Algemene voorwaarden

Wij bedanken u voor uw bezoek aan de Alensa.be website. Alensa.be behoort tot het Europese Alensa netwerk dat originele en kwaliteitsvolle lenzen aanbied evenals de bijhorende accessoires. Deze pagina bevat de richtlijnen, voorwaarden en termen waarmee u, de consument, koper en gebruiker van onze Alensa.be webshop, mee akkoord gaat bij het gebruiken van onze website en het maken van een aankoop. Bij het bevestigen van elke aankoop zal ook een tickbox staan die stelt dat u als klant uw akkoord geeft. Daarom is het uitermate belangrijk dat u deze voorwaarden grondig leest en begrijpt. Alensa gaat ervan uit dat de koper deze voorwaarden heeft begrepen en ermee akkoord is gegaan. Aanvullende informatie kan gevonden worden op verder informatieve pagina's op onze website. Alensa behoudt het recht om te verwijzen naar informatie meegegeven op die pagina's.

Navigatie

1. Inleidende bepalingen

De onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor het winkelen bij Alensa.be. De voorwaarden zijn vast en geven de contractuele relatie tussen de koper en de verkoper weer. Alle contractuele betrekkingen worden beheerst door de wetten van de Tsjechische Republiek. Indien de wederpartij een consument is, worden alle relaties die hier niet worden beschreven beheerst door het Tsjechische Burgerlijk Wetboek (Wet nr. 40/1964 Coll.) en de Consumer Protection Act (Wet nr. 634/1992 Coll.). Indien de wederpartij een bedrijf is, zijn alle relaties die hierin niet zijn gedefinieerd onderworpen aan het Tsjechische Wetboek van Koophandel (Wet nr. 513/1991 Coll.).
Volgens Electronic Records of Sales Act in de Tsjechische Republiek, is de verkoper verantwoordelijk om de koper te voorzien van een bewijs van aankoop. Tezelfdertijd dient de verkoper alle inkomsten aan te geven bij de online belastingsadmi­nistrator; bij technisch falen dient dit niet later dan binnen de 48 uren te gebeuren.

2. Registratie en beheer van Alensa.be:

Alle producten en diensten van Alensa.be worden verleend door de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Onze magazijnen en logistieke centra zijn gelegen in Tsjechië. Alensa.be staat officieel geregistreerd bij het Alensa moederbedrijf, op volgend adres:

Alensa s.r.o.
Stružky 1326/6
198 00 Praha 9
CZ BTW-nummer: CZ27179681
BE BTW-nummer: BE0654.774.051

Het Alensa handelsmerk, alle inhoud op onze website, elk promotiemateriaal uitgegeven door Alensa zijn intellectuele eigendom van de hoofdoperator van het Alensa netwerk.

3. Verantwoord gebruik van onze website en promotiecodes

Klanten zijn vrij onze website te gebruiken als gasten of geregistreerde gebruikers. De klant moet onze website op een correcte en verantwoordelijke manier gebruiken, en hierbij onze algemene voorwaarden volgen. In geval van misbruik heeft Alensa het recht om de gebruiker tijdelijk of permanent te verbannen van de website en verleende diensten.

Correct gebruik van onze website

Alensa.be staat gebruik enkel toe onder wettelijke normen:

  • Locale, nationale en internationale wetten mogen niet worden verbroken
  • Schade, fraude en ongeautoriseerde reclame is niet toegestaan
  • Seksueel expliciete inhoud of inhoud dat haat, agressie, geweld, discriminatie, intimidatie, pesterij of illegaliteit toont, is streng verboden
  • Gebruik onder een valse identiteit is verboden


Gebruikers zijn vrij om commentaar en recensies toe te voegen aan onze website. Echter, commentaar mag niet gemaakt worden met de intentie om onze reputatie of de reputatie van anderen te schaden, noch om anderen te intimideren, pesten of te misleiden.

Strafbare feiten en technisch misbruik

Het is ten strengste verboden om virussen of andere technologisch destructieve of misbruikende software op onze website te introduceren, of om digitale aanvallen op onze site en servers te plegen. Deze vormen van misbruik worden beschouwd als strafbare feiten en zullen worden gemeld aan de bevoegdheden. In dergelijk geval zal Alensa volledig samenwerken met de bevoegdheden en hen voorzien van alle informatie nodig voor een wettelijk onderzoek en wettelijke vervolging.

Alensa is niet verantwoordelijk in geval dat onze website schade heeft opgelopen door digitale aanvallen of schadelijke software.

Voorwaarden voor kortingen en promotiecodes

Ons aanbevelingssysteem (via klantencodes) is niet langer van toepassing en werd op 31.12.2018 stop­gezet. Krediet verworven aan de hand van dit systeem blijft actief tot het opgebruikt is.

Alensa laat geen opstapeling van promo codes toe. De huidig actieve korting kan u in het winkelmandje bekijken. U kan hier echter geen tweede, of volgende korting aan toevoegen. Om een andere korting te activeren, moet u de huidig actieve korting deactiveren. Alensa wil hiermee misbruik tegen gaan. Wees u als klant dus bewust van het feit dat slechts één promotie actief kan zijn op uw bestelling.

Afgeprijsde producten zijn niet vatbaar voor verdere kortingen. U kan een afgeprijsd product herkennen aan een doorstreepte prijs, vervangen door een nieuwe, lagere prijs. Deze korting is finaal en kan niet verder verlaagd worden via andere promo's. Promo codes zijn dus ook niet van toepassing op producten die reeds afgeprijsd zijn. Bij twist betreffende kortingen, contacteer de klantendienst zodat jouw zaak persoonlijk kan worden geëvalueerd.

Misbruik van promo codes op Alensa is ten strengste verboden.

