Algemene voorwaarden

Wij bedanken u voor uw bezoek aan de Alensa.be website. Alensa.be behoort tot het Europese Alensa netwerk dat originele en kwaliteitsvolle lenzen aanbiedt evenals de bijhorende accessoires. Deze pagina bevat de richtlijnen, voorwaarden en termen waarmee u, de consument, koper en gebruiker van onze Alensa.be webshop, mee akkoord gaat bij het gebruiken van onze website en het maken van een aankoop . Bij het bevestigen van elke aankoop zal ook een tickbox staan die stelt dat u als klant uw akkoord geeft. Daarom is het uitermate belangrijk dat u deze voorwaarden grondig leest en begrijpt. Alensa gaat ervan uit dat de koper deze voorwaarden heeft begrepen en ermee akkoord is gegaan. Aanvullende informatie kan gevonden worden op verder informatieve pagina's op onze website. Alensa behoudt het recht om te verwijzen naar informatie meegegeven op die pagina's.

Navigatie

1. Inleidende bepalingen

De onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor het winkelen bij Alensa.be. De voorwaarden zijn vast en geven de contractuele relatie tussen de koper en de verkoper weer. Alle contractuele betrekkingen worden beheerst door de wetten van de Tsjechische Republiek. Indien de wederpartij een consument is, worden alle relaties die hier niet worden beschreven beheerst door het Tsjechische Burgerlijk Wetboek (Wet nr. 89/2012 Coll.) en de Consumer Protection Act (Wet nr. 634/1992 Coll.). Indien de wederpartij een bedrijf is, zijn alle relaties die hierin niet zijn gedefinieerd onderworpen aan het Tsjechische Wetboek van Koophandel (Wet nr. 513/1991 Coll.).

De Algemene Voorwaarden zijn niet van toepassing in gevallen waarin de Koper een rechtspersoon is of een persoon die bij het bestellen van goederen handelt binnen het kader van zijn bedrijf of beroep. Goederen die op Alensa.be zijn gekocht, zijn niet bedoeld voor wederverkoop. De Verkoper verstrekt geen facturen zonder BTW. De Koper mag alleen een hoeveelheid goederen kopen die overeenkomt met een normale behoefte.
Indien de Koper een hoeveelheid goederen bestelt of aanschaft waarvan de Verkoper op basis van beschikbare informatie beoordeelt dat deze voor wederverkoop is, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de bestelling te annuleren. Als er al een koopovereenkomst is gesloten, heeft de Verkoper het recht om zich terug te trekken uit de koopovereenkomst. In dat geval zullen de Koper en de Verkoper onderling alle uitgevoerde transacties terugbetalen.

2. Registratie en beheer van Alensa.be:

Alle producten en diensten van Alensa.be worden verleend door de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Onze magazijnen en logistieke centra zijn gelegen in Tsjechië. Alensa.be staat officieel geregistreerd bij het Alensa moederbedrijf, op volgend adres:

Alensa s.r.o.
Českomoravská 2408/1a/6
190 00 Praha 9
BTW-nummer: CZ27179681

Het Alensa handelsmerk, alle inhoud op onze website, elk promotiemateriaal uitgegeven door Alensa zijn intellectuele eigendom van de hoofdoperator van het Alensa netwerk.

3. Verantwoord gebruik van onze website en promotiecodes

Klanten zijn vrij onze website te gebruiken als gasten of geregistreerde gebruikers. De klant moet onze website op een correcte en verantwoordelijke manier gebruiken, en hierbij onze algemene voorwaarden volgen. In geval van misbruik heeft Alensa het recht om de gebruiker tijdelijk of permanent te verbannen van de website en verleende diensten.

Correct gebruik van onze website

Alensa.be staat gebruik enkel toe onder wettelijke normen: - Locale, nationale en internationale wetten mogen niet worden verbroken - Schade, fraude en ongeautoriseerde reclame is niet toegestaan - Seksueel expliciete inhoud of inhoud dat haat, agressie, geweld, discriminatie, intimidatie, pesterij of illegaliteit toont, is streng verboden - Gebruik onder een valse identiteit is verboden


Gebruikers zijn vrij om commentaar en recensies toe te voegen aan onze website. Echter, commentaar mag niet gemaakt worden met de intentie om onze reputatie of de reputatie van anderen te schaden, noch om anderen te intimideren, pesten of te misleiden.

Strafbare feiten en technisch misbruik

Het is ten strengste verboden om virussen of andere technologisch destructieve of misbruikende software op onze website te introduceren, of om digitale aanvallen op onze site en servers te plegen. Deze vormen van misbruik worden beschouwd als strafbare feiten en zullen worden gemeld aan de bevoegdheden. In dergelijk geval zal Alensa volledig samenwerken met de bevoegdheden en hen voorzien van alle informatie nodig voor een wettelijk onderzoek en wettelijke vervolging.

Alensa is niet verantwoordelijk in geval dat onze website schade heeft opgelopen door digitale aanvallen of schadelijke software.

Voorwaarden voor kortingen en promotiecodes

Ons aanbevelingssysteem (via klantencodes) is niet langer van toepassing en werd op 31.12.2018 stopgezet. Krediet verworven aan de hand van dit systeem blijft actief tot het opgebruikt is.

Alensa laat geen opstapeling van promocodes toe. De huidig actieve korting kan u in het winkelmandje bekijken. U kan hier echter geen tweede, of volgende korting aan toevoegen. Om een andere korting te activeren, moet u de huidig actieve korting deactiveren. Alensa wil hiermee misbruik tegen gaan. Wees u als klant dus bewust van het feit dat slechts één promotie actief kan zijn op uw bestelling.

Afgeprijsde producten zijn niet vatbaar voor verdere kortingen. U kan een afgeprijsd product herkennen aan een doorstreepte prijs, vervangen door een nieuwe, lagere prijs. Deze korting is finaal en kan niet verder verlaagd worden via andere promo's. Promo codes zijn dus ook niet van toepassing op producten die reeds afgeprijsd zijn. Bij betwisting betreffende kortingen, contacteer de klantendienst zodat jouw zaak persoonlijk kan worden geëvalueerd.

Verworven krediet (=bonusgeld gekoppeld aan de account van de klant, dat enkel geldig is voor aankopen bij Alensa) wordt automatisch afgetrokken van de volgende bestelling wanneer aan de minimumvoorwaarde is voldaan. Krediet kan niet uitbetaald worden als geld of gestort worden op de bankrekening van de klant.

Misbruik van promocodes op Alensa is ten strengste verboden.

