijs of 3–4 stukken koolrabi

  • 400 g verse spinazie

  • Olijfolie

  • 800 g zalm (4×200g filets)

  • 3 eetlepels mosterd

  • 400 ml light room

  • Zout & peper

  • Citroensap

  • Gnocchi (vers of voorgekookt)

En nu aan het koken!

  1. Hak de lente-uitjes, worteltjes en radijs of koolrabi in kleine, hapklare stukjes. Deze gaan de pan in met wat olijfolie waar je ze eventjes zachter laat worden op een middelhoog vuur.
  2. Voeg de spinazie toe, kruid af met peper en zout, dek de pan af en laat verder garen. Voeg hier ook citroensap aan toe.
  3. Maak de gnocchi klaar volgens de instructies en zet deze even aan de kant.
  4. Bak of stoom de zalm in olijfolie en met wat zout.
  5. Voeg de room en de mosterd toe aan de groenten en roer om.
  6. Serveer de gnocchi, lepel hier wat groentemix over en leg er vervolgens de zalm overheen.
  7. Werk af met wat citroen.

En lees hier meer over belangrijke vitamines die de gezondheid van de ogen bevorderen: „Voeding voor gezonde ogen“ en „Vitamines voor de ogen

Blog: Comments

Antwoord naar # - Annuleer