Wij bedanken u voor uw bezoek aan de Alensa.be
website. Alensa.be behoort tot het Europese Alensa netwerk dat originele en
kwaliteitsvolle lenzen aanbiedt evenals de bijhorende accessoires. Deze
pagina bevat de richtlijnen, voorwaarden en termen waarmee u, de consument,
koper en gebruiker van onze Alensa.be webshop, mee akkoord gaat bij het
gebruiken van onze website en het maken van een aankoop. Bij het bevestigen
van elke aankoop zal ook een tickbox staan die stelt dat u als klant uw akkoord
geeft. Daarom is het uitermate belangrijk dat u deze voorwaarden grondig leest
en begrijpt. Alensa gaat ervan uit dat de koper deze voorwaarden heeft begrepen
en ermee akkoord is gegaan. Aanvullende informatie kan gevonden worden op verder
informatieve pagina's op onze website. Alensa behoudt het recht om te verwijzen
naar informatie meegegeven op die pagina's.
Navigatie
1. Inleidende bepalingen
De onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor het winkelen bij Alensa.be.
De voorwaarden zijn vast en geven de contractuele relatie tussen de koper en de
verkoper weer. Alle contractuele betrekkingen worden beheerst door de wetten van
de Tsjechische Republiek. Indien de wederpartij een consument is, worden alle
relaties die hier niet worden beschreven beheerst door het Tsjechische
Burgerlijk Wetboek (Wet nr. 89/2012 Coll.) en de Consumer Protection Act (Wet
nr. 634/1992 Coll.). Indien de wederpartij een bedrijf is, zijn alle relaties
die hierin niet zijn gedefinieerd onderworpen aan het Tsjechische Wetboek van
Koophandel (Wet nr. 513/1991 Coll.).
Volgens Electronic Records of Sales
Act in de Tsjechische Republiek, is de verkoper verantwoordelijk om de koper te
voorzien van een bewijs van aankoop. Tezelfdertijd dient de verkoper alle
inkomsten aan te geven bij de online belastingsadministrator; bij technisch
falen dient dit niet later dan binnen de 48 uren te gebeuren.
2. Registratie en beheer van Alensa.be:
Alle producten en diensten van Alensa.be worden verleend door
de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Onze magazijnen en logistieke centra
zijn gelegen in Tsjechië. Alensa.be staat officieel geregistreerd bij het
Alensa moederbedrijf, op volgend adres:
Alensa s.r.o.
Českomoravská 2408/1a/6
190 00 Praha 9
BTW-nummer: CZ27179681
Het Alensa handelsmerk, alle inhoud op onze website,
elk promotiemateriaal uitgegeven door Alensa zijn intellectuele eigendom van de
hoofdoperator van het Alensa netwerk.
3. Verantwoord
gebruik van onze website en promotiecodes
Klanten zijn
vrij onze website te gebruiken als gasten of geregistreerde gebruikers. De klant
moet onze website op een correcte en verantwoordelijke manier gebruiken, en
hierbij onze algemene voorwaarden volgen. In geval van misbruik heeft Alensa het
recht om de gebruiker tijdelijk of permanent te verbannen van de website en
verleende diensten.
Correct gebruik van onze website
Alensa.be staat gebruik enkel toe onder wettelijke
normen:
- Locale, nationale en internationale wetten mogen niet worden
verbroken
- Schade, fraude en ongeautoriseerde reclame is niet
toegestaan
- Seksueel expliciete inhoud of inhoud dat haat, agressie,
geweld, discriminatie, intimidatie, pesterij of illegaliteit toont, is streng
verboden
- Gebruik onder een valse identiteit is verboden
Gebruikers zijn vrij om commentaar en recensies toe te
voegen aan onze website. Echter, commentaar mag niet gemaakt worden met de
intentie om onze reputatie of de reputatie van anderen te schaden, noch om
anderen te intimideren, pesten of te misleiden.
Strafbare feiten en
technisch misbruik
Het is ten strengste verboden om
virussen of andere technologisch destructieve of misbruikende software op onze
website te introduceren, of om digitale aanvallen op onze site en servers te
plegen. Deze vormen van misbruik worden beschouwd als strafbare feiten en zullen
worden gemeld aan de bevoegdheden. In dergelijk geval zal Alensa volledig
samenwerken met de bevoegdheden en hen voorzien van alle informatie nodig voor
een wettelijk onderzoek en wettelijke vervolging.
Alensa is niet verantwoordelijk in geval dat onze website
schade heeft opgelopen door digitale aanvallen of schadelijke
software.
Voorwaarden voor kortingen en promotiecodes
Ons aanbevelingssysteem (via klantencodes) is niet langer van
toepassing en werd op 31.12.2018 stopgezet. Krediet verworven aan de hand van
dit systeem blijft actief tot het opgebruikt is.
Alensa
laat geen opstapeling van promocodes toe. De huidig actieve korting kan u in het
winkelmandje bekijken. U kan hier echter geen tweede, of volgende korting aan
toevoegen. Om een andere korting te activeren, moet u de huidig actieve korting
deactiveren. Alensa wil hiermee misbruik tegen gaan. Wees u als klant dus bewust
van het feit dat slechts één promotie actief kan zijn op uw bestelling.
Afgeprijsde producten zijn niet vatbaar voor verdere kortingen. U kan een
afgeprijsd product herkennen aan een doorstreepte prijs, vervangen door een
nieuwe, lagere prijs. Deze korting is finaal en kan niet verder verlaagd worden
via andere promo's. Promo codes zijn dus ook niet van toepassing op producten
die reeds afgeprijsd zijn. Bij twist betreffende kortingen, contacteer de
klantendienst zodat jouw zaak persoonlijk kan worden
geëvalueerd.
Verworven krediet (=bonusgeld gekoppeld aan de account van
de klant, dat enkel geldig is voor aankopen bij Alensa) wordt automatisch
afgetrokken van de volgende bestelling wanneer aan de minimumvoorwaarde is
voldaan. Krediet kan niet uitbetaald worden als geld of gestort worden op de
bankrekening van de klant.
Misbruik van promocodes op
Alensa is ten strengste verboden.
Informatiepagina's
Alensa voorziet de gebruiker van allerhande informatiepagina's
met tips, info, uitleg, toelichting en meer betreffende contactlenzen, brillen,
oogzorg, etc. Het doeleinde van deze informatie is om gebruikers algemene tips
en informatie te geven, NIET om direct medisch advies te geven. Indien u
professioneel medisch advies vereist, gelieve uw arts of specialist te
raadplegen. Volg ALTIJD het advies van uw arts of specialist op. De informatie
op onze website dient enkel om dagdagelijks gebruik van onze producten te
ondersteunen en mag niet gebruikt worden voor medische doeleinden.
