Retourneren bij Alensa

Retours moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:

  • De doosjes/verpak­kingen moeten volledig ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn*
  • De goederen moeten volledig geretourneerd worden (geen ontbrekende componenten)
  • De retour van brillen en zonnebrillen wordt onderaan verder uitgelegd
  • De producten moeten gekocht zijn bij Alensa.be en niet ouder zijn dan 365 dagen na de aankoop
  • Als je een artikel in onze e-shop wilt retourneren, gebruik dan het online klachtenformulier ( door te klikken op de knop Reclameren / Retourneren), of neem contact op met onze contact.
  • Retours binnen de bedenktijd (tot 30 dagen na ontvangst) worden totaal vergoed (inclusief bezorgkosten)
  • Retours nadat de wettelijke bedenktijd is verstreken worden individueel beoordeeld op basis van vervaldatum en staat van de producten (de producten moeten in verkoopbare toestand zijn en verzendkosten vallen niet onder de retourgarantie)
  • Indien Alensa zelf duidelijk een fout maakte en de verkeerde producten heeft gestuurd: klachten moeten gemaakt worden binnen 30 dagen na ontvangst van de goederen om geldig te zijn


*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid.
Wanneer we verwijzen naar verpakkingen, bedoelen we het volledige doosje en niet individuele
lenzen binnenin de verpakking. Enkel opticiens zijn gerechtigd te handelen in individuele
lenzen. Alensa, als verdeler van volledige verpakkingen, kan geen individuele lenzen
aanvaarden als de volledige verpakking is gecompromitteerd. Meer info bij onze
Vragen over bestellingen, bij vraag 33.

Kan u producten inruilen?

U kan enkel retourneren bij ons. U stuurt uw huidige verpakkingen terug en krijgt deze van Alensa.be terugbetaald, nadat deze in ons magazijn is aangekomen en werd gecontroleerd op schade of opening. In tussentijd moet u zelf een nieuwe bestelling te maken met het gewenste merk of product. Alensa.be kan geen prijsaanpassingen maken. U krijgt dus steeds de retour volledig terugbetaald en maakt intussen zelf een nieuwe bestelling.

Heb je het verkeerde product ontvangen?

Als Alensa een fout heeft gemaakt en je het verkeerde product heeft gestuurd, moet je dit binnen 30 dagen na ontvangst van de goederen melden - log in op je klantenaccount en ga naar het tabblad "Klachten". maak een nieuw verzoek aan door te klikken op de knop "Klacht / retourneren" voor het gewenste artikel. Zorg ervoor dat je geen van de producten hebt geopend of gebruikt. Je kunt de goederen terugsturen volgens de instructies here en je krijgt je geld terug.

Indien u zelf een fout maakte tijdens het bestellen , kunnen we helaas de verzendkosten niet terugbetalen. Ook hier geldt uiteraard dat de verpakking ongeopend en de goederen onbeschadigd zijn, voor u deze kan retourneren.

Retourneert u om een andere reden?

Onderstaande retourprocedure is ook van toepassing op de geld-terug-garantie voor TopVue en Gelone producten. De geld-terug-garantie kan enkel gebruikt worden binnen 60 dagen na ontvangst. Gelieve in dit geval dan ook onderstaande procedure te volgen.

Ook, wanneer u na overleg met de klantendienst besloten heeft om verpakkingen terug te sturen omdat u een productiefout vermoedt, dient u onderstaande procedure te volgen. De producten worden dan naar ons teruggestuurd, waarna wij deze naar de fabrikant zullen doorsturen voor een officiële kwaliteitscontrole. Het LOT-nummer dat zich op de verpakking en op elke individuele blister bevindt, is uiterst belangrijk voor het onderzoek. Geef daarom zoveel mogelijk materiaal mee! In dit geval dient u steeds eerst de klantendienst te contacteren en krijgt u vervolgens exacte instructies.

Retour van zonnebrillen en brillen op voorschrift:

Onze brillen/zonne­brillen komen met een standaardgarantie van twee jaar in geval van defect. Als u uw bril/zonnebril gewoon wil retourneren, dan kan dit enkel gebeuren binnen de 30-dagen bedenktijd. Hierna vervalt de geldigheid voor normale retours van brillen/zonne­brillen. De goederen moeten ongebruikt en onbeschadigd zijn. De originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u graag zonnebrillen of brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, moet u het complete product terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de verpakking, alles binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en stickers. Met andere woorden, de zonnebril of montuur moet in de exacte, originele toestand worden teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd zijn, is terugbetaling of omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op te letten.

Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd in optimale toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame geval dat de bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze klantendienst. Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht onderhoud, of normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de garantie.

De brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn. Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.

Verdenkt u defecte brillenglazen?

Vermoedt u toch een defect met uw geslepen brillenglazen, dan zullen deze (samen met uw voorschrift, wat u in dit geval moet voorleggen) worden gecontroleerd door de fabrikant. Als de fabrikant een defect vaststelt, zullen de glazen wél worden vergoed. Gelieve steeds onze algemene winkelvoorwaarden na te kijken.

Voor klachten betreffende defecte enkelvoudige brillenglazen , contacteer onze klantendienst eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1 jaar) meegeeft. Dit recept/voorschrift is absoluut nodig om de brillenglazen na te kijken. U zal vervolgens gevraagd worden om de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten, etc. ). Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!

Voor klachten betreffende defecte multifocale / progressieve brillenglazen , contacteer onze klantendienst eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1 jaar) meegeeft. U moet ook een frontale foto waar u de bril draagt , meegeven (die zal gebruikt worden om de bril te centreren), en een foto van de zijkant waar u de bril draagt (die zal gebruikt worden om de hoek van de bril te bepalen). U zal vervolgens gevraagd worden om de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten, het blauwe kaartje, het blauwe zakje met de demobrillenglazen, etc…). Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!

Retours die opzettelijk beschadigd zijn of onvolledig zijn, worden niet aanvaard. Contacteer altijd onze klantenservice voor je retourneert!

Hoe je te werk gaat bij een klacht of het retourneren van goederen kun je vinden op onze duidelijke informatiepagina - HIER