Informatiepagina's

Alensa voorziet de gebruiker van allerhande informatiepagina's met tips, info, uitleg, toelichting en meer betreffende contactlenzen, brillen, oogzorg, etc. Het doeleinde van deze informatie is om gebruikers algemene tips en informatie te geven, NIET om direct medisch advies te geven. Indien u professioneel medisch advies vereist, gelieve uw arts of specialist te raadplegen. Volg ALTIJD het advies van uw arts of specialist op. De informatie op onze website dient enkel om dagdagelijks gebruik van onze producten te ondersteunen en mag niet gebruikt worden voor medische doeleinden.

4. Koopovereenkomst

De koopovereenkomst wordt geacht tot stand te zijn gebracht wanneer de koper zijn bestelling bevestigt in het bestelformulier dat online beschikbaar is. Een bestelling kan ook worden bevestigd via de telefoon. Door het plaatsen van een bestelling bij Alensa.be , erkent de koper dat hij deze voorwaarden heeft gelezen en dat hij aanvaardt om eraan te voldoen. Overigens bevestigt de koper bij het maken van een aankoop via onze webshop dat hij/zij legaal gerechtigd is om dergelijke aankoop te maken. Tot slot bevestigt u als koper in het bezit te zijn van een geldig voorschrift.

De verkoper heeft het recht om bestellingen die meer dan 10 stuks van eenzelfde product bevatten, te annuleren en terug te betalen.

Bewijs van aankoop, facturatie en bijkomende attesten

Indien de koper niet expliciet vermeldt in het veld "Opmerking voor de verkoper" dat hij een gedrukt bewijs van aankoop en de bijsluiter vereist, is hij het ermee eens dat ze zullen worden geleverd als elektronisch formulier. De factuur kan worden gedownload nadat de koper zijn bestelling heeft ontvangen door naar "overzicht bestellingen" te gaan op de kopers persoonlijke Alensa.be gebruikersprofiel. Het is ook mogelijk een digitale factuur aan te vragen door contact op te nemen met de klantendienst. De koper heeft de mogelijkheid om het afleveradres te onderscheiden van het facturatie-adres en een notitie aan te brengen indien nodig in het bestelformulier. Deze gegevens worden automatisch opgenomen in het fiscale document.

Facturen op Alensa.be worden steeds uitgeschreven op het adres van de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Dit adres kan niet worden gewijzigd. Facturen staan steeds gedateerd op de dag van verzending, NIET op de dag van de bestelling. Ook dit kan niet worden gewijzigd. Een andere naam en een geboortedatum kunnen worden toegevoegd aan de factuur maar hierbij valt de verantwoordelij­kheid bij de koper en dient u, als koper, steeds deze informatie duidelijk toe te voegen in het veld "opmerking" bij het maken van een aankoop. Aanpassingen kunnen achteraf niet worden gemaakt.

Facturen op Alensa.be worden per bestelling gemaakt. Eén bestelnummer wil dus steeds zeggen "één factuur". Er kunnen geen gesplitste facturen of facturen met weggelaten producten worden gemaakt. Om verschillende facturen te ontvangen, bijvoorbeeld voor twee verschillende personen, dient u verschillende bestellingen te maken. Facturen worden niet aangepast achteraf.

Betreffende de ziekteverzekering , Alensa.be kan klanten enkel voorzien van een factuur en NIET van bijkomende attesten. Hoewel contactlenzen bij Alensa gebruikelijk worden vergoed, valt de verantwoordelij­kheid bij de klant om zelf na te gaan bij de zorgverzekeraar of zijn aankoop zal worden terugbetaald. Alensa kan geen verantwoordelij­kheid opnemen als deze uitzonderlijk niet wordt terugbetaald door de zorgverzekering.

5. Betaling in onze webshop

De door de Verkoper uitgegeven cadeaubon (hierna "tegoedbon" genoemd) is het bedrag waard dat op de tegoedbon staat vermeld. De tegoedbon is in elektronische vorm in PDF-formaat, die de koper per e-mail ontvangt nadat de betaling is bijgeschreven op de rekening van de verkoper. Elke tegoedbon heeft een unieke code, is beperkt in de tijd en kan alleen worden ingewisseld in de e-shop van Alensa.be. De tegoedbon kan niet worden ingewisseld voor geld. Een ongebruikte tegoedbon kan niet worden ingewisseld voor een andere of op een andere manier worden gecompenseerd. In geval van annulering, reclamatie of terugtrekking uit de koopovereenkomst van een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft ingewisseld.
Pas op:
De cadeaubon kan alleen worden gebruikt via een cashless transactie.
De cadeaubon kan niet onder rembours of met klantenkrediet worden betaald.

U kan via volgende methoden betalen in onze webshop:

  • Kredietkaart: Visa, Visa Electron en Mastercard
  • Bancontact / Mister Cash
  • PayPal
  • Betaling met cadeaubon
  • Klarna

Beveiligde betaling

Alle betalingen worden op een veilige en beschermde manier uitgevoerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt om de betaling tot stand te brengen en zullen in geen geval worden doorgegeven aan andere partijen. Betalen via Alensa verloopt volledig volgens de Europese regelgeving voor Sterke Cliëntauthenticatie, die optimale veiligheid en bescherming garandeert.

Online betalen

Indien u koos voor online betaling met kredietkaart, Bancontact/Mis­terCash of Paypal zal u direct na het plaatsen van de bestelling doorverwezen worden naar beveiligde website van één van onze partners waar u veilig de betaling kan uitvoeren. U kan de online betaling ook uitvoeren vanuit het overzicht van uw bestellingen via de knop “Online betalen”. Let er wel op dat de betalingslink enkel geldig is gedurende 30 minuten. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren automatisch bij online betalingen.

Betaling met cadeaubon

Betaling met een cadeaubon is alleen mogelijk met een in de Alensa.be e-shop gekochte bon. Elke tegoedbon heeft een unieke code en is beperkt in de tijd. Wanneer er gekozen is voor betaling met een tegoedbon, moet de koper de unieke code van de tegoedbon invoeren in het veld "Kortingscode" in de rubriek "Winkelmandje" bij het plaatsen van de bestelling. De tegoedbon kan alleen worden ingewisseld voor een eenmalige aankoop, voor het volledige bedrag. Als de waarde van de aankoop hoger is dan de waarde van de tegoedbon, betaalt de koper alleen het verschil. Voor de betaling van het saldo gelden de voorwaarden voor de transactie, zie Betalingsopties. De tegoedbon kan worden gebruikt om alle door de e-shop aangeboden goederen of diensten te betalen.
In geval van niet-aanvaarding van een met een tegoedbon betaalde zending, wordt de zending teruggestuurd naar de Verkoper. De Verkoper zal de bestelling van de Koper annuleren en de aankoopprijs zal worden terugbetaald. In dit geval wordt het bedrag van de tegoedbon in de vorm van een krediet teruggestort op de klantenrekening van de koper. Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (top-up), kan de Koper beslissen in welke vorm hij de opwaardering wil terugstorten (naar de bankrekening van de Koper of ook als tegoed op de klantenrekening).