4. Koopovereenkomst
De
koopovereenkomst wordt geacht tot stand te zijn gebracht wanneer de koper zijn
bestelling bevestigt in het bestelformulier dat online beschikbaar is. Een
bestelling kan ook worden bevestigd via de telefoon. Door het plaatsen van een
bestelling bij Alensa.be, erkent de koper dat hij deze voorwaarden heeft
gelezen en dat hij aanvaardt om eraan te voldoen. Overigens bevestigt de koper
bij het maken van een aankoop via onze webshop dat hij/zij legaal gerechtigd is
om dergelijke aankoop te maken. Tot slot bevestigt u als koper in het bezit te
zijn van een geldig voorschrift.
De verkoper
heeft het recht om bestellingen die meer dan 10 stuks van eenzelfde product
bevatten, te annuleren en terug te betalen.
Bewijs van aankoop,
facturatie en bijkomende attesten
Indien de
koper niet expliciet vermeldt in het veld "Opmerking voor de verkoper" dat hij
een gedrukt bewijs van aankoop en de bijsluiter vereist, is hij het ermee eens
dat ze zullen worden geleverd als elektronisch formulier. De factuur kan worden
gedownload nadat de koper zijn bestelling heeft ontvangen door naar "overzicht
bestellingen" te gaan op de kopers persoonlijke Alensa.be gebruikersprofiel. Het
is ook mogelijk een digitale factuur aan te vragen door contact op te nemen met
de klantendienst. De koper heeft de mogelijkheid om het afleveradres te
onderscheiden van het facturatie-adres en een notitie aan te brengen indien
nodig in het bestelformulier. Deze gegevens worden automatisch opgenomen in het
fiscale document.
Facturen op Alensa.be
worden steeds uitgeschreven op het adres van de hoofdoperator van het Alensa
netwerk. Dit adres kan niet worden gewijzigd. Facturen staan steeds gedateerd op
de dag van verzending, NIET op de dag van de bestelling. Ook dit kan niet worden
gewijzigd. Een andere naam en een geboortedatum kunnen worden toegevoegd aan de
factuur maar hierbij valt de verantwoordelijkheid bij de koper en dient u, als
koper, steeds deze informatie duidelijk toe te voegen in het veld "opmerking"
bij het maken van een aankoop. Aanpassingen kunnen achteraf niet worden
gemaakt.
Facturen op Alensa.be worden
per bestelling gemaakt. Eén bestelnummer wil dus steeds zeggen "één
factuur". Er kunnen geen gesplitste facturen of facturen met weggelaten
producten worden gemaakt. Om verschillende facturen te ontvangen, bijvoorbeeld
voor twee verschillende personen, dient u verschillende bestellingen te maken.
Facturen worden niet aangepast achteraf.
Betreffende de ziekteverzekering, Alensa.be kan klanten enkel voorzien
van een factuur en NIET van bijkomende attesten. Hoewel contactlenzen bij Alensa
gebruikelijk worden vergoed, valt de verantwoordelijkheid bij de klant om zelf
na te gaan bij de zorgverzekeraar of zijn aankoop zal worden terugbetaald.
Alensa kan geen verantwoordelijkheid opnemen als deze uitzonderlijk niet wordt
terugbetaald door de zorgverzekering.
5. Betaling in
onze webshop
De door de Verkoper uitgegeven
cadeaubon (hierna "tegoedbon" genoemd) is het bedrag waard dat op de tegoedbon
staat vermeld. De tegoedbon is in elektronische vorm in PDF-formaat, die de
koper per e-mail ontvangt nadat de betaling is bijgeschreven op de rekening van
de verkoper. Elke tegoedbon heeft een unieke code, is beperkt in de tijd en kan
alleen worden ingewisseld in de e-shop van Alensa.be. De tegoedbon kan niet
worden ingewisseld voor geld. Een ongebruikte tegoedbon kan niet worden
ingewisseld voor een andere of op een andere manier worden gecompenseerd. In
geval van annulering, reclamatie of terugtrekking uit de koopovereenkomst van
een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon
betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van
de koper die de tegoedbon heeft ingewisseld.
Pas op:
De cadeaubon
kan alleen worden gebruikt via een cashless transactie.
De cadeaubon kan
niet onder rembours of met klantenkrediet worden betaald.
U kan via volgende methoden betalen in onze
webshop:
- Kredietkaart:
Visa, Visa Electron en Mastercard
- Bancontact / Mister Cash
- PayPal
- Betaling met
cadeaubon
Beveiligde betaling
Alle betalingen worden op een veilige en beschermde
manier uitgevoerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt om de betaling tot stand te
brengen en zullen in geen geval worden doorgegeven aan andere partijen. Betalen
via Alensa verloopt volledig volgens de Europese
regelgeving voor Sterke Cliëntauthenticatie, die optimale veiligheid en
bescherming garandeert.
Online betalen
Indien u koos voor online betaling met
kredietkaart, Bancontact/MisterCash of Paypal zal u direct na het plaatsen van
de bestelling doorverwezen worden naar beveiligde website van één van onze
partners waar u veilig de betaling kan uitvoeren. U kan de online betaling ook
uitvoeren vanuit het overzicht van uw bestellingen via de knop “Online
betalen”. Let er wel op dat de betalingslink enkel geldig is gedurende 30
minuten. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren automatisch bij online
betalingen.
Betaling
met cadeaubon
Betaling met een cadeaubon is
alleen mogelijk met een in de Alensa.be e-shop gekochte bon. Elke tegoedbon
heeft een unieke code en is beperkt in de tijd. Wanneer hij kiest voor betaling
met een tegoedbon, moet de koper de unieke code van de tegoedbon invoeren in het
veld "Kortingscode" in de rubriek "Winkelmandje" bij het plaatsen van de
bestelling. De tegoedbon kan alleen worden ingewisseld voor een eenmalige
aankoop, voor het volledige bedrag. Als de waarde van de aankoop hoger is dan de
waarde van de tegoedbon, betaalt de koper alleen het verschil. Voor de betaling
van het saldo gelden de voorwaarden voor de transactie, zie Betalingsopties. De
tegoedbon kan worden gebruikt om alle door de e-shop aangeboden goederen of
diensten te betalen.
In geval van niet-aanvaarding van een met een
tegoedbon betaalde zending, wordt de zending teruggestuurd naar de Verkoper. De
Verkoper zal de bestelling van de Koper annuleren en de aankoopprijs zal worden
terugbetaald. In dit geval wordt het bedrag van de tegoedbon in de vorm van een
krediet teruggestort op de klantenrekening van de koper. Als de aankoop werd
betaald met een tegoedbon en fondsen (top-up), kan de Koper beslissen in welke
vorm hij de opwaardering wil terugstorten (naar de bankrekening van de Koper of
ook als tegoed op de klantenrekening).
6. Problemen bij
betaling
- Mocht u technische
problemen ondervinden met het uitvoeren van de betaling, controleer eerst zeker
bij uw bank of Paypal account of uw transactie is geslaagd; en zo niet, hoe dat
probleem kan worden opgelost.
- Als uw betaling succesvol werd
uitgevoerd, maar om één of andere reden niet door ons systeem werd
geregistreerd, contacteer ons op info@alensa.be met het nodige
bewijsmateriaal en wij valideren de betaling voor u.