4. Koopovereenkomst

De koopovereenkomst wordt geacht tot stand te zijn gebracht wanneer de koper zijn bestelling bevestigt in het bestelformulier dat online beschikbaar is. Een bestelling kan ook worden bevestigd via de telefoon. Door het plaatsen van een bestelling bij Alensa.be, erkent de koper dat hij deze voorwaarden heeft gelezen en dat hij aanvaardt om eraan te voldoen. Overigens bevestigt de koper bij het maken van een aankoop via onze webshop dat hij/zij legaal gerechtigd is om dergelijke aankoop te maken. Tot slot bevestigt u als koper in het bezit te zijn van een geldig voorschrift.

De verkoper heeft het recht om bestellingen die meer dan 10 stuks van eenzelfde product bevatten, te annuleren en terug te betalen.

Bewijs van aankoop, facturatie en bijkomende attesten

Indien de koper niet expliciet vermeldt in het veld „Opmerking voor de verkoper“ dat hij een gedrukt bewijs van aankoop en de bijsluiter vereist, is hij het ermee eens dat ze zullen worden geleverd als elektronisch formulier. De factuur kan worden gedownload nadat de koper zijn bestelling heeft ontvangen door naar „overzicht bestellingen“ te gaan op de kopers persoonlijke Alensa.be gebruikersprofiel. Het is ook mogelijk een digitale factuur aan te vragen door contact op te nemen met de klantendienst. De koper heeft de mogelijkheid om het afleveradres te onderscheiden van het facturatie-adres en een notitie aan te brengen indien nodig in het bestelformulier. Deze gegevens worden automatisch opgenomen in het fiscale document.

Facturen op Alensa.be worden steeds uitgeschreven op het adres van de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Dit adres kan niet worden gewijzigd. Facturen staan steeds gedateerd op de dag van verzending, NIET op de dag van de bestelling. Ook dit kan niet worden gewijzigd. Een andere naam en een geboortedatum kunnen worden toegevoegd aan de factuur maar hierbij valt de verantwoordelij­kheid bij de koper en dient u, als koper, steeds deze informatie duidelijk toe te voegen in het veld „opmerking“ bij het maken van een aankoop. Aanpassingen kunnen achteraf niet worden gemaakt. 

Facturen op Alensa.be worden per bestelling gemaakt. Eén bestelnummer wil dus steeds zeggen „één factuur“. Er kunnen geen gesplitste facturen of facturen met weggelaten producten worden gemaakt. Om verschillende facturen te ontvangen, bijvoorbeeld voor twee verschillende personen, dient u verschillende bestellingen te maken. Facturen worden niet aangepast achteraf.

Betreffende de ziekteverzeke­ring, Alensa.be kan klanten enkel voorzien van een factuur en NIET van bijkomende attesten. Hoewel contactlenzen bij Alensa gebruikelijk worden vergoed, valt de verantwoordelij­kheid bij de klant om zelf na te gaan bij de zorgverzekeraar of zijn aankoop zal worden terugbetaald. Alensa kan geen verantwoordelij­kheid opnemen als deze uitzonderlijk niet wordt terugbetaald door de zorgverzekering.

5. Betaling in onze webshop

U kan via volgende methoden betalen in onze webshop:

  • Overschrijving (op voorhand)
  • Kredietkaart: Visa, Visa Electron en Mastercard
  • Bancontact / Mister Cash
  • PayPal

Beveiligde betaling

Alle betalingen worden op een veilige en beschermde manier uitgevoerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt om de betaling tot stand te brengen en zullen in geen geval worden doorgegeven aan andere partijen. Betalen via Alensa verloopt volledig volgens de Europese regelgeving voor Sterke Cliëntauthenticatie, die optimale veiligheid en bescherming garandeert.

Online betalen

Indien u koos voor online betaling met kredietkaart, Bancontact/Mis­terCash of Paypal zal u direct na het plaatsen van de bestelling doorverwezen worden naar beveiligde website van één van onze partners waar u veilig de betaling kan uitvoeren. U kan de online betaling ook uitvoeren vanuit het overzicht van uw bestellingen via de knop “Online betalen”. Let er wel op dat de betalingslink enkel geldig is gedurende 30 minuten. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren automatisch bij online betalingen.

Betalen via bankoverschrijving

Indien u koos voor betaling via overschrijving zal u onze betalingsgegevens zien vlak na het plaatsen van uw bestelling. U kan deze gegevens ook terugvinden in de bevestigingsmail die u zal ontvangen. Gelieve de betaling op voorhand uit te voeren, want wij kunnen uw bestelling pas verzenden van zodra wij het betalingsbewijs ontvangen en deze door onze accounting werd geverifieerd en geregistreerd. Hou dus rekening met een vertraging van gemiddeld 2–4 dagen bij betaling via overschrijving. Als u uw zending graag zo snel mogelijk zou willen ontvangen, raden wij u aan om een bevestiging van de betaling, uitgegeven door uw bank, hetzij in een grafisch formaat of als PDF naar ons e -mail adres: info@alensa.be te sturen. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren nadat u ons als klant van de nodige informatie hebt voorzien.

Onze betalingsgegevens voor bankoverschrijving zijn volgende:

T.a.v Alensa s.r.o.
Bank: Citigroup Global Markets Germany AG 
IBAN: DE63502109000217632005
BIC: CITIDEFFXXX

U dient bij overschrijving het bestellingsnummer in de mededeling te plaatsen, zo kunnen wij uw betaling correct registreren.