Klarna

Klarna is een betaalservice die elektronische betalingen op internet mogelijk maakt. Om met deze betaalmethode voor goederen te betalen, moet je de Klarna-app geïnstalleerd hebben.

Als de Koper voor deze betaalmethode kiest, beheert hij/zij zijn/haar betaling voor de goederen in de Klarna-applicatie.

6. Problemen bij betaling

- Mocht u technische problemen ondervinden met het uitvoeren van de betaling, controleer eerst zeker bij uw bank of Paypal account of uw transactie is geslaagd; en zo niet, hoe dat probleem kan worden opgelost.
- Als uw betaling succesvol werd uitgevoerd, maar om één of andere reden niet door ons systeem werd geregistreerd, contacteer ons op info@alensa.be met het nodige bewijsmateriaal en wij valideren de betaling voor u.
- Als u problemen ondervindt met de betalingspagina, probeer dan een andere browser of toestel, of contacteer uw bank voor verdere technische hulp.

De ondernemer behoudt zich het recht voor de prijs van de producten vóór de verzending te corrigeren indien blijkt dat de producten tegen een onjuiste prijs zijn aangeboden. In dit geval moet de klant op de hoogte worden gesteld van de juiste prijs en akkoord gaan met de prijsaanpassing. Anders komt de koopovereenkomst niet tot stand en wordt de bestelling door de exploitant geannuleerd.

7. Verzendkosten en verzendnota's

Verzendkosten

Bpost

Standaardprijs

€ 3.89

Bpost - afhaalpunten

Standaardprijs

€ 3.59

GLS

Standaardprijs

€ 4.25

Budbee

Standaardprijs

€ 3.59

DPD

Standaardprijs

€ 3.89

DPD - afhaalpunten

Standaardprijs

€ 3.59

Opmerkingen:

  • De verzendkosten zijn inclusief BTW
  • Prijzen blijven dezelfde, ongeacht de betalingswijze, en zijn steeds inclusief verpakking & verzending
  • Verzendkosten zijn NIET afhankelijk van de grootte of het gewicht van de verpakking
  • Gratis levering is enkel van toepassing op onze standaard koeriersdienst GLS en Bpost, NIET op expresdiensten zoals DHL en UPS.

Gratis levering voor alle bestellingen met contactlenzen, brillen en zonnebrillen

Alensa.be voorziet gratis levering met GLS en Bpost bij elke bestelling met contactlenzen, brillen en zonnebrillen. Indien u een ander product wil kopen en voor meer dan €45 bestelt, dan wordt Bpost of GLS levering volledig gratis. Gratis levering is dus enkel van toepassing op GLS en Bpost, NIET op expresdiensten UPS en DHL.

Alensa.be maakt periodiek promoties betreffende gratis levering beschikbaar. U zal deze op onze site kunnen lezen, of hierover mailings ontvangen. Ook op social media worden deze bekendgemaakt. Deze promoties blijven geldig voor een termijn bepaald in de promotie zelf. Deze promoties zijn enkel geldig zolang alle voorwaarden gesteld binnen de promotie gerespecteerd worden. Promoties betreffende gratis levering volgen dezelfde regels als gratis levering bij bestellingen over €45, waardoor enkel standaarddiensten van Bpost volledig gratis wordt.

Verzending buiten België

Alensa.be is niet in staat buiten België leveren. Ook naar Luxembourg kan Alensa momenteel helaas niet verzenden. Gelieve dus niet te bestellen uit bijvoorbeeld Nederland.

Verzending na betaling

Verzendingen worden pas uitgevoerd nadat Alensa.be de betaling heeft ontvangen. Koos u voor een afhaalpunt, dan dient u ook op voorhand te betalen. Betalen bij afhaling is niet mogelijk. Ook voor goederen die niet in stock zijn en worden bijbesteld bij de fabrikant voor de klant, moet op voorhand worden betaald. Vermits dit vaak om unieke parametercombi­naties gaat, werken wij door betaling op voorhand aan te nemen zodat wij producten kunnen reserveren voor u.

Producten toevoegen aan een verzending

Vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij niet garanderen dat wij producten kunnen toevoegen of bestellingen kunnen samenvoegen. Als u meerdere bestellingen wil samenvoegen, of producten wil toevoegen, contacteer dan meteen de klantendienst, liefst voor u de betaling hebt uitgevoerd. De klantendienst zal vervolgens inkijken of er in uw geval nog iets kan gedaan worden. In het algemeen wordt uw bestelling als voltooid beschouwd wanneer u heeft betaald. Als u dan iets wil toevoegen, moet u op eigen verantwoordelij­kheid een nieuwe bestelling moeten maken waarop opnieuw bovenstaande verzendkosten van toepassing zullen zijn.

Producten aanpassen

Zoals het geval wanneer u producten wil toevoegen, vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij ook niet garanderen dat wij wijzigingen aan bestelde producten kunnen toepassen. Wij beschouwen, zoals eerder gesteld, elke betaalde bestelling als volledig en correct. De klantendienst kan gecontacteerd worden wanneer de klant een wijziging aan bijvoorbeeld de sterkte wil maken. De klantendienst zal dan inkijken of deze aanpassing nog mogelijk is. Dit is echter enkel mogelijk binnen de openingsuren van de klantendienst. U dient zich als klant bewust te zijn een correcte bestelling te maken.

8. Levertijden

Koeriersdienst Geschatte levertijd
GLS 2 – 4 werkdagen na verzending
Bpost 1 – 2 werkdagen na verzending
Bpost - afhaalpunten 1 – 2 werkdagen na verzending
Budbee 1 – 2 werkdagen na verzending
DPD 2 – 3 werkdagen na verzending
DPD - afhaalpunten 2 – 3 werkdagen na verzending

*Tijdelijk onbeschikbaar. Wij hopen deze optie zo snel mogelijk terug te activeren

Wij benadrukken nogmaals: bovenstaande levertijden zijn naar schatting ! Deze zijn gebaseerd op normale en gebruikelijke levertijden van onze leverpartners. Maar vergeet niet dat onze leverpartner door onvoorziene omstandigheden mogelijks kan afwijken van de vooropgestelde bezorgtermijn. Vooral in het geval van haast, moet men dus rekening houden met de kleine mogelijkheid tot afwijking! Alensa stelt duidelijk dat de klant zich ten allen tijde bewust is van de mogelijkheid op vertraging door onvoorziene omstandigheden.

Opmerkingen:

  • Bovenstaande verzendtijd treedt pas in werking nadat de verzending ons magazijn heeft verlaten en u een bevestigingsmail van verzending heeft ontvangen
  • Als de bestelling werd geplaatst en betaald voor de middag, gebeurt verzending op diezelfde dag
  • Als de bestelling na de middag werd geplaatst en betaald, gebeurt de verzending op de eerstkomende werkdag
  • U ontvangt een track & trace code en link in de e-mail waarin Alensa.be uw verzending zal bevestigen, en u kan daarmee zelf de verzending opvolgen. Indien u Bpost had geselecteerd, begint de track & trace code meestal binnen 2 werkdagen te werken.
  • Verzendingen gebeuren NIET tijdens weekends en op feestdagen!!