- Als u
problemen ondervindt met de betalingspagina, probeer dan een andere browser of
toestel, of contacteer uw bank voor verdere technische hulp.
De
ondernemer behoudt zich het recht voor de prijs van de producten vóór de
verzending te corrigeren indien blijkt dat de producten tegen een onjuiste prijs
zijn aangeboden. In dit geval moet de klant op de hoogte worden gesteld van de
juiste prijs en akkoord gaan met de prijsaanpassing. Anders komt de
koopovereenkomst niet tot stand en wordt de bestelling door de exploitant
geannuleerd.
7. Verzendkosten en verzendnota's
Opmerkingen:
- De verzendkosten zijn inclusief BTW
- Prijzen blijven
dezelfde, ongeacht de betalingswijze, en zijn steeds inclusief verpakking &
verzending
- Verzendkosten zijn NIET afhankelijk van de grootte of het
gewicht van de verpakking
- Gratis levering is enkel van toepassing op
onze standaard koeriersdienst PostNL, GLS en Bpost, NIET op expresdiensten zoals
DHL en UPS.
Gratis levering voor alle bestellingen met
contactlenzen, brillen en zonnebrillen
Alensa.be voorziet gratis levering met PostNL, GLS en Bpost bij
elke bestelling met contactlenzen, brillen en zonnebrillen. Indien u een ander
product wil kopen en voor meer dan €45 bestelt, dan wordt Bpost, GLS of PostNL
levering volledig gratis. Gratis levering is dus enkel van toepassing op
PostNL, GLS en Bpost, NIET op expresdiensten UPS en DHL.
Alensa.be maakt periodiek promoties betreffende
gratis levering beschikbaar. U zal deze op onze site kunnen lezen, of hierover
mailings ontvangen. Ook op social media worden deze bekendgemaakt. Deze
promoties blijven geldig voor een termijn bepaald in de promotie zelf. Deze
promoties zijn enkel geldig zolang alle voorwaarden gesteld binnen de promotie
gerespecteerd worden. Promoties betreffende gratis levering volgen dezelfde
regels als gratis levering bij bestellingen over €45, waardoor enkel
standaarddiensten PostNL en Bpost volledig gratis wordt.
Verzending
buiten België
Alensa.be is niet in staat
buiten België leveren. Ook naar Luxembourg kan Alensa momenteel helaas niet
verzenden. Gelieve dus niet te bestellen uit bijvoorbeeld
Nederland.
Verzending na betaling
Verzendingen worden pas uitgevoerd nadat Alensa.be de betaling heeft ontvangen.
Koos u voor een afhaalpunt, dan dient u ook op voorhand te betalen. Betalen bij
afhaling is niet mogelijk. Ook voor goederen die niet in stock zijn en worden
bijbesteld bij de fabrikant voor de klant, moet op voorhand worden betaald.
Vermits dit vaak om unieke parametercombinaties gaat, werken wij door betaling
op voorhand aan te nemen zodat wij producten kunnen reserveren voor
u.
Extra dienst: pakketverzekering
Wij bieden nu de mogelijk om
pakketverzekering bij te kopen. Deze verzekering dekt pakjes in het geval dat ze
beschadigd of verloren raken in transit. Dit betekent dat van zodra is
vastgesteld dat een pakje verloren of beschadigd is, wij onmiddellijk een nieuw
pakket met dezelfde goederen zullen opsturen. Via deze verzekering hoeft u dus
niet te wachten tot de soms lange claimsprocedure eerst is afgerond, alvorens uw
vervangingsgoederen kunnen opgestuurd worden. Hou er natuurlijk wel rekening mee
dat speciaal op-maat-gemaakte goederen, zoals unieke brillen en zeldzame
lenswaarden, eerst opnieuw zullen moeten gemaakt/bijbesteld worden.
Producten toevoegen aan een
verzending
Vermits wij een groot aantal
verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij niet garanderen dat wij
producten kunnen toevoegen of bestellingen kunnen samenvoegen. Als u
meerdere bestellingen wil samenvoegen, of producten wil toevoegen, contacteer
dan meteen de klantendienst, liefst voor u de betaling hebt uitgevoerd. De
klantendienst zal vervolgens inkijken of er in uw geval nog iets kan gedaan
worden. In het algemeen wordt uw bestelling als voltooid beschouwd wanneer u
heeft betaald. Als u dan iets wil toevoegen, moet u op eigen
verantwoordelijkheid een nieuwe bestelling moeten maken waarop opnieuw
bovenstaande verzendkosten van toepassing zullen zijn.
Producten
aanpassen
Zoals het geval wanneer u
producten wil toevoegen, vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in
ons magazijn, kunnen wij ook niet garanderen dat wij wijzigingen aan bestelde
producten kunnen toepassen. Wij beschouwen, zoals eerder gesteld, elke
betaalde bestelling als volledig en correct. De klantendienst kan gecontacteerd
worden wanneer de klant een wijziging aan bijvoorbeeld de sterkte wil maken. De
klantendienst zal dan inkijken of deze aanpassing nog mogelijk is. Dit is echter
enkel mogelijk binnen de openingsuren van de klantendienst. U dient zich als
klant bewust te zijn een correcte bestelling te maken.
8. Levertijden
Koeriersdienst | Geschatte levertijd |
DHL Express | 1 – 2 werkdagen na verzending |
UPS Express | 1 – 2 werkdagen na verzending |
UPS Afhaalpunten* | 1 – 2 werkdagen na verzending |
PostNL | 2 – 4 werkdagen na verzending |
Bpost | 2 – 4 werkdagen na verzending |
*Tijdelijk onbeschikbaar. Wij hopen deze optie zo snel
mogelijk terug te activeren
Wij
benadrukken nogmaals: bovenstaande levertijden zijn naar schatting! Deze
zijn gebaseerd op normale en gebruikelijke levertijden van onze leverpartners.
Maar vergeet niet dat onze leverpartner door onvoorziene omstandigheden
mogelijks kan afwijken van de vooropgestelde bezorgtermijn. Vooral in het geval
van haast, moet men dus rekening houden met de kleine mogelijkheid tot
afwijking! Alensa stelt duidelijk dat de klant zich ten allen tijde bewust is
van de mogelijkheid op vertraging door onvoorziene omstandigheden.
Opmerkingen:
- Bovenstaande verzendtijd treedt pas in
werking nadat de verzending ons magazijn heeft verlaten en u een
bevestigingsmail van verzending heeft ontvangen
- Als de bestelling werd
geplaatst en betaald voor de middag, gebeurt verzending op diezelfde dag
- Als de bestelling na de middag werd geplaatst en betaald, gebeurt de
verzending op de eerstkomende werkdag
- U ontvangt een track & trace
code en link in de e-mail waarin Alensa.be uw verzending zal bevestigen, en u
kan daarmee zelf de verzending opvolgen. Indien u PostNL of Bpost had
geselecteerd, begint de track & trace code meestal binnen 2 werkdagen te
werken.