6. Problemen bij betaling

  • Mocht u technische problemen ondervinden met het uitvoeren van de betaling, controleer eerst zeker bij uw bank of Paypal account of uw transactie is geslaagd; en zo niet, hoe dat probleem kan worden opgelost.
  • Als uw betaling succesvol werd uitgevoerd, maar om één of andere reden niet door ons systeem werd geregistreerd, contacteer ons op info@alensa.be met het nodige bewijsmateriaal en wij valideren de betaling voor u.
  • Als u problemen ondervindt met de betalingspagina, probeer dan een andere browser of toestel, of contacteer uw bank voor verdere technische hulp.

7. Verzendkosten en verzendnota's

Verzendkosten

DHL

Expresprijs

€5.95

UPS Afhaalpunten*

Expresprijs

€4.95

PostNL

Standaardprijs

€4.95

GLS

Standaardprijs

€3.95

Bpost

Standaardprijs

€3.95

*Tijdelijk onbeschikbaar. Wij hopen deze optie zo snel mogelijk terug te activeren

Opmerkingen:

  • De verzendkosten zijn inclusief BTW
  • Prijzen blijven dezelfde, ongeacht de betalingswijze, en zijn steeds inclusief verpakking & verzending
  • Verzendkosten zijn NIET afhankelijk van de grootte of het gewicht van de verpakking
  • Gratis levering is enkel van toepassing op onze standaard koeriersdienst GLS, alsook op PostNL en Bpost, en NIET op expresdiensten DHL en UPS

Gratis levering op Alensa

Alensa.be voorziet gratis levering bij bestellingen over €70 met de standaard leverdiensten GLS, PostNL en Bpost. Gratis levering is dus enkel van toepassing op GLS,PostNL en Bpost, NIET op expresdiensten UPS en DHL.

Alensa.be maakt periodiek promoties betreffende gratis levering beschikbaar. U zal deze op onze site kunnen lezen, of hierover mailings ontvangen. Ook op social media worden deze bekendgemaakt. Deze promoties blijven geldig voor een termijn bepaald in de promotie zelf. Deze promoties zijn enkel geldig zolang alle voorwaarden gesteld binnen de promotie gerespecteerd worden. Promoties betreffende gratis levering volgen dezelfde regels als gratis levering bij bestellingen over €70, waardoor enkel standaardiensten GLS, PostNL en Bpost volledig gratis wordt.

Verzending buiten België

Alensa.be is niet in staat buiten België leveren. Ook naar Luxembourg kan Alensa momenteel helaas niet verzenden. Gelieve dus niet te bestellen uit bijvoorbeeld Nederland.

Verzending na betaling

Verzendingen worden pas uitgevoerd nadat Alensa.be de betaling heeft ontvangen. Koos u voor een UPS afhaalpunt, dan dient u ook op voorhand te betalen. Betalen bij afhaling is niet mogelijk. Bij betaling via bankoverschrijving zal verzending pas gebeuren nadat de overschrijving door ons werd ontvangen en geverifieerd. U kan voor meer informatie terecht op de pagina betreffende de betalingsmethodes op Alensa.be. Ook voor goederen die niet in stock zijn en worden bijbesteld bij de fabrikant voor de klant, moet op voorhand worden betaald. Vermits dit vaak om unieke parametercombi­naties gaat, werken wij door betaling op voorhand aan te nemen zodat wij producten kunnen reserveren voor u.

Producten toevoegen aan een verzending

Vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij niet garanderen dat wij producten kunnen toevoegen of bestellingen kunnen samenvoegen. Als u meerdere bestellingen wil samenvoegen, of producten wil toevoegen, contacteer dan meteen de klantendienst, liefst voor u de betaling hebt uitgevoerd. De klantendienst zal vervolgens inkijken of er in uw geval nog iets kan gedaan worden. In het algemeen wordt uw bestelling als voltooid beschouwd wanneer u heeft betaald. Als u dan iets wil toevoegen, moet u op eigen verantwoordelij­kheid een nieuwe bestelling moeten maken waarop opnieuw bovenstaande verzendkosten van toepassing zullen zijn.

Producten aanpassen

Zoals het geval wanneer u producten wil toevoegen, vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij ook niet garanderen dat wij wijzigingen aan bestelde producten kunnen toepassen. Wij beschouwen, zoals eerder gesteld, elke betaalde bestelling als volledig en correct. De klantendienst kan gecontacteerd worden wanneer de klant een wijziging aan bijvoorbeeld de sterkte wil maken. De klantendienst zal dan inkijken of deze aanpassing nog mogelijk is. Dit is echter enkel mogelijk binnen de openingsuren van de klantendienst. U dient zich als klant bewust te zijn een correcte bestelling te maken. Omruilen na verzending is steeds mogelijk bij Alensa nadat u de verzending heeft ontvangen.

8. Levertijden

Koeriersdienst Geschatte levertijd
DHL 1 – 2 werkdagen na verzending
UPS Afhaalpunten* 1 – 2 werkdagen na verzending
PostNL 2 – 4 werkdagen na verzending
GLS 2 – 4 werkdagen na verzending
Bpost 2 – 4 werkdagen na verzending

*Tijdelijk onbeschikbaar. Wij hopen deze optie zo snel mogelijk terug te activeren

Wij benadrukken nogmaals: bovenstaande levertijden zijn naar schatting! Deze zijn gebaseerd op normale en gebruikelijke levertijden van onze leverpartners. Maar vergeet niet dat onze leverpartner door onvoorziene omstandigheden mogelijks kan afwijken van de vooropgestelde bezorgtermijn. Vooral in het geval van haast, moet men dus rekening houden met de kleine mogelijkheid tot afwijking! Alensa stelt duidelijk dat de klant zich ten allen tijde bewust is van de mogelijkheid op vertraging door onvoorziene omstandigheden.

Opmerkingen:

  • Bovenstaande verzendtijd treedt pas in werking nadat de verzending ons magazijn heeft verlaten en u een bevestigingsmail van verzending heeft ontvangen
  • Als de bestelling werd geplaatst en betaald voor de middag, gebeurt verzending op diezelfde dag
  • Als de bestelling na de middag werd geplaatst en betaald, gebeurt de verzending op de eerstkomende werkdag
  • Als de betaling via bankoverschrijving gebeurt, zal de verzending plaatsvinden op de werkdag nadat de overschrijving werd ontvangen en geverifieerd door Alensa.be
  • U ontvangt een track & trace code en link in de e-mail waarin Alensa.be uw verzending zal bevestigen, en u kan daarmee zelf de verzending opvolgen. Indien u PostNL of Bpost had geselecteerd, begint de track & trace code meestal binnen 2 werkdagen te werken.
  • Verzendingen gebeuren NIET tijdens weekends en op feestdagen!!

Leveringen zelf opvolgen

Vermits Alensa dagelijks een groot aantal bestellingen verwerkt, heeft de klant de verantwoordelij­kheid zijn bestelling zelf op te volgen. Teneinde dit te kunnen doen, voorziet Alensa elke klant na bestelling van een track & trace code of link waarmee de verzending kan opgevolgd worden. De klant ontvangt deze in de e-mail waarin Alensa de verzending van zijn/haar bestelling zal bevestigen. Soms duurt het even alvorens elke leverdienst een code genereert, waardoor de code of link soms niet in onze bevestigingsmail werden toegevoegd. Indien u om één of andere reden geen code heeft ontvangen, moet u als klant zelf de klantendienst contacteren om deze code aan te vragen. Onze klantendienst zal u deze op verzoek dan probleemloos opsturen.

Levertijden van niet-voorradige goederen

Sommige contactlenzen met bijzondere parameters worden niet in grote voorraad opgeslagen. Deze worden dus rechtstreeks bij de leverancier bijbesteld waardoor levertijden afhankelijk worden van de leverancier en enkele weken kunnen uitlopen. Wij geven u slechts een schatting hiervan maar deze kan door de leverancier worden overschreden.

Tijdens het bestellen, krijgt u meermaals een indicatie van de geschatte verzenddatum te zien. Let op dat deze kan veranderen nadat u het aantal en de juiste parameters hebt ingesteld. De klant heeft de verantwoordelij­kheid om steeds te letten op de finale schatting, nadat alle waarden werden ingevoerd. Pas dan weet u als klant zeker welke lenzen niet in voorraad zijn en zullen worden bijbesteld bij de leverancier. U kan hieronder een voorbeeld zien hoe dit eruit ziet op de productpagina.

BE levertijden productpagina

Gelieve op te merken dat de algemene indicatie bij elk product “X st. op voorraad” enkel duidt op de algemene aanwezigheid van dit product in ons magazijn. In geen geval is deze indicatie van toepassing op specifieke parameters met als gevolg dat een bepaalde combinatie mogelijks niet in voorraad is. Gelieve enkel aandacht te geven aan de geschatte verzendtijd nadat u alles correct heeft ingevuld. U kan dit nogmaals bekijken in uw winkelmandje alvorens u afrekent en krijgt na afrekening ook een bevestigingsmail hierover van Alensa.be. Verzending zal enkel gebeuren nadat alle producten terug beschikbaar zijn. Alensa.be behoudt het recht om de beschikbaarheid te updaten nadat de bestelling werd geplaatst.

Bestellingen die zowel voorradige als niet-voorradige goederen bevatten

U heeft als klant de verantwoordelij­kheid om zelf voor u overgaat tot betaling nogmaals de individuele geschatte verzendtijden van elk product te controleren in uw winkelmandje, zie voorbeeld hieronder. Controleer dit zeker voor elk van uw producten, vermits sommige producten mogelijks niet in voorraad kunnen zijn.

BE levertijden winkelmandje

Door over te gaan tot betaling, gaat u als klant akkoord dat uw verzending pas zal gebeuren wanneer alle producten beschikbaar zijn. Het splitsen van bestellingen waarbij voorradige goederen eerst worden verstuurd, gebeurt slechts in heel uitzonderlijke gevallen. Als u dit wenst, kan u mits bijbetaling van een extra verzendkost gelijk aan de gebruikelijke verzendkosten, uw voorradige goederen afzonderlijk laten versturen.

9. Problemen bij leveringen

Alensa.be is niet verantwoordelijk voor enige vertragingen veroorzaakt door onze leverpartners tijdens de levering zelf, bijvoorbeeld in situaties buiten onze controle zoals weersomstandig­heden, feestdagen, etc. U dient als klant in gedachten te houden dat wij slechts een schatting van de levertijd geven. Uw levering kan in uitzonderlijke gevallen enkele dagen vertraging oplopen. Om een zo vlot mogelijke levering te garanderen raden wij u sterk aan om u ons uw volledige adresgegevens (straat, huisnummer, postcode en stad) te bezorgen en een telefoonnummer waarop onze logistieke partners u kunnen bereiken. Bij slecht ingevulde informatie valt de verantwoordelij­kheid in de handen van de klant en kan Alensa geen verantwoordelij­kheid meer opnemen. Van zodra de bestelling verzonden is, zal u ook de toegang tot een track and trace nummer ontvangen. Aarzel niet om ons te contacteren indien u daar enige problemen opmerkt.

Als een pakket om één of andere reden niet kan worden afgeleverd, wordt het vaak opgeslagen in een magazijn of opslaghuis van de koeriersdienst. De koeriersdienst zal sowieso periodiek opnieuw proberen te leveren. Echter, blijkt levering gedurende lange tijd onmogelijk en blijft het pakket onopgeëist door de klant, dan wordt het pakket ofwel teruggestuurd naar ons, ofwel vernietigd. De klant is zelf verantwoordelijk om een adres op te geven waar de klant beschikbaar is om het pakket aan te nemen. Verder dient de klant zelf de levering op te volgen en bij een moeilijke levering zelf contact op te nemen met de koeriersdienst in kwestie, zodat het pakje niet wordt vernietigd. Gebeurt dit wel, dan kan Alensa het pakje NIET vervangen of terugbetalen. Alensa zal al het mogelijke doen om de klant te bereiken om dit te vermijden. Na lange onbereikbaarheid valt de verantwoordelij­kheid bij de klant.

Claim protocol

Komt u als koper tot de constatatie dat een pakket is verloren geraakt, spoorloos blijkt of verkeerd is geleverd, dan opent Alensa.be een claim bij de betreffende leveringspartners. Onze klantendienst zal u steeds hierover uitgebreid inlichten maar zal van u een ondertekende verklaring nodig hebben waarin staat dat u, noch uw familie of buren, het pakje hebben ontvangen. Eens dergelijke claim werd geopend, kunnen wij ernaar streven om u zo snel mogelijk een terugbetaling of nieuwe zending te voorzien. Wij zijn niet in staat om terug te betalen of uw pakje opnieuw te zenden totdat het huidige pakje officieel door de betreffende koeriersdienst als verloren werd erkend. De wachtperiode voor iedere koeriersdienst verschilt en kan tot 21 dagen in beslag nemen. U gaat als klant akkoord met het correct doorlopen van de gehele claimprocedure, zodat wij u zo snel mogelijk en op de juiste manier kunnen helpen.

Beschadigde verpakking

Contactlenzen en accessoires worden geleverd in een stevige verpakking van voldoende omvang, hierdoor kan de klant er zeker van zijn dat hij de zending onbeschadigd en in goede staat ontvangt. Als de doos echter beschadigd is, accepteer het pakket dan niet van de logistieke partner en geef de reden op in het leveringsprotocol, bijvoorbeeld „aanzienlijke schade aan de doos“, „vloeibaar lek“ etc. U moet ook zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen, zodat we snel kunnen snel reageren op de situatie en nieuwe goederen kunnen verzenden naar u.

10. Garantie, omruiling en retours

De 365-dagen garantieperiode begint wanneer het product door de koper is ontvangen. Als het gekochte product, de verpakking of de gebruiksaanwijzing die eraan verbonden zijn een vervaldatum vermelden die voldoen aan de bijzondere wettelijke voorschriften, zal de garantieperiode eindigen op de vervaldatum. Wij leveren meestal contactlenzen met een vervaldatum van meer dan 24 maanden. Vervaldatums zijn beschikbaar voor elk product in onze web shop. In geval van twijfel over de vervaldatum neem dan contact op met info@alensa.be.

Omruilingen en retours moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:

  • de volledige lensverpakkingen moeten ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn* 
  • de lenzen moeten gekocht zijn bij de Alensa.be webshop en niet ouder zijn dan 365 dagen na aankoop

*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen naar verpakkingen, bedoelen we het volledige doosje en niet individuele lenzen binnenin de verpakking. Enkel opticiens zijn gerechtigd te handelen in individuele lenzen. Alensa, als verdeler van volledige verpakkingen, kan geen individuele lenzen aanvaarden als de volledige verpakking is gecompromitteerd. Meer info bij onze Vragen over bestellingen, bij vraag 33.

De omruilings- en retourprocedure is van toepassing op:

  • Omruilen voor andere parameters
  • Omruilen voor een ander product (U bestelt zelf het nieuwe product en krijgt het oude terugbetaald)
  • TopVue geld-terug-garantie
  • Terugsturen voor een kwaliteitscontrole

U dient als klant steeds de richtlijnen op onze pagina betreffende de omruil- en retourprocedure te lezen en te volgen. Bij twijfel, raadpleeg onze klantendienst.

Retour van zonnebrillen en brillen op voorschrift:

De goederen moeten ongebruikt en onbeschadigd zijn. De originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u graag zonnebrillen of brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, dan kan dit binnen 14 dagen na ontvangst en moet u het complete product terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de verpakking, alles binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en stickers. Met andere woorden, de zonnebril of montuur moet in de EXACTE, originele toestand worden teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd zijn, is terugbetaling of omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op te letten.

De brilglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele terugbetaling.

Elke uitwisseling dient onderstaande procedure te volgen:

Het is belangrijk dat u voor elke retourzending steeds deze procedure volgt. Alensa.be kan geen verantwoordelij­kheid opnemen voor terugzendingen die de procedure niet hebben gevolgd. Eerst en vooral neemt u contact met ons op via het contactformulier op de website, of via mail, met een toelichting over de reden van de retourzending, hierbij inbegrepen alle nodige informatie (ordernummer, volledige beschrijving items, etc.) Onze klantenservice zal uw verzoek inzien en neemt contact op via email.

Onze klantenservice reageert meestal op verzoeken binnen 1–2 werkdagen. Bij een goedkeuring ontvangt u instructies over hoe het nu verder moet, maar hieronder staat beschreven hoe retours gebeuren voor 2 situaties.

1. Alensa maakte een fout of u wil retourneren om de kwaliteit te controleren

Ontving u iets verkeerd van ons of ging er iets mis aan onze kant? Laat dit eerst en vooral aan onze klantendienst weten zodat wij onze fout kunnen bevestigen. Nadat onze fout is bevestigd, sturen we u per mail een postlabel op waarmee u uw terugzending in orde maakt. Stuur uw retour in dit geval NIET op zonder dit label en wacht steeds tot u van ons het label heeft ontvangen.

Kortom, in geval van een kwaliteitscontrole of een fout begaan door Alensa, gebeurt de procedure om terug te zenden in 4 stappen:

  • Valideer uw retourzending door contact met ons op te nemen via het contactformulier
  • Onze klantendienst zendt u een postlabel via email
  • U maakt de retourzending in orde mét bijgevoegde retourlabel
  • Stuur ons de retourzending

2. U wil iets omruilen, u bestelde verkeerd of u wil de geld-terug-garantie op TopVue gebruiken

In de situatie dat u wil omruilen, of dat u een foutje had gemaakt, of in het geval u TopVue producten terugstuurt om uw geld terug te krijgen, dan moet u alles terugsturen naar ons Regus retouradres. Dit adres wordt enkel en alleen gebruikt om retourzendingen te verzamelen, waarna onze partner Regus deze doorstuurt naar onze magazijnen en centra in Tsjechië.

Alensa.be (Regus)
Place de L'université 16, 4° étage
1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve, België 

Zorg dat u voor deze retour een track en trace ontvangt van uw postkantoor, zodat u uw zending kan opvolgen! De klantendienst zal u hier naar vragen in geval dat u eventueel zou vermoeden dat er iets is misgegaan met de retour.

Pak alles goed in en geef ons de nodige documenten

Stuur de ongeopende en onbeschadigde verpakkingen van contactlenzen per post in een stevige doos om schade tijdens transit te vermijden. Voeg een bewijs van aankoop, uitgegeven door de Alensa.be webshop, toe. Gelieve ook instructies toe te voegen betreffende de verwachte handeling. In het geval dat wij u nieuwe lenzen zullen opsturen, geef dan zeker de juiste parameters op. In het geval van een terugbetaling hebben wij de nodige informatie nodig om deze te kunnen uitvoeren (echter, voor online betalingen kunnen wij dit automatisch uitvoeren).

De prijs van retours

In het geval van situatie 1, waar het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper gaat, of bij een kwaliteitscontrole, zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard vergoed worden door Alensa.be en wij sturen u een gratis label.

U betaalt zelf voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending in het geval van situatie 2. De verkoper is niet in staat een prepaid optie voor een retourzending te verschaffen en u dient deze zelf in orde te maken.

Wij sturen alle nieuwe lenzen of omruilingen GRATIS op naar u in alle gevallen.

De wachttijd bij retours

Alensa.be neemt contact met u op nadat uw terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade, gebruik of opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours afgehandeld door Regus, moet Alensa soms wachten tot onze partner genoeg retours heeft verzameld om een bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het met uw terugzending gesteld is.

Merk op dat deze procedure langer zal duren wanneer u zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de authenticiteit en toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden alvorens de procedure kan worden afgerond. Zorg dat alle etiketten nog steeds aan de bril zijn bevestigd!

Als klant gaat akkoord bij elke retour dat u de wachttijd en verwerkingstijd zal respecteren.

11. Klachten over goederen en diensten

Heeft u klachten over uw aangekochte lenzen? Dan dient u rekening te houden met onderstaande termen, vermits deze zonder dispuut gelden op alle aankopen gemaakt op Alensa.be. Bij klachten aanvaardt Alensa.be onder geen enkele voorwaarde beweringen waarin de klant alle contactlenzen en dus, met andere woorden, alle bewijsmateriaal heeft weggegooid. Let er dus op om steeds alles bij te houden en eventueel foto's te nemen. Neem steeds eerst contact op met onze klantendienst. Zij zullen adviseren over wat nog kan gedaan worden. Indien u vervolgens uw producten moet retourneren, dient u de procedure en voorwaarden beschreven op onze pagina betreffende de omruil- en retourprocedure steeds te volgen en respecteren.

Klachten over TopVue producten kunnen worden aangepakt binnen onze TopVue geld-terug-garantie zolang aan alle voorwaarden, die op onze webpagina gewijd aan dit onderwerp te lezen zijn, werd voldaan.

Alensa.be is een online verkoper/verdeler van contactlensver­pakkingen en geen opticien, optometrist, oogspecialist of apotheker. Bijgevolg is het dus ook onmogelijk voor ons om losse of individuele lenzen te vervangen. Enkel de opticien is gerechtigd om proeflenzen te voorzien of individuele contactlenzen te vervangen. Wij kunnen u enkele volledige verpakkingen leveren. Bij klachten betreffende losse lenzen, kunnen wij dus enkel handelen door te werken met de volledige verpakking.

Lenzen met productiefouten en klachten over kwaliteit

Indien u klachten heeft over de kwaliteit van uw lenzen (roodheid, wazig zicht, oncomfortabel, extreem droog, …) zullen wij deze doorsturen naar de fabrikant waar ze worden gecontroleerd op productiefouten in een kwaliteitscontrole. Indien er een productiefout wordt aangetroffen zullen wij u gratis nieuwe lenzen met dezelfde parameters opsturen. Indien er echter geen problemen blijken te zijn met de lenzen kunnen we u helaas geen nieuwe lenzen opsturen of geld teruggeven.

Als u defecte lenzen terugstuurt, raden wij u aan het in een stevige doos te plaatsen om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Wanneer de fabrikant een productiefout zal moeten opsporen, is het nodig om alle verpakkingen ook toe te voegen aan uw zending. Dit wil zeggen dat u blisters en dergelijke dient mee te geven. Het LOT-nummer dat zich op de verpakking en op elke individuele blister bevindt, is uiterst belangrijk voor het onderzoek. Geef daarom zoveel mogelijk materiaal mee! Als een contactlens is uitgepakt (of gebruikt), moet u voorkomen dat deze uitdroogt tijdens het transport. Wij raden u aan de defecte lens of lenzen in een houder met lenzenoplossing te plaatsen en deze stevig te sluiten. Als de lenzen uitgedroogd aankomen of beschadigd worden tijdens het transport, kunnen wij u geen nieuwe lenzen opsturen of u uw geld terugstorten. Aangezien elke klacht uniek is adviseren wij u om vooraf contact op te nemen met onze klantenservice voor de exacte details van de omruiling via info@alensa.be. Het item waarover u klachten heeft, moet vergezeld gaan van een brief waarin de productfout beschreven wordt. Leg de situatie gronding uit en vermits wij met internationale fabrikanten samenwerken wordt deze brief best in het Engels opgesteld. U dient ook een brief toe te voegen waarin u stelt wat u verwacht (nieuwe lenzen, geld terug) van de fabrikant. Let op dat een kwaliteitscontrole door de fabrikant lang duurt en tot enkele maanden in beslag kan nemen. Alensa kan geen stappen ondernemen tot de fabrikant ons heeft voorzien van een rapport met daarin het resultaat van de uitgevoerde kwaliteitscon­trole.

Bij elke klacht gaan we er natuurlijk van uit dat u de lenzen uitstekend heeft verzorgd. Een verwaarloosde verzorging kan namelijk makkelijk lijden tot een defecte lens. Indien uw defect te wijten is aan slechte zorg, kan u helaas geen klacht claimen. Neem zeker een kijkje naar wat u moet om uw lenzen goed te verzorgen.

Ontevredenheid omdat u de verkeerde parameters heeft ontvangen

Merkt u dat uw lenzen niet de juiste waarden hebben, contacteer dan onmiddellijk de klantendienst, best voor u de lenzen openmaakt. In het geval dat wij u, door onze eigen fout, een verkeerde waarde hebben toegestuurd, zullen wij u de lenzen vergoeden of ze vervangen zonder extra kosten. Echter, in het geval u zelf een foutje maakte tijdens het bestellen, en uw lenzen komen daardoor niet overeen met uw voorgeschreven waarden, dan valt de verantwoordelij­kheid op u en kan Alensa de lenzen enkel vervangen of vergoeden als deze ongeopend, ongebruikt en onbeschadigd zijn. Het afhandelen van zulke zaken gebeurt in overeenstemming met bovenstaande terugzendprocedure. U moet steeds in bezit zijn van een officieel voorschrift van uw arts of oogspecialist. Dit voorschrift mag niet ouder zijn dan 1 jaar oud. In geval van betwisting, heeft Alensa het recht dit voorschrift van u te vragen en dit te vergelijken met uw bestelling. Let dus steeds goed op tijdens het bestellen dat u de correcte waarden ingeeft.

Ontevredenheid over een nieuw merk van lenzen

Overstappen naar een nieuw merk van contactlenzen (ook al werd dit aanbevolen door een specialist) vormt een risico dat dit nieuwe merk de drager niet past. De verkoper is niet aansprakelijk voor enige medische complicaties of ongemakken die kunnen voortvloeien uit het dragen van dergelijke nieuwe lenzen. Wij raden u sterk aan om steeds overleg te plegen met uw oogarts of opticien vooraleer u nieuwe lenzen probeert. Wanneer u als klant contactlenzen aankoopt zonder advies van een specialist, arts of opticien, kan Alensa geen verantwoordelij­kheid nemen als de lenzen u niet bevallen. Dit alles is tevens ook van toepassing op lenzenvloeistoffen, oogdruppels en oogsprays.

Indien u de verpakking van deze lenzen reeds geopend heeft, kan u ze helaas niet meer omruilen en in dit geval kan Alensa niets meer doen voor u. Ongeopende verpakkingen kunnen wel nog omgeruild worden en Alensa.be kan u in dit geval vergoeden.

Ontevredenheid over het effect van gekleurde lenzen

Het uiteindelijke effect van het dragen van gekleurde lenzen is zeer subjectief en kan variëren afhankelijk van vele omstandigheden en invloeden. Ten eerste zal het effect worden beïnvloed door de pigmentatie van de ogen. Ten tweede kan het effect worden beïnvloed door externe factoren zoals licht, make-up en kledingkeuzes. Bovendien kan het type van kleurlenzen ( versterkend of ondoorzichtig ) een andere resultaat geven op uw natuurlijke oogkleur. Omdat het onmogelijk is om het resultaat voor elk individu te voorspellen, kunnen we kleurlenzen niet vergoeden indien u ontevreden bent van het resultaat. U gaat als klant akkoord bij de aankoop van kleurlenzen dat deze bij ontevredenheid niet kunnen worden vergoed. 

Klachten over zonnebrillen, brillen en monturen

Zonnebrillen, brillen en monturen worden grondig gecontroleerd op kwaliteit voor verzending en worden in optimale toestand ingepakt en verzonden. In het zeldzame geval dat deze beschadigd of defect zouden aankomen, gelieve meteen onze klantendienst te contacteren zodat we uw zaak kunnen inkijken en u kunnen helpen. Echter, klachten over schade opgelopen door slecht gebruik, slechte zorg, of doorgaans langdurig of dagelijks gebruik, kunnen niet vergoed worden. Met andere woorden, brillen die schade oplopen veroorzaakt door de klant, door verkeerd gebruik of normale slijtage, komen niet in aanmerking voor verdere kortingen of een vergoeding.

Klachten over onze website en prijzen

Alensa behoudt ten allen tijde het recht om de inhoud van onze website te wijzigen. Wij proberen u steeds van up to date inhoud te voorzien maar zijn niet verantwoordelijk voor foutjes of tijdelijk verkeerd weergegeven informatie. Ook bij technische fouten of fouten veroorzaakt door kwaadwillige aanvallen van derden (hackers, virussen, etc.) kan Alensa geen verantwoordelij­kheid opnemen. Als u als klant last ondervindt door problemen in onze webshop, contacteer dan zo snel mogelijk onze klantendienst zodat zij deze zo snel mogelijk kunnen oplossen en u zo snel mogelijk kunnen helpen.

Opmerkingen door andere gebruikers mogen niet geïnterpreteerd worden als richtlijnen, en moeten worden geïnterpreteerd als subjectief. Alensa zal misleidende commentaar aankaarten, corrigeren of verwijderen.

Alensa behoudt ten allen tijde het recht de prijzen van onze producten aan te passen, afhankelijk van de veranderende markt, eisen van de fabrikant, groeiende concurrentie, etc. Wij streven ernaar om steeds de laagste prijs te behouden. U kan als klant een verzoek indienen tot verlaging van de prijs zolang deze voldoet aan alle voorwaarden beschreven op onze webpagina betreffende de laagste prijsgarantie.

Wij tonen foto's van echte producten, zoals verkocht. Maar, het product weergegeven in die foto's is niet het exacte doosje of product dat u zal ontvangen. Elke doos en elk individueel product heeft z'n eigen kenmerken waaronder vervaldatum, identificatie­nummer, parameters, etc. Sommige producenten bezitten ook meerdere productiecentra, verspreid over verscheidene locaties. Originele, zelfde producten geproduceerd in verschillende centra van dezelfde producent, zijn niet verschillend van elkaar. Klachten over waarden die locatie-geboden zijn of logischerwijze uniek zijn per individueel product, en die dus onmogelijk dezelfde kunnen zijn tussen het geportretteerde product op de website en het ontvangen product, beïnvloeden nooit de kwaliteit van onze originele producten en gelden niet bij het indienen van een claim.

12. Herroeping van de overeenkomst

Elke natuurlijke persoon heeft het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen terug te trekken uit de overeenkomst. In geval van herroeping van de overeenkomst moet de koper de volgende voorwaarden in acht nemen:

De geretourneerde goederen moeten compleet zijn

De goederen mogen niet gebruikt of beschadigd zijn (de originele verpakking mag bijvoorbeeld niet geopend worden). Indien de consument de originele verpakking opent, beschadigt, beschrijft, etc. of indien het product niet meer kan gebruikt worden wegens hygiënische- of veiligheidsredenen, is een dergelijk product niet langer verkoopbaar en kan het niet geretourneerd worden.

Vereiste documenten

Gelieve het bewijs van aankoop dat we uitgaven, zijn kopie of uw ordernummer bij te voegen. Vergeet niet om uw bankrekeningnummer en BIC code te vermelden.

De goederen moeten worden teruggestuurd in de originele staat

Wij raden u aan de geretourneerde goederen te verzenden in een stevige kartonnen doos in plaats van een envelop (ook al was het een anti-shock envelop). Indien de zending lijdt aan schade tijdens het transport, zijn wij niet verplicht om deze te accepteren.

Verzendkosten van de geretourneerde goederen

In geval van herroeping van de overeenkomst, indien de koper voldeed aan de bovenstaande voorwaarden, zal de koper een volledige terugbetaling inclusief de oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. De koper zal alleen de kosten voor het terugzenden van de goederen voor zijn rekening nemen. De restitutie wordt binnen 2–10 dagen na ontvangst, van de geretourneerde goederen in een herverkoopbare staat, op rekening van de klant gecrediteerd.

13. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR)

De consument heeft recht om een correctie van zijn geschillen te eisen als hij niet tevreden is met de wijze waarop het geschil is opgelost of als hij beweert dat de verkoper zijn consumentenrechten geschonden heeft. Hij kan contact opnemen met de verkoper via e-mail op info@alensa.be. Als de verkoper weigert om de correctie uit te voeren of niet reageert in een periode van 30 dagen sinds het aanzoek werd gestuurd, heeft de consument het recht om een klacht in te dienen met een entiteit voor alternatieve geschillenbes­lechting (ADR-entiteit), wettelijk gebonden door de Belgische nationale wet (de wet van 4 april 2015 Boek XVI). De klacht kan worden ingediend, zoals beschreven in het Belgische nationaal recht (de wet van 4 april 2015 Boek XVI).

De consument kan ook online een klacht indienen via het Europese resolutieplatform Online Dispute (ODR-platform) – https://ec.europa.eu/consumers/odr.

De definitie van „consument“ in de zin van Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) omvat natuurlijke personen die handelen buiten hun bedrijfs- of beroepsactiviteit. Echter, indien de overeenkomst is gesloten voor doeleinden die deels binnen en deels buiten de handel (tweeledige doel contracten) van de persoon vallen en het doel van de handel zo beperkt is om niet overheersend te zijn in de algemene context van de handel, moet de persoon ook beschouwd worden als een consument. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) is van toepassing op de procedures voor de beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die voortvloeien uit de verkoopcontracten of dienstverlenin­gscontracten tussen een handelaar en een consument buiten de rechtszaal. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) geldt alleen voor lange afstand inkoopcontracten. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) is niet van toepassing op geschillen waarbij de waarde van de vordering niet hoger is dan € 20. De ADR-entiteit kan een nominale vergoeding vragen aan de consument voor het indienen van een klacht die niet hoger is dan € 5 inclusief btw.

14. Privacybeleid en cookies

De bescherming en verwerking van persoonsgegevens wordt uitgevoerd in overeenstemming met volgend Privacybeleid, volledig volgens huidige wetgeving en Artikel 6, deel 1.(b) van de REGULATIE (EU) 2016/679 VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN DE RAAD. Ga verder naar dit beleid om onze handelingen betreffende cookies, persoonsgegevens en bescherming na te lezen.

Maestro Master Card VISA VISA Electron PayPal Bancontact DHL GLS PostNL bpost
Top