Leveringen zelf opvolgen

Vermits Alensa dagelijks een groot aantal bestellingen verwerkt, heeft de klant de verantwoordelij­kheid zijn bestelling zelf op te volgen . Teneinde dit te kunnen doen, voorziet Alensa elke klant na bestelling van een track & trace code of link waarmee de verzending kan opgevolgd worden. De klant ontvangt deze in de e-mail waarin Alensa de verzending van zijn/haar bestelling zal bevestigen. Soms duurt het even alvorens de leverdienst een code genereert, waardoor de code of link soms niet in onze bevestigingsmail wordt toegevoegd. Indien u om één of andere reden geen code heeft ontvangen, moet u als klant zelf de klantendienst contacteren om deze code aan te vragen. Onze klantendienst zal u deze op verzoek dan probleemloos opsturen.

Levertijden van niet-voorradige goederen

Sommige contactlenzen met bijzondere parameters worden niet in grote voorraad opgeslagen. Deze worden dus rechtstreeks bij de leverancier bijbesteld waardoor levertijden afhankelijk worden van de leverancier en enkele weken kunnen uitlopen. Wij geven u slechts een schatting hiervan maar deze kan door de leverancier worden overschreden.

Tijdens het bestellen, krijgt u meermaals een indicatie van de geschatte verzenddatum te zien. Let op dat deze kan veranderen nadat u het aantal en de juiste parameters hebt ingesteld. De klant heeft de verantwoordelij­kheid om steeds te letten op de finale schatting, nadat alle waarden werden ingevoerd. Pas dan weet u als klant zeker welke lenzen niet in voorraad zijn en zullen worden bijbesteld bij de leverancier. U kan hieronder een voorbeeld zien hoe dit eruit ziet op de productpagina.

BE levertijden productpagina

Gelieve op te merken dat de algemene indicatie bij elk product “X st. op voorraad” enkel duidt op de algemene aanwezigheid van dit product in ons magazijn. In geen geval is deze indicatie van toepassing op specifieke parameters met als gevolg dat een bepaalde combinatie mogelijks niet in voorraad is. Gelieve enkel aandacht te geven aan de geschatte verzendtijd nadat u alles correct heeft ingevuld. U kan dit nogmaals bekijken in uw winkelmandje alvorens u afrekent en krijgt na afrekening ook een bevestigingsmail hierover van Alensa.be. Verzending zal enkel gebeuren nadat alle producten terug beschikbaar zijn. Alensa.be behoudt het recht om de beschikbaarheid te updaten nadat de bestelling werd geplaatst.

Bestellingen die zowel voorradige als niet-voorradige goederen bevatten

U heeft als klant de verantwoordelij­kheid om zelf voor u overgaat tot betaling nogmaals de individuele geschatte verzendtijden van elk product te controleren in uw winkelmandje, zie voorbeeld hieronder. Controleer dit zeker voor elk van uw producten, vermits sommige producten mogelijks niet in voorraad kunnen zijn.

Er kunnen zich situaties voordoen waarin een fabrikant operationele complicaties ondervindt en onze magazijnvoorraad niet volledig gedekt is. De levertijd is altijd direct afhankelijk van de omstandigheden bij onze leveranciers en kan enkele weken duren. Onder niet-voorraad artikelen vallen contactlenzen op bestelling, lenzen met zeer ongebruikelijke dioptrische parameters, enz. die wij niet fysiek op voorraad hebben. De verzendtijden zijn indicatief en gebaseerd op de meest recente periode. Dit geeft de verwachte datum van verzending van de producten uit ons magazijn aan en maakt deel uit van de tabel waar de koper de dioptrische parameters invoert.

Voorbeeld van de verzendingsge­gevens:
BE levertijden winkelmandje

Door over te gaan tot betaling, gaat u als klant akkoord dat uw verzending pas zal gebeuren wanneer alle producten beschikbaar zijn. Het splitsen van bestellingen waarbij voorradige goederen eerst worden verstuurd, gebeurt slechts in heel uitzonderlijke gevallen. Als u dit wenst, kan u mits bijbetaling van een extra verzendkost gelijk aan de gebruikelijke verzendkosten, uw voorradige goederen afzonderlijk laten versturen.

9. Problemen bij leveringen

Alensa.be is niet verantwoordelijk voor enige vertragingen veroorzaakt door onze leverpartners tijdens de levering zelf , bijvoorbeeld in situaties buiten onze controle zoals weersomstandig­heden, feestdagen, etc. U dient als klant in gedachten te houden dat wij slechts een schatting van de levertijd geven. Uw levering kan in uitzonderlijke gevallen enkele dagen vertraging oplopen. Om een zo vlot mogelijke levering te garanderen raden wij u sterk aan om u ons uw volledige adresgegevens (straat, huisnummer, postcode en stad) te bezorgen en een telefoonnummer waarop onze logistieke partners u kunnen bereiken. Bij slecht ingevulde informatie valt de verantwoordelij­kheid in de handen van de klant en kan Alensa geen verantwoordelij­kheid meer opnemen. Van zodra de bestelling verzonden is, zal u ook de toegang tot een track and trace nummer ontvangen. Aarzel niet om ons te contacteren indien u daar enige problemen opmerkt.

Als een pakket om één of andere reden niet kan worden afgeleverd, wordt het vaak opgeslagen in een magazijn of opslaghuis van de koeriersdienst. De koeriersdienst zal sowieso periodiek opnieuw proberen te leveren. Echter, blijkt levering gedurende lange tijd onmogelijk en blijft het pakket onopgeëist door de klant, dan wordt het pakket ofwel teruggestuurd naar ons, ofwel vernietigd. De klant is zelf verantwoordelijk om een adres op te geven waar de klant beschikbaar is om het pakket aan te nemen. Verder dient de klant zelf de levering op te volgen en bij een moeilijke levering zelf contact op te nemen met de koeriersdienst in kwestie, zodat het pakje niet wordt vernietigd. Gebeurt dit wel, dan kan Alensa het pakje NIET vervangen of terugbetalen. Alensa zal al het mogelijke doen om de klant te bereiken om dit te vermijden. Na lange onbereikbaarheid valt de verantwoordelij­kheid bij de klant.

Indien er een of ander probleem optreedt met de levering, moet de klant dit melden binnen de 30 dagen na de geschatte bezorging.

Claim protocol

Onze klantendienst zal u steeds hierover uitgebreid inlichten maar Indien wordt vastgesteld dat een pakket verloren, vermist of verkeerd geleverd is, zullen wij namens u een claim indienen bij onze bezorgpartner(s). Om de claim in te dienen zijn twee bevestigingen nodig: 1.) een ondertekende beëdigde verklaring van de klant dat het pakket niet is ontvangen, aan ons verzonden binnen 20 dagen na de vermeende levering; 2.) verificatie van het leveringsbedrijf dat het pakket verkeerd is behandeld. Eens dergelijke claim werd geopend, kunnen wij ernaar streven om u zo snel mogelijk een terugbetaling of nieuwe zending te voorzien. Wij zijn niet in staat om terug te betalen of uw pakje opnieuw te zenden totdat het huidige pakje officieel door de betreffende koeriersdienst als verloren werd erkend. De wachtperiode hiervoor verschilt bij iedere koeriersdienst en kan tot 21 dagen in beslag nemen. U gaat als klant akkoord met het correct doorlopen van de volledige claimprocedure, zodat wij u snel en op de juiste manier kunnen helpen. Echter, indien u onze pakketverzekering hebt aangekocht, dan zullen we nagenoeg onmiddellijk een nieuw pakket met dezelfde goederen kunnen opsturen, zonder dat de claimsprocedure eerst afgerond is.

Beschadigde verpakking

Contactlenzen en accessoires worden geleverd in een stevige verpakking van voldoende omvang, hierdoor kan de klant er zeker van zijn dat hij de zending onbeschadigd en in goede staat ontvangt. Als de doos echter beschadigd is, accepteer het pakket dan niet van de logistieke partner en geef de reden op in het leveringsprotocol, bijvoorbeeld "aanzienlijke schade aan de doos", "zichtbaar lek" etc. U moet ook zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen, zodat we snel kunnen reageren op de situatie en nieuwe goederen kunnen verzenden naar u.

10. Garantie en retours

De 365-dagen garantieperiode begint wanneer het product door de koper is ontvangen. Als het gekochte product, de verpakking of de gebruiksaanwijzing die eraan verbonden zijn een vervaldatum vermelden die voldoen aan de bijzondere wettelijke voorschriften, zal de garantieperiode eindigen op de vervaldatum. Wij leveren meestal contactlenzen met een vervaldatum van meer dan 24 maanden. Vervaldatums zijn beschikbaar voor elk product in onze web shop. In geval van twijfel over de vervaldatum neem dan contact op met info@alensa.be.

Retours moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:

  • De doosjes/verpak­kingen moeten volledig ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn*
  • De goederen moeten volledig geretourneerd worden (geen ontbrekende componenten)
  • De retour van brillen en zonnebrillen wordt onderaan verder uitgelegd
  • De producten moeten gekocht zijn bij Alensa.be en niet ouder zijn dan 365 dagen na de aankoop
  • Klantenservice moet op de hoogte gebracht worden voor elke retour
  • Retours binnen de bedenktijd (tot 30 dagen na ontvangst) worden totaal vergoed (inclusief bezorgkosten)
  • Retours nadat de wettelijke bedenktijd is verstreken worden individueel beoordeeld op basis van vervaldatum en staat van de producten (de producten moeten in verkoopbare toestand zijn en verzendkosten vallen niet onder de retourgarantie)
  • Indien Alensa zelf duidelijk een fout maakte en de verkeerde producten heeft gestuurd: klachten moeten gemaakt worden binnen 30 dagen na ontvangst van de goederen om geldig te zijn

*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen naar verpakkingen, bedoelen we het volledige doosje en niet individuele lenzen binnenin de verpakking. Enkel opticiens zijn gerechtigd te handelen in individuele lenzen. Alensa, als verdeler van volledige verpakkingen, kan geen individuele lenzen aanvaarden als de volledige verpakking is gecompromitteerd. Meer info bij onze Vragen over bestellingen, bij vraag 33.

De retourprocedure is van toepassing op:

- Retours binnen de bedenktijd van 30 dagen
- Retours buiten de bedenktijd die binnen de garantie vallen
- Verkeerd geleverde producten (moet binnen de 30 dagen gemeld worden)
- TopVue en Gelone geld-terug-garantie (enkel geldig binnen de 60 dagen na ontvangst)
- Terugsturen voor een kwaliteitscontrole
U dient als klant steeds de richtlijnen op onze pagina betreffende de retourprocedure te lezen en te volgen. Bij twijfel, raadpleeg onze klantendienst.

Retour van brillen en zonnebrillen:

Onze brillen/zonne­brillen komen met een standaardgarantie van twee jaar in geval van defect. Als u uw bril/zonnebril gewoon wil retourneren, dan kan dit enkel gebeuren binnen de 30-dagen bedenktijd. Hierna vervalt de geldigheid voor normale retours van brillen/zonne­brillen. De goederen moeten ongebruikt en onbeschadigd zijn. De originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u graag zonnebrillen of brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, moet u het complete product terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de verpakking, alles binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en stickers. Met andere woorden, de zonnebril of montuur moet in de exacte, originele toestand worden teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd zijn, is terugbetaling of omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op te letten.

Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd in optimale toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame geval dat de bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze klantendienst. Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht onderhoud, of normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de garantie.

De brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn. Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.

Elke retour dient onderstaande procedure te volgen:

  • 1. De koper maakt een nieuwe retourzending aan in de klantenaccount in het gedeelte "Retourneren" of op de retourpagina.
  • 2. Zodra de koper op de knop "Een nieuwe retourzending maken" drukt, wordt een pagina met alle bestellingen weergegeven. In de lijst met afgeronde bestellingen vindt de koper de gewenste bestelling en selecteert hij het product waarvoor hij een retourprocedure wil starten. Door op de knop "Retourzending aanmaken" te drukken.
  • 3.Voor het geselecteerde product definieert de koper de benodigde informatie. Hij kiest de "Reden voor retourzending" en "Gewenste oplossing". De velden "Bankrekeningnum­mer" en "IBAN" worden alleen ingevuld door de koper als deze informatie nodig is om de retourzending te voltooien. Het veld " Jouw notitie" wordt gebruikt om de beschrijving van het defect te specificeren. Aan het einde van de aanvraag is het mogelijk om een bestand (foto of video) bij te voegen. Zodra de Koper de vereiste informatie heeft ingevuld, dient hij het verzoek in door op de knop "Verzenden" te drukken.

Er wordt een informatiebericht weergegeven dat bevestigt dat de retourzending is geaccepteerd en er wordt automatisch een e-mail gegenereerd over de geaccepteerde retourzending met instructies over hoe te handelen bij het retourneren van de geclaimde goederen.

WAARSCHUWING: Productfoto's van contactlensver­pakkingen op onze website zijn bedoeld om de verkochte producten te illustreren en komen mogelijk niet altijd overeen met het huidige uiterlijk van een specifiek product. Sommige producten worden vervaardigd in verschillende fabrieken die eigendom zijn van dezelfde fabrikant. De productfoto kan daarom een andere productieplaats aanduiden dan het product dat de klant zal bereiken. Deze kleine afwijkingen in illustratieve foto's van de producten die de eindklant zullen bereiken, kunnen niet worden aangevoerd als reden voor het retourneren van goederen. Alle producten in onze portfolio zijn afkomstig van originele fabrikanten.

Als de koper de geclaimde goederen rechtstreeks verstuurt, zonder voorafgaand contact met de klantenservice, en tegelijkertijd geen gebruik maakt van de aanbevolen procedure voor het online aanmaken van een retouraanvraag in het klantenaccount, kan de verwerkingstijd van de retouraanvraag worden verlengd. Zodra de Verkoper het verzoek accepteert, ontvangt de Koper een e-mail waarin de acceptatie van de retourzending wordt bevestigd. De voortgang van de retourzending kan worden gevolgd in het klantenaccount.

Retouradres:
Alensa.be (Regus)
Place de L'université 16, 4° étage
1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve, België

De kosten in verband met de verzending zijn voor rekening van de Koper bij het indienen van de zending. De kosten in verband met het transport van de geclaimde goederen terug naar de Verkoper worden gedragen door de Verkoper als de klacht wordt geaccepteerd en de Koper documenten verstrekt die de kosten in verband met het transport van de geclaimde goederen bewijzen.

Alle gereclameerde goederen worden door de Verkoper overhandigd aan de fabrikant voor expertise, met als doel vast te stellen of het defect waarvoor de goederen worden gereclameerd het gevolg is van een fabricagefout. De Verkoper heeft een periode van 30 dagen om de retourzending te verwerken.

Hoe je te werk gaat bij een klacht of het retourneren van goederen kun je vinden op onze duidelijke informatiepagina - HIER

De prijs van retours

In het geval van situatie 1, waar het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper, of bij een kwaliteitscontrole, zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard vergoed worden door Alensa.be en wij sturen u een gratis label.

U betaalt zelf voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending in het geval van situatie 2. De verkoper is niet in staat een prepaid optie voor een retourzending te verschaffen en u dient deze zelf in orde te maken.

De wachttijd bij retours

Alensa.be neemt contact met u op nadat uw terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade, gebruik of opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours afgehandeld door Regus, moet Alensa soms wachten tot onze partner genoeg retours heeft verzameld om een bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het met uw terugzending gesteld is.

Merk op dat deze procedure langer zal duren wanneer u zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de authenticiteit en toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden alvorens de procedure kan worden afgerond. Zorg dat alle etiketten nog steeds aan de bril zijn bevestigd!

Als klant gaat u bij elke retour akkoord dat u de wachttijd en verwerkingstijd zal respecteren.

11. Klachten over goederen en diensten

Heeft u klachten over uw aangekochte lenzen? Dan dient u rekening te houden met onderstaande termen, vermits deze zonder dispuut gelden op alle aankopen gemaakt op Alensa.be. Bij klachten aanvaardt Alensa.be onder geen enkele voorwaarde beweringen waarin de klant alle contactlenzen en dus, met andere woorden, alle bewijsmateriaal heeft weggegooid. Let er dus op om steeds alles bij te houden en eventueel foto's te nemen. Neem steeds eerst contact op met onze klantendienst. Zij zullen adviseren over wat nog kan gedaan worden. Indien u vervolgens uw producten moet retourneren, dient u de procedure en voorwaarden beschreven op onze pagina betreffende de retourprocedure steeds te volgen en respecteren.

Klachten over TopVue en Gelone producten kunnen worden aangepakt binnen onze geld-terug-garantie zolang aan alle voorwaarden, die op onze webpagina gewijd aan dit onderwerp te lezen zijn, werd voldaan.

Hoe je te werk gaat bij een klacht of het retourneren van goederen kun je vinden op onze duidelijke informatiepagina - HIER

Alensa.be is een online verkoper/verdeler van contactlensver­pakkingen en geen opticien, optometrist, oogspecialist of apotheker. Bijgevolg is het dus ook onmogelijk voor ons om losse of individuele lenzen te vervangen. Enkel de opticien is gerechtigd om proeflenzen te voorzien of individuele contactlenzen te vervangen. Wij kunnen u enkele volledige verpakkingen leveren. Bij klachten betreffende losse lenzen, kunnen wij dus enkel handelen door te werken met de volledige verpakking.

Restitutie van een bestelling betaald met een cadeaubon
In geval van een klacht over een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft gebruikt.
Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (extra betaling), kan de koper beslissen hoe hij de extra betaling wil terugstorten (op de bankrekening van de koper of ook in de vorm van een krediet op de klantenrekening).

Extra informatie:

Retourneren van contactlenzen:

Mechanische schade aan de lens als gevolg van onjuiste behandeling of defecten als gevolg van onvoldoende zorg voor de contactlens, is geen geldige reden voor retournering.
Een verkeerde keuze van contactlenzen of hun parameters is ook geen reden voor retournering. Identieke parameters garanderen niet dat contactlenzen comfortabel zijn voor de gebruiker. De klant moet contactlenzen professioneel laten aanbrengen, en bij het oplossen van klachten over lenzen of retourzendingen kan de verkoper een bevestiging vragen van het professioneel aanbrengen van contactlenzen (niet ouder dan 1 jaar).
De gereclameerde goederen dienen door de Koper in een stevige doos te worden verzonden om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Als de Koper een reeds geopende (gebruikte) defecte contactlens terugstuurt, is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de lens niet uitdroogt tijdens het transport van de zending naar de vestiging van de Verkoper. Wij raden aan de lens in een doosje of een klein potje te doen, het in een oplossing te dompelen om uitdroging te voorkomen en het goed af te sluiten.
De verkoper stuurt de contactlenzen vervolgens naar de fabrikant voor een deskundige beoordeling. De fabrikant beslist of de klacht terecht is en of het inderdaad om een fabricagefout gaat. In het geval van een geaccepteerde defecte klacht, zal de Verkoper de Koper nieuwe goederen sturen of het geld terugstorten op de bank- of klantrekening van de Koper.

Ontevredenheid omdat u de verkeerde parameters heeft ontvangen

Merkt u dat uw lenzen niet de juiste waarden hebben, contacteer dan onmiddellijk de klantendienst, best voor u de lenzen openmaakt. In het geval dat wij u, door onze eigen fout, een verkeerde waarde hebben toegestuurd, zullen wij u de lenzen vergoeden of ze vervangen zonder extra kosten. Echter, in het geval u zelf een foutje maakte tijdens het bestellen, en uw lenzen komen daardoor niet overeen met uw voorgeschreven waarden, dan valt de verantwoordelij­kheid op u en kan Alensa de lenzen enkel vervangen of vergoeden als deze ongeopend, ongebruikt en onbeschadigd zijn. Het afhandelen van zulke zaken gebeurt in overeenstemming met bovenstaande terugzendprocedure. U moet steeds in bezit zijn van een officieel voorschrift van uw arts of oogspecialist. Dit voorschrift mag niet ouder zijn dan 1 jaar oud. In geval van betwisting, heeft Alensa het recht dit voorschrift van u te vragen en dit te vergelijken met uw bestelling. Let dus steeds goed op tijdens het bestellen dat u de correcte waarden ingeeft.

Klachten over de ontvangst van verkeerde goederen zijn slechts geldig voor 30 dagen na ontvangst van het product . Als meer dan 30 dagen zijn verstreken nadat u het product heeft ontvangen, dan is de klacht niet langer geldig. We raden u daarom aan om uw producten meteen na ontvangst te controleren en zo snel mogelijk contact op te nemen met ons als u een fout opmerkt.

Ontevredenheid over een nieuw merk van lenzen

Overstappen naar een nieuw merk van contactlenzen (ook al werd dit aanbevolen door een specialist) vormt een risico dat dit nieuwe merk de drager niet past. De verkoper is niet aansprakelijk voor enige medische complicaties of ongemakken die kunnen voortvloeien uit het dragen van dergelijke nieuwe lenzen. Wij raden u sterk aan om steeds overleg te plegen met uw oogarts of opticien vooraleer u nieuwe lenzen probeert. Wanneer u als klant contactlenzen aankoopt zonder advies van een specialist, arts of opticien, kan Alensa geen verantwoordelij­kheid nemen als de lenzen u niet bevallen. Dit alles is tevens ook van toepassing op lenzenvloeistoffen, oogdruppels en oogsprays.

Indien u de verpakking van deze lenzen reeds geopend heeft, kan u ze helaas niet meer omruilen en in dit geval kan Alensa niets meer doen voor u. Ongeopende verpakkingen kunnen wel nog omgeruild worden en Alensa.be kan u in dit geval vergoeden.

Ontevredenheid over het effect van gekleurde lenzen

Het uiteindelijke effect van het dragen van gekleurde lenzen is zeer subjectief en kan variëren afhankelijk van vele omstandigheden en invloeden. Ten eerste zal het effect worden beïnvloed door de pigmentatie van de ogen. Ten tweede kan het effect worden beïnvloed door externe factoren zoals licht, make-up en kledingkeuzes. Bovendien kan het type van kleurlenzen ( versterkend of ondoorzichtig ) een andere resultaat geven op uw natuurlijke oogkleur. Omdat het onmogelijk is om het resultaat voor elk individu te voorspellen, kunnen we kleurlenzen niet vergoeden indien u ontevreden bent van het resultaat. U gaat als klant akkoord bij de aankoop van kleurlenzen dat deze bij ontevredenheid niet kunnen worden vergoed.

Klachten over zonnebrillen en sportbrillen:

Brillen kunnen niet worden geretourneerd als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch zijn beschadigd, bijvoorbeeld door onjuist onderhoud. Bovendien kunnen brillen die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. sauna, hete auto, enz.) of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet worden geretourneerd. De garantie is ook niet van toepassing op defecten veroorzaakt door normale slijtage.
De geretourneerde bril moet worden teruggestuurd in het originele etui, inclusief het doekje.

Retourneren van brillen op sterkte en andere brillen zonder sterkte (pc-brillen, rijbrillen, enz.):

Brillen kunnen niet worden geretourneerd als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch zijn beschadigd, bijvoorbeeld door onjuist onderhoud. Bovendien kunnen brillen die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. sauna, hete auto, enz.) of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet worden geclaimd. De garantie is ook niet van toepassing op defecten veroorzaakt door normale slijtage.
Voor het retourneren van brillen op sterkte die niet passen, moet een geldig brilrecept (niet ouder dan 1 jaar) beschikbaar zijn. Voor brillen met multifocale glazen moet een foto van het gezicht met de bril van voren gedragen worden (voor een betere centrering) en een foto van de zijkant (om de montuurhoek te bepalen).

De koper erkent dat het in het geval van een nieuw geslepen bril op sterkte 1 - 4 weken kan duren om aan de nieuwe correctie te wennen. Een langere aanpassingsperiode is vooral gebruikelijk bij astigmatisme- en presbyopiecorrec­ties. Het is mogelijk dat het menselijk oog en de hersenen een nieuwe correctie niet onmiddellijk accepteren. Draag in zulke gevallen niet overhaast een nieuwe bril, maar kies voor een geleidelijke aanpassing aan de nieuwe bril. Pas na deze periode kan de bril worden opgestuurd voor terugbetaling. Als de koper besluit een bril met op maat geslepen glazen te retourneren, raden we de koper aan eerst contact op te nemen met de klantenservice. De geclaimde bril moet worden geretourneerd in het originele etui, inclusief een brillendoekje.

Retourneren van brilmonturen met demoglazen (voorlopige brillenglazen):

Brillen kunnen niet worden geretourneerd als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch zijn beschadigd door onjuist gebruik. Bovendien kunnen brillen die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. een verwarmde auto, radiator, enz.) of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet worden geclaimd. De garantie is ook niet van toepassing op defecten veroorzaakt door normale slijtage.
De koper erkent ook dat in het geval van aankoop van een afzonderlijk brilmontuur, de verkoper niet verantwoordelijk is voor montuurschade veroorzaakt door het verkeerd slijpen van brillenglazen van derden. De geretourneerde brillen moeten in hun originele etui zitten, inclusief het doekje.

Verdenkt u defecte brillenglazen?

Vermoedt u toch een defect met uw geslepen brillenglazen, dan zullen deze (samen met uw voorschrift, wat u in dit geval moet voorleggen) worden gecontroleerd door de fabrikant. Als de fabrikant een defect vaststelt, zullen de glazen wél worden vergoed.

Voor klachten betreffende defecte enkelvoudige brillenglazen , contacteer onze klantendienst eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1 jaar) meegeeft. Dit recept/voorschrift is absoluut nodig om de brillenglazen na te kijken. De voorschrift moet door een erkende opticien uitgegeven zijn en dit ook zichtbaar zijn op de voorschrift. U zal vervolgens gevraagd worden om de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten, etc.). Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!

Voor klachten betreffende defecte multifocale / progressieve brillenglazen , contacteer onze klantendienst eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1 jaar) meegeeft. U moet ook een frontale foto waar u de bril draagt , meegeven (die zal gebruikt worden om de bril te centreren), en een foto van de zijkant waar u de bril draagt (die zal gebruikt worden om de hoek van de bril te bepalen). U zal vervolgens gevraagd worden om de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten, het blauwe kaartje, het blauwe zakje met de demobrillenglazen, etc…). Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!

Retours die opzettelijk beschadigd zijn of onvolledig zijn, worden niet aanvaard. Contacteer altijd onze klantenservice voor je retourneert!

Klachten over onze website en prijzen

Alensa behoudt ten allen tijde het recht om de inhoud van onze website te wijzigen. Wij proberen u steeds van up to date inhoud te voorzien maar zijn niet verantwoordelijk voor foutjes of tijdelijk verkeerd weergegeven informatie. Ook bij technische fouten of fouten veroorzaakt door kwaadwillige aanvallen van derden (hackers, virussen, etc.) kan Alensa geen verantwoordelij­kheid opnemen. Als u als klant last ondervindt door problemen in onze webshop, contacteer dan zo snel mogelijk onze klantendienst zodat zij deze zo snel mogelijk kunnen oplossen en u zo snel mogelijk kunnen helpen.

Opmerkingen door andere gebruikers mogen niet geïnterpreteerd worden als richtlijnen, en moeten worden geïnterpreteerd als subjectief. Alensa zal misleidende commentaar aankaarten, corrigeren of verwijderen.

Alensa behoudt ten allen tijde het recht de prijzen van onze producten aan te passen, afhankelijk van de veranderende markt, eisen van de fabrikant, groeiende concurrentie, etc. Wij streven ernaar om steeds de laagste prijs te behouden. U kan als klant een verzoek indienen tot verlaging van de prijs zolang deze voldoet aan alle voorwaarden beschreven op onze webpagina betreffende de laagste prijsgarantie.

Wij tonen foto's van echte producten, zoals verkocht. Maar, het product weergegeven in die foto's is niet het exacte doosje of product dat u zal ontvangen. Elke doos en elk individueel product heeft z'n eigen kenmerken waaronder vervaldatum, identificatie­nummer, parameters, etc. Sommige producenten bezitten ook meerdere productiecentra, verspreid over verscheidene locaties. Originele, zelfde producten geproduceerd in verschillende centra van dezelfde producent, zijn niet verschillend van elkaar. Klachten over waarden die locatie-geboden zijn of logischerwijze uniek zijn per individueel product, en die dus onmogelijk dezelfde kunnen zijn tussen het geportretteerde product op de website en het ontvangen product, beïnvloeden nooit de kwaliteit van onze originele producten en gelden niet bij het indienen van een claim.

12. Herroeping van de overeenkomst

Formulier Terugtrekking uit de koopovereenkomst

Zoals bepaald in de EU-wetgeving heeft iedereen het recht om het contract binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen te herroepen. In onze winkel kun je het contract binnen 30 dagen herroepen. Hoe je de goederen retourneert in de context van herroeping van het koopcontract vind je HIER.
In geval van herroeping van de overeenkomst moet de koper de volgende voorwaarden in acht nemen:

De geretourneerde goederen moeten compleet zijn

De goederen mogen niet gebruikt of beschadigd zijn (de originele verpakking mag bijvoorbeeld niet geopend worden). Indien de consument de originele verpakking opent, beschadigt, beschrijft, etc. of indien het product niet meer kan gebruikt worden wegens hygiënische- of veiligheidsredenen, is een dergelijk product niet langer verkoopbaar en kan het niet geretourneerd worden.

De brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn. Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.

Vereiste documenten

Gelieve het bewijs van aankoop dat we uitgaven, zijn kopie of uw ordernummer bij te voegen. Vergeet niet om uw bankrekeningnummer en BIC code te vermelden.

De goederen moeten worden teruggestuurd in de originele staat

Wij raden u aan de geretourneerde goederen te verzenden in een stevige kartonnen doos in plaats van een envelop (ook al was het een anti-shock envelop). Indien de zending lijdt aan schade tijdens het transport, zijn wij niet verplicht om deze te accepteren.

Verzendkosten van de geretourneerde goederen

In geval van herroeping van de overeenkomst, indien de koper voldeed aan de bovenstaande voorwaarden, zal de koper een volledige terugbetaling inclusief de oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. De koper zal alleen de kosten voor het terugzenden van de goederen voor zijn rekening nemen. De restitutie wordt binnen 2-10 dagen na ontvangst, van de geretourneerde goederen in een herverkoopbare staat, op rekening van de klant gecrediteerd.

Betaling met cadeaubon - terugbetaling van geld

In geval van intrekking van de koopovereenkomst van een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag teruggestort in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft gebruikt. Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (top-up), kan de koper beslissen in welke vorm hij de opwaardering wil teruggeven (naar de bankrekening van de koper of ook in de vorm van een tegoed op de klantenrekening).

13. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR)

De consument heeft recht om een correctie van zijn geschillen te eisen als hij niet tevreden is met de wijze waarop het geschil is opgelost of als hij beweert dat de verkoper zijn consumentenrechten geschonden heeft. Hij kan contact opnemen met de verkoper via e-mail op info@alensa.be. Als de verkoper weigert om de correctie uit te voeren of niet reageert in een periode van 30 dagen sinds het aanzoek werd gestuurd, heeft de consument het recht om een klacht in te dienen met een entiteit voor alternatieve geschillenbes­lechting (ADR-entiteit), wettelijk gebonden door de Belgische nationale wet (de wet van 4 april 2015 Boek XVI). De klacht kan worden ingediend, zoals beschreven in het Belgische nationaal recht (de wet van 4 april 2015 Boek XVI).

De consument kan ook online een klacht indienen via het Europese resolutieplatform Online Dispute (ODR-platform) - https://ec.europa.eu/consumers/odr.

De definitie van "consument" in de zin van Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) omvat natuurlijke personen die handelen buiten hun bedrijfs- of beroepsactiviteit. Echter, indien de overeenkomst is gesloten voor doeleinden die deels binnen en deels buiten de handel (tweeledige doel contracten) van de persoon vallen en het doel van de handel zo beperkt is om niet overheersend te zijn in de algemene context van de handel, moet de persoon ook beschouwd worden als een consument. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) is van toepassing op de procedures voor de beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die voortvloeien uit de verkoopcontracten of dienstverlenin­gscontracten tussen een handelaar en een consument buiten de rechtszaal. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) geldt alleen voor lange afstand inkoopcontracten. Alternatieve geschillenbes­lechting van consumenten (ADR) is niet van toepassing op geschillen waarbij de waarde van de vordering niet hoger is dan € 20. De ADR-entiteit kan een nominale vergoeding vragen aan de consument voor het indienen van een klacht die niet hoger is dan € 5 inclusief btw.

14. Privacybeleid en cookies

De bescherming en verwerking van persoonsgegevens wordt uitgevoerd in overeenstemming met volgend Privacybeleid , volledig volgens huidige wetgeving en Artikel 6, deel 1.(b) van de REGULATIE (EU) 2016/679 VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN DE RAAD. Ga verder naar dit beleid om onze handelingen betreffende cookies, persoonsgegevens en bescherming na te lezen.