- Verzendingen gebeuren NIET tijdens weekends en op
feestdagen!!
Leveringen zelf opvolgen
Vermits Alensa dagelijks een groot aantal bestellingen verwerkt, heeft de
klant de verantwoordelijkheid zijn bestelling zelf op te volgen. Teneinde
dit te kunnen doen, voorziet Alensa elke klant na bestelling van een track &
trace code of link waarmee de verzending kan opgevolgd worden. De klant ontvangt
deze in de e-mail waarin Alensa de verzending van zijn/haar bestelling zal
bevestigen. Soms duurt het even alvorens elke leverdienst een code genereert,
waardoor de code of link soms niet in onze bevestigingsmail werden toegevoegd.
Indien u om één of andere reden geen code heeft ontvangen, moet u als klant
zelf de klantendienst contacteren om deze code aan te vragen. Onze klantendienst
zal u deze op verzoek dan probleemloos opsturen.
Levertijden van
niet-voorradige goederen
Sommige
contactlenzen met bijzondere parameters worden niet in grote voorraad
opgeslagen. Deze worden dus rechtstreeks bij de leverancier bijbesteld waardoor
levertijden afhankelijk worden van de leverancier en enkele weken kunnen
uitlopen. Wij geven u slechts een schatting hiervan maar deze kan door de
leverancier worden overschreden.
Tijdens het
bestellen, krijgt u meermaals een indicatie van de geschatte verzenddatum te
zien. Let op dat deze kan veranderen nadat u het aantal en de juiste parameters
hebt ingesteld. De klant heeft de verantwoordelijkheid om steeds te letten op
de finale schatting, nadat alle waarden werden ingevoerd. Pas dan weet u als
klant zeker welke lenzen niet in voorraad zijn en zullen worden bijbesteld bij
de leverancier. U kan hieronder een voorbeeld zien hoe dit eruit ziet op de
productpagina.

Gelieve op te merken dat de algemene indicatie
bij elk product “X st. op voorraad” enkel duidt op de algemene aanwezigheid
van dit product in ons magazijn. In geen geval is deze indicatie van toepassing
op specifieke parameters met als gevolg dat een bepaalde combinatie mogelijks
niet in voorraad is. Gelieve enkel aandacht te geven aan de geschatte
verzendtijd nadat u alles correct heeft ingevuld. U kan dit nogmaals bekijken in
uw winkelmandje alvorens u afrekent en krijgt na afrekening ook een
bevestigingsmail hierover van Alensa.be. Verzending zal enkel gebeuren nadat
alle producten terug beschikbaar zijn. Alensa.be behoudt het recht om de
beschikbaarheid te updaten nadat de bestelling werd
geplaatst.
Bestellingen die zowel voorradige als niet-voorradige goederen
bevatten
U heeft als klant de
verantwoordelijkheid om zelf voor u overgaat tot betaling nogmaals de
individuele geschatte verzendtijden van elk product te controleren in uw
winkelmandje, zie voorbeeld hieronder. Controleer dit zeker voor elk van uw
producten, vermits sommige producten mogelijks niet in voorraad kunnen zijn.
Er kunnen zich situaties voordoen waarin een fabrikant operationele
complicaties ondervindt en onze magazijnvoorraad niet volledig gedekt is. De
levertijd is altijd direct afhankelijk van de omstandigheden bij onze
leveranciers en kan enkele weken duren. Onder niet-voorraad artikelen vallen
contactlenzen op bestelling, lenzen met zeer ongebruikelijke dioptrische
parameters, enz. die wij niet fysiek op voorraad hebben. De verzendtijden zijn
indicatief en gebaseerd op de meest recente periode. Dit geeft de verwachte
datum van verzending van de producten uit ons magazijn aan en maakt deel uit van
de tabel waar de koper de dioptrische parameters invoert.
Voorbeeld van
de verzendingsgegevens:

Door over te gaan tot betaling, gaat u als klant
akkoord dat uw verzending pas zal gebeuren wanneer alle producten beschikbaar
zijn. Het splitsen van bestellingen waarbij voorradige goederen eerst worden
verstuurd, gebeurt slechts in heel uitzonderlijke gevallen. Als u dit wenst, kan
u mits bijbetaling van een extra verzendkost gelijk aan de gebruikelijke
verzendkosten, uw voorradige goederen afzonderlijk laten versturen.
9. Problemen bij leveringen
Alensa.be is niet verantwoordelijk voor enige
vertragingen veroorzaakt door onze leverpartners tijdens de levering zelf,
bijvoorbeeld in situaties buiten onze controle zoals weersomstandigheden,
feestdagen, etc. U dient als klant in gedachten te houden dat wij slechts een
schatting van de levertijd geven. Uw levering kan in uitzonderlijke gevallen
enkele dagen vertraging oplopen. Om een zo vlot mogelijke levering te garanderen
raden wij u sterk aan om u ons uw volledige adresgegevens (straat, huisnummer,
postcode en stad) te bezorgen en een telefoonnummer waarop onze logistieke
partners u kunnen bereiken. Bij slecht ingevulde informatie valt de
verantwoordelijkheid in de handen van de klant en kan Alensa geen
verantwoordelijkheid meer opnemen. Van zodra de bestelling verzonden is, zal u
ook de toegang tot een track and trace nummer ontvangen. Aarzel niet om ons te
contacteren indien u daar enige problemen opmerkt.
Als een pakket om één of andere reden niet kan
worden afgeleverd, wordt het vaak opgeslagen in een magazijn of opslaghuis van
de koeriersdienst. De koeriersdienst zal sowieso periodiek opnieuw proberen te
leveren. Echter, blijkt levering gedurende lange tijd onmogelijk en blijft het
pakket onopgeëist door de klant, dan wordt het pakket ofwel teruggestuurd naar
ons, ofwel vernietigd. De klant is zelf verantwoordelijk om een adres op te
geven waar de klant beschikbaar is om het pakket aan te nemen. Verder dient de
klant zelf de levering op te volgen en bij een moeilijke levering zelf contact
op te nemen met de koeriersdienst in kwestie, zodat het pakje niet wordt
vernietigd. Gebeurt dit wel, dan kan Alensa het pakje NIET vervangen of
terugbetalen. Alensa zal al het mogelijke doen om de klant te bereiken om
dit te vermijden. Na lange onbereikbaarheid valt de verantwoordelijkheid bij
de klant.
Indien er een of ander probleem optreedt met de levering,
moet de klant dit melden binnen de 30 dagen na de geschatte
bezorging.
Claim protocol
Onze
klantendienst zal u steeds hierover uitgebreid inlichten maar Indien wordt
vastgesteld dat een pakket verloren, vermist of verkeerd geleverd is, zullen wij
namens u een claim indienen bij onze bezorgpartner(s). Om de claim in te dienen
zijn twee bevestigingen nodig: 1.) een ondertekende beëdigde verklaring van de
klant dat het pakket niet is ontvangen, aan ons verzonden binnen 20 dagen na de
vermeende levering; 2.) verificatie van het leveringsbedrijf dat het pakket
verkeerd is behandeld. Eens dergelijke claim werd geopend, kunnen wij ernaar
streven om u zo snel mogelijk een terugbetaling of nieuwe zending te voorzien.
Wij zijn niet in staat om terug te betalen of uw pakje opnieuw te zenden totdat
het huidige pakje officieel door de betreffende koeriersdienst als verloren werd
erkend. De wachtperiode hiervoor verschilt bij iedere koeriersdienst en kan tot
21 dagen in beslag nemen. U gaat als klant akkoord met het correct doorlopen van
de volledige claimprocedure, zodat wij u snel van en op de juiste manier kunnen
helpen. Echter, indien u onze pakketverzekering hebt aangekocht, dan zullen we
nagenoeg onmiddellijk een nieuw pakket met dezelfde goederen kunnen opsturen,
zonder dat de claimsprocedure eerst afgerond is.
Beschadigde
verpakking
Contactlenzen en accessoires
worden geleverd in een stevige verpakking van voldoende omvang, hierdoor kan de
klant er zeker van zijn dat hij de zending onbeschadigd en in goede staat
ontvangt. Als de doos echter beschadigd is, accepteer het pakket dan niet van de
logistieke partner en geef de reden op in het leveringsprotocol, bijvoorbeeld
"aanzienlijke schade aan de doos", "vloeibaar lek" etc. U moet ook zo spoedig
mogelijk contact met ons opnemen, zodat we snel kunnen snel reageren op de
situatie en nieuwe goederen kunnen verzenden naar u.
10. Garantie en retours
De 365-dagen garantieperiode begint wanneer het product door de koper is
ontvangen. Als het gekochte product, de verpakking of de gebruiksaanwijzing die
eraan verbonden zijn een vervaldatum vermelden die voldoen aan de bijzondere
wettelijke voorschriften, zal de garantieperiode eindigen op de vervaldatum. Wij
leveren meestal contactlenzen met een vervaldatum van meer dan 24 maanden.
Vervaldatums zijn beschikbaar voor elk product in onze web shop. In geval van
twijfel over de vervaldatum neem dan contact op met info@alensa.be.
Retours
moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:
- De doosjes/verpakkingen moeten volledig
ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd en in verkoopbare toestand
zijn*
- De goederen moeten volledig geretourneerd worden (geen ontbrekende
componenten)
- De retour van brillen en zonnebrillen wordt onderaan verder
uitgelegd
- De producten moeten gekocht zijn bij Alensa.be en niet ouder
zijn dan 365 dagen na de aankoop
- Klantenservice moet op de hoogte
gebracht worden voor elke retour
- Retours binnen de bedenktijd (tot 30
dagen na ontvangst) worden totaal vergoed (inclusief
bezorgkosten)
- Retours nadat de wettelijke bedenktijd is verstreken
worden individueel beoordeeld op basis van vervaldatum en staat van de producten
(de producten moeten in verkoopbare toestand zijn en verzendkosten vallen niet
onder de retourgarantie)
- Indien Alensa zelf duidelijk een fout maakte
en de verkeerde producten heeft gestuurd: klachten moeten gemaakt worden binnen
30 dagen na ontvangst van de goederen om geldig te zijn
*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor
gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen naar verpakkingen, bedoelen we
het volledige doosje en niet individuele lenzen binnenin de verpakking. Enkel
opticiens zijn gerechtigd te handelen in individuele lenzen. Alensa, als
verdeler van volledige verpakkingen, kan geen individuele lenzen aanvaarden als
de volledige verpakking is gecompromitteerd. Meer info bij onze Vragen over
bestellingen, bij vraag 33. De retourprocedure is van
toepassing op:
- Retours binnen de
bedenktijd van 30 dagen
- Retours buiten de bedenktijd die binnen
de garantie vallen
- Verkeerd geleverde producten (moet binnen de
30 dagen gemeld worden)
- TopVue
geld-terug-garantie (enkel geldig binnen de 60 dagen na ontvangst)
- Terugsturen voor een kwaliteitscontrole
U dient als
klant steeds de richtlijnen op onze pagina betreffende de
retourprocedure te
lezen en te volgen. Bij twijfel, raadpleeg onze klantendienst.
Retour
van brillen en zonnebrillen:
Onze
brillen/zonnebrillen komen met een standaardgarantie van twee jaar in geval
van defect. Als u uw bril/zonnebril gewoon wil retourneren, dan kan dit enkel
gebeuren binnen de 30-dagen bedenktijd. Hierna vervalt de geldigheid voor
normale retours van brillen/zonnebrillen. De goederen moeten ongebruikt en
onbeschadigd zijn. De originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u
graag zonnebrillen of brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, moet
u het complete product terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de
verpakking, alles binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en
stickers. Met andere woorden, de zonnebril of montuur moet in de exacte,
originele toestand worden teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd
zijn, is terugbetaling of omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op
te letten.
Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd
in optimale toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame
geval dat de bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze
klantendienst. Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht
onderhoud, of normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de
garantie.
De brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel
gemaakt, en zijn steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking
voor een retour. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en
eventuele terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen
betaald zijn. Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer
eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.
Elke
retour dient onderstaande procedure te volgen:
Het is belangrijk dat u voor elke
retourzending steeds deze procedure volgt. Alensa.be kan geen
verantwoordelijkheid opnemen voor terugzendingen die de procedure niet hebben
gevolgd. Eerst en vooral neemt u contact met ons op via het contactformulier op de website, of
via mail, met een toelichting over de reden van de retourzending, hierbij
inbegrepen alle nodige informatie (ordernummer, volledige beschrijving items,
etc.) Onze klantenservice zal uw verzoek inzien en neemt contact op via
email.
Onze klantenservice reageert meestal op
verzoeken binnen 1–2 werkdagen. Bij een goedkeuring ontvangt u instructies
over hoe het nu verder moet, maar hieronder staat beschreven hoe retours
gebeuren voor 2 situaties.
1. Alensa maakte een fout of u wil
retourneren om de kwaliteit te controleren
Ontving u iets verkeerd van ons of ging er iets mis
aan onze kant? Laat dit eerst en vooral aan onze klantendienst weten zodat wij
onze fout kunnen bevestigen. Nadat onze fout is bevestigd, sturen we u per mail
een postlabel op waarmee u uw terugzending in orde maakt. Stuur uw retour in dit
geval NIET op zonder dit label en wacht steeds tot u van ons het label heeft
ontvangen.
Kortom, in geval van een
kwaliteitscontrole of een fout begaan door Alensa, gebeurt de procedure om terug
te zenden in 4 stappen:
- Valideer uw retourzending door contact met ons op
te nemen via het contactformulier
- Onze klantendienst zendt u een
postlabel via email
- U maakt de retourzending in orde mét bijgevoegde
retourlabel
- Stuur ons de retourzending
2. U wil normaal
retourneren, u bestelde verkeerd of u wil de geld-terug-garantie op TopVue
gebruiken
In de situatie dat u normaal wil
retourneren, of dat u een foutje had gemaakt, of in het geval u TopVue producten
terugstuurt om uw geld terug te krijgen, dan moet u alles terugsturen naar ons
Regus retouradres. Dit adres wordt enkel en alleen gebruikt om retourzendingen
te verzamelen, waarna onze partner Regus deze doorstuurt naar onze magazijnen en
centra in Tsjechië.
Alensa.be (Regus)
Place de L'université 16,
4° étage
1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve, België
Zorg dat u voor deze retour een track en trace
ontvangt van uw postkantoor, zodat u uw zending kan opvolgen! De klantendienst
zal u hier naar vragen in geval dat u eventueel zou vermoeden dat er iets is
misgegaan met de retour.
Pak alles goed in en geef ons de nodige
documenten
Stuur de ongeopende en
onbeschadigde verpakkingen van contactlenzen per post in een stevige doos om
schade tijdens transit te vermijden. Voeg een bewijs van aankoop, uitgegeven
door de Alensa.be webshop, toe.
De prijs van retours
In het geval van situatie 1, waar
het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper gaat, of bij een
kwaliteitscontrole, zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard
vergoed worden door Alensa.be en wij sturen u een gratis label.
U betaalt zelf voor de afhandel- en verzendkosten
van de retourzending in het geval van situatie 2. De verkoper
is niet in staat een prepaid optie voor een retourzending te verschaffen en u
dient deze zelf in orde te maken.
De wachttijd bij retours
Alensa.be neemt contact met u op nadat uw
terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade, gebruik of
opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours afgehandeld
door Regus, moet Alensa soms wachten tot onze partner genoeg retours heeft
verzameld om een bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van
twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het
met uw terugzending gesteld is.
Merk op dat
deze procedure langer zal duren wanneer u zonnebrillen zou
terugsturen, uiteraard in hun oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking.
De reden hiervoor is dat de authenticiteit en toestand van elk paar eerst
gronding moet onderzocht worden alvorens de procedure kan worden afgerond.
Zorg dat alle etiketten nog steeds aan de bril zijn
bevestigd!
Als klant gaat u bij
elke retour akkoord dat u de wachttijd en verwerkingstijd zal respecteren.
11. Klachten over goederen en diensten
Heeft u klachten over uw aangekochte lenzen? Dan
dient u rekening te houden met onderstaande termen, vermits deze zonder dispuut
gelden op alle aankopen gemaakt op Alensa.be. Bij klachten aanvaardt
Alensa.be onder geen enkele voorwaarde beweringen waarin de klant alle
contactlenzen en dus, met andere woorden, alle bewijsmateriaal heeft
weggegooid. Let er dus op om steeds alles bij te houden en eventueel foto's
te nemen. Neem steeds eerst contact op met onze klantendienst. Zij zullen
adviseren over wat nog kan gedaan worden. Indien u vervolgens uw producten moet
retourneren, dient u de procedure en voorwaarden beschreven op onze pagina
betreffende de retourprocedure
steeds te volgen en respecteren.
Klachten
over TopVue producten kunnen worden aangepakt binnen onze TopVue
geld-terug-garantie zolang aan alle voorwaarden, die op onze webpagina
gewijd aan dit onderwerp te lezen zijn, werd voldaan.
Alensa.be is een online verkoper/verdeler van
contactlensverpakkingen en geen opticien, optometrist, oogspecialist of
apotheker. Bijgevolg is het dus ook onmogelijk voor ons om losse of
individuele lenzen te vervangen. Enkel de opticien is gerechtigd om proeflenzen
te voorzien of individuele contactlenzen te vervangen. Wij kunnen u enkele
volledige verpakkingen leveren. Bij klachten betreffende losse lenzen, kunnen
wij dus enkel handelen door te werken met de volledige verpakking.
Restitutie van een bestelling betaald met een
cadeaubon
In geval van een klacht over een bestelling die met een
tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in
de vorm van een tegoed op de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft
gebruikt.
Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (extra
betaling), kan de koper beslissen hoe hij de extra betaling wil terugstorten (op
de bankrekening van de koper of ook in de vorm van een krediet op de
klantenrekening).
Lenzen met productiefouten en klachten over
kwaliteit
Indien u klachten heeft over de
kwaliteit van uw lenzen (roodheid, wazig zicht, oncomfortabel, extreem droog,
…) zullen wij deze doorsturen naar de fabrikant waar ze worden gecontroleerd
op productiefouten in een kwaliteitscontrole. Bewaar daarom alle producten
waarvan u een defect vermoedt! Gooi niets weg! Indien er een productiefout
of defect wordt aangetroffen, zullen wij u gratis nieuwe lenzen met dezelfde
parameters opsturen. Indien er echter wordt bewezen dat de klant de schade of
het defect zelf heeft veroorzaakt, kunnen we u helaas geen nieuwe lenzen
opsturen of geld teruggeven.
Als u
defecte lenzen terugstuurt, raden wij u aan het in een stevige doos te plaatsen
om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Wanneer de fabrikant een
productiefout zal moeten opsporen, is het nodig om alle verpakkingen ook toe te
voegen aan uw zending. Dit wil zeggen dat u blisters en dergelijke dient mee te
geven. Het LOT-nummer dat zich op de verpakking en op elke individuele
blister bevindt, is uiterst belangrijk voor het onderzoek. Geef daarom zoveel
mogelijk materiaal mee! Als een contactlens is uitgepakt (of gebruikt), moet
u voorkomen dat deze uitdroogt tijdens het transport. Wij raden u aan de defect
lens of lenzen in een houder met lenzenoplossing te plaatsen en deze stevig te
sluiten. Als de lenzen uitgedroogd aankomen of beschadigd worden tijdens het
transport, kunnen wij u geen nieuwe lenzen opsturen of u uw geld terugstorten.
Aangezien elke klacht uniek is adviseren wij u om vooraf contact op te nemen met
onze klantenservice voor de exacte details van de omruiling via info@alensa.be. Het item
waarover u klachten heeft, moet vergezeld gaan van een brief waarin de
productfout beschreven wordt. U dient ook een brief toe te voegen waarin u stelt
wat u verwacht (nieuwe lenzen, geld terug). Let op dat een kwaliteitscontrole
door de fabrikant een bepaalde tijd in beslag kan nemen, maar wij behandelen
elke klacht binnen de 30 dagen.
Bij elke klacht gaan we er natuurlijk
van uit dat u de lenzen uitstekend heeft verzorgd. Een verwaarloosde verzorging
kan namelijk makkelijk leiden tot een defecte lens. Indien uw defect te wijten
is aan slechte zorg, kan u helaas geen klacht claimen. Neem zeker een kijkje
naar wat u moet
om uw lenzen goed te verzorgen. Ook normale slijtage is geen reden tot een
claim voor vervanging of reparatie. Wij gaan steeds na of u het product normaal
heeft gebruikt, of er geen sprake is van normale slijtage, of u het product goed
heeft onderhouden, of u het product niet zelf hebt beschadigd en of u het
probleem tijdig aan ons hebt gemeld. Enkel wanneer wij hebben onderzocht dat u
voldoet aan deze voorwaarden, heeft u recht op vervanging/vergoeding.
Gelieve op te merken dat u uw oogvoorschrift of recept zal moeten
voorleggen wanneer u een onderzoek naar defecte lenzen start. Tijdens
het bestellen, zal u nooit een voorschrift moeten indienen, maar u moet wel
steeds in het bezit zijn van een recept of voorschrift dat niet ouder is dan
één jaar. Uw recept en uw exacte oogwaarden zullen vergeleken worden met de
waarden van de vermoedelijk defecte lenzen tijdens het onderzoek.
De
klant heeft het recht om een klacht in te dienen betreffende mogelijke defecten
binnen 24 maanden na ontvangst van het product. Indien een vermoedelijk defect
wordt gemeld binnen 6 maanden na ontvangst, en indien dit defect bewezen wordt,
dan wordt geoordeeld dat het product defect was voor de klant het had ontvangen.
Ontevredenheid omdat u de verkeerde parameters heeft ontvangen
Merkt u dat uw lenzen niet de juiste waarden
hebben, contacteer dan onmiddellijk de klantendienst, best voor u de lenzen
openmaakt. In het geval dat wij u, door onze eigen fout, een verkeerde waarde
hebben toegestuurd, zullen wij u de lenzen vergoeden of ze vervangen zonder
extra kosten. Echter, in het geval u zelf een foutje maakte tijdens het
bestellen, en uw lenzen komen daardoor niet overeen met uw voorgeschreven
waarden, dan valt de verantwoordelijkheid op u en kan Alensa de lenzen enkel
vervangen of vergoeden als deze ongeopend, ongebruikt en onbeschadigd zijn. Het
afhandelen van zulke zaken gebeurt in overeenstemming met bovenstaande
terugzendprocedure. U moet steeds in bezit zijn van een officieel voorschrift
van uw arts of oogspecialist. Dit voorschrift mag niet ouder zijn dan 1 jaar
oud. In geval van betwisting, heeft Alensa het recht dit voorschrift van u te
vragen en dit te vergelijken met uw bestelling. Let dus steeds goed op tijdens
het bestellen dat u de correcte waarden ingeeft.
Klachten over de
ontvangst van verkeerde goederen zijn slechts geldig voor 30 dagen na ontvangst
van het product. Als meer dan 30 dagen zijn verstreken nadat u het product
heeft ontvangen, dan is de klacht niet langer geldig. We raden u daarom aan om
uw producten meteen na ontvangst te controleren en zo snel mogelijk contact op
te nemen met ons als u een fout opmerkt.
Ontevredenheid over een nieuw
merk van lenzen
Overstappen naar een nieuw
merk van contactlenzen (ook al werd dit aanbevolen door een specialist) vormt
een risico dat dit nieuwe merk de drager niet past. De verkoper is niet
aansprakelijk voor enige medische complicaties of ongemakken die kunnen
voortvloeien uit het dragen van dergelijke nieuwe lenzen. Wij raden u sterk aan
om steeds overleg te plegen met uw oogarts of opticien vooraleer u nieuwe lenzen
probeert. Wanneer u als klant contactlenzen aankoopt zonder advies van een
specialist, arts of opticien, kan Alensa geen verantwoordelijkheid nemen als
de lenzen u niet bevallen. Dit alles is tevens ook van toepassing op
lenzenvloeistoffen, oogdruppels en oogsprays.
Indien u de verpakking van deze lenzen reeds geopend
heeft, kan u ze helaas niet meer omruilen en in dit geval kan Alensa niets meer
doen voor u. Ongeopende verpakkingen kunnen wel nog omgeruild worden en
Alensa.be kan u in dit geval vergoeden.
Ontevredenheid over het effect
van gekleurde lenzen
Het uiteindelijke
effect van het dragen van gekleurde lenzen is zeer subjectief en kan variëren
afhankelijk van vele omstandigheden en invloeden. Ten eerste zal het effect
worden beïnvloed door de pigmentatie van de ogen. Ten tweede kan het effect
worden beïnvloed door externe factoren zoals licht, make-up en kledingkeuzes.
Bovendien kan het type van kleurlenzen ( versterkend of ondoorzichtig ) een
andere resultaat geven op uw natuurlijke oogkleur. Omdat het onmogelijk is om
het resultaat voor elk individu te voorspellen, kunnen we kleurlenzen niet
vergoeden indien u ontevreden bent van het resultaat. U gaat als klant
akkoord bij de aankoop van kleurlenzen dat deze bij ontevredenheid niet kunnen
worden vergoed.
Klachten over zonnebrillen, brillen en monturen
Zonnebrillen, brillen en monturen worden grondig gecontroleerd op kwaliteit
voor verzending en worden in optimale toestand ingepakt en verzonden. In het
zeldzame geval dat deze beschadigd of defect zouden aankomen, gelieve meteen
onze klantendienst te contacteren zodat we uw zaak kunnen inkijken en u kunnen
helpen. Wij kunnen geen klachten aanvaarden over brillen die niet correct
gebruikt werden volgens de gebruikersinstructies, of brillen die werden
beschadigd door slecht onderhoud (bijvoorbeeld door de bril schoon te vegen met
een doekje niet bedoeld voor brillenglazen). Ook schade veroorzaakt door extreme
temperaturen (bijvoorbeeld door sauna of zonnehitte in een auto, etc.), of door
agressieve/bijtende stoffen (haarproducten, zeewater, etc.), valt niet onder
onze garantie. Onze garantie dekt ook defecten veroorzaakt door normaal en
frequent gebruik niet. Met andere woorden, brillen die schade oplopen
veroorzaakt door de klant of door de omgeving, door verkeerd gebruik of normale
slijtage, komen niet in aanmerking voor verdere kortingen of een vergoeding.
De koper erkent tevens dat in geval van aankoop van een afzonderlijk
brilmontuur, de verkoper niet aansprakelijk is voor schade aan het montuur
veroorzaakt door het ondeskundig slijpen van de glazen door een derde.
Stuur de geadverteerde bril terug in de originele doos inclusief het
schoonmaakdoekje.
Verdenkt u defecte brillenglazen?
Vermoedt u
toch een defect met uw geslepen brillenglazen, dan zullen deze (samen met uw
voorschrift, wat u in dit geval moet voorleggen) worden gecontroleerd door de
fabrikant. Als de fabrikant een defect vaststelt, zullen de glazen wél worden
vergoed.
Voor klachten betreffende defecte enkelvoudige
brillenglazen, contacteer onze klantendienst eerst en zorg dat u een
geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1 jaar) meegeeft. Dit
recept/voorschrift is absoluut nodig om de brillenglazen na te kijken. De
voorschrift moet door een erkende opticien uitgegeven zijn en dit ook zichtbaar
zijn op de voorschrift. U zal vervolgens gevraagd worden om de bril volledig
terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten, etc.).
Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!
Voor klachten betreffende
defecte multifocale / progressieve brillenglazen, contacteer onze
klantendienst eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet
ouder dan 1 jaar) meegeeft. U moet ook een frontale foto waar u de bril
draagt, meegeven (die zal gebruikt worden om de bril te centreren), en een
foto van de zijkant waar u de bril draagt (die zal gebruikt worden om de
hoek van de bril te bepalen). U zal vervolgens gevraagd worden om de bril
volledig terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten,
het blauwe kaartje, het blauwe zakje met de demobrillenglazen, etc…). Neem de
brillenglazen NIET uit de montuur!
Retours die opzettelijk beschadigd
zijn of onvolledig zijn, worden niet aanvaard. Contacteer altijd onze
klantenservice voor je retourneert!
Klachten over onze website en
prijzen
Alensa behoudt ten allen tijde het
recht om de inhoud van onze website te wijzigen. Wij proberen u steeds van up
to date inhoud te voorzien maar zijn niet verantwoordelijk voor foutjes of
tijdelijk verkeerd weergegeven informatie. Ook bij technische fouten of fouten
veroorzaakt door kwaadwillige aanvallen van derden (hackers, virussen, etc.) kan
Alensa geen verantwoordelijkheid opnemen. Als u als klant last ondervindt door
problemen in onze webshop, contacteer dan zo snel mogelijk onze klantendienst
zodat zij deze zo snel mogelijk kunnen oplossen en u zo snel mogelijk kunnen
helpen.
Opmerkingen door andere gebruikers
mogen niet geïnterpreteerd worden als richtlijnen, en moeten worden
geïnterpreteerd als subjectief. Alensa zal misleidende commentaar aankaarten,
corrigeren of verwijderen.
Alensa behoudt ten
allen tijde het recht de prijzen van onze producten aan te passen, afhankelijk
van de veranderende markt, eisen van de fabrikant, groeiende concurrentie, etc.
Wij streven ernaar om steeds de laagste prijs te behouden. U kan als klant een
verzoek indienen tot verlaging van de prijs zolang deze voldoet aan alle
voorwaarden beschreven op onze webpagina betreffende de laagste
prijsgarantie.
Wij tonen foto's van echte
producten, zoals verkocht. Maar, het product weergegeven in die foto's is niet
het exacte doosje of product dat u zal ontvangen. Elke doos en elk individueel
product heeft z'n eigen kenmerken waaronder vervaldatum, identificatienummer,
parameters, etc. Sommige producenten bezitten ook meerdere productiecentra,
verspreid over verscheidene locaties. Originele, zelfde producten geproduceerd
in verschillende centra van dezelfde producent, zijn niet verschillend van
elkaar. Klachten over waarden die locatie-geboden zijn of logischerwijze uniek
zijn per individueel product, en die dus onmogelijk dezelfde kunnen zijn tussen
het geportretteerde product op de website en het ontvangen product, beïnvloeden
nooit de kwaliteit van onze originele producten en gelden niet bij het indienen
van een claim.
12. Herroeping van de overeenkomst
Elke natuurlijke persoon heeft het recht om
binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen terug te trekken uit de
overeenkomst. In geval van herroeping van de overeenkomst moet de koper de
volgende voorwaarden in acht nemen:
De geretourneerde goederen moeten
compleet zijn
De goederen mogen niet
gebruikt of beschadigd zijn (de originele verpakking mag bijvoorbeeld niet
geopend worden). Indien de consument de originele verpakking opent, beschadigt,
beschrijft, etc. of indien het product niet meer kan gebruikt worden wegens
hygiënische- of veiligheidsredenen, is een dergelijk product niet langer
verkoopbaar en kan het niet geretourneerd worden.
Vereiste documenten
Gelieve het bewijs van aankoop dat we
uitgaven, zijn kopie of uw ordernummer bij te voegen. Vergeet niet om uw
bankrekeningnummer en BIC code te vermelden.
De goederen moeten worden
teruggestuurd in de originele staat
Wij
raden u aan de geretourneerde goederen te verzenden in een stevige kartonnen
doos in plaats van een envelop (ook al was het een anti-shock envelop). Indien
de zending lijdt aan schade tijdens het transport, zijn wij niet verplicht om
deze te accepteren.
Verzendkosten van de geretourneerde goederen
In geval van herroeping van de overeenkomst,
indien de koper voldeed aan de bovenstaande voorwaarden, zal de koper een
volledige terugbetaling inclusief de oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. De
koper zal alleen de kosten voor het terugzenden van de goederen voor zijn
rekening nemen. De restitutie wordt binnen 2-10 dagen na ontvangst, van de
geretourneerde goederen in een herverkoopbare staat, op rekening van de klant
gecrediteerd.
Betaling met cadeaubon - terugbetaling van geld
In geval van intrekking van de koopovereenkomst van
een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon
betaalde bedrag teruggestort in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van
de koper die de tegoedbon heeft gebruikt. Als de aankoop werd betaald met een
tegoedbon en fondsen (top-up), kan de koper beslissen in welke vorm hij de
opwaardering wil teruggeven (naar de bankrekening van de koper of ook in de vorm
van een tegoed op de klantenrekening).
13. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR)
De consument heeft recht om een correctie van zijn
geschillen te eisen als hij niet tevreden is met de wijze waarop het geschil is
opgelost of als hij beweert dat de verkoper zijn consumentenrechten geschonden
heeft. Hij kan contact opnemen met de verkoper via e-mail op info@alensa.be. Als de verkoper
weigert om de correctie uit te voeren of niet reageert in een periode van 30
dagen sinds het aanzoek werd gestuurd, heeft de consument het recht om een
klacht in te dienen met een entiteit voor alternatieve geschillenbeslechting
(ADR-entiteit), wettelijk gebonden door de Belgische nationale wet (de wet van 4
april 2015 Boek XVI). De klacht kan worden ingediend, zoals beschreven in het
Belgische nationaal recht (de wet van 4 april 2015 Boek XVI).
De
consument kan ook online een klacht indienen via het Europese resolutieplatform
Online Dispute (ODR-platform) - https://ec.europa.eu/consumers/odr.
De definitie van "consument" in de zin van
Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR) omvat natuurlijke
personen die handelen buiten hun bedrijfs- of beroepsactiviteit. Echter, indien
de overeenkomst is gesloten voor doeleinden die deels binnen en deels buiten de
handel (tweeledige doel contracten) van de persoon vallen en het doel van de
handel zo beperkt is om niet overheersend te zijn in de algemene context van de
handel, moet de persoon ook beschouwd worden als een consument. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is van toepassing op de procedures
voor de beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die
voortvloeien uit de verkoopcontracten of dienstverleningscontracten tussen een
handelaar en een consument buiten de rechtszaal. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) geldt alleen voor lange afstand
inkoopcontracten. Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is
niet van toepassing op geschillen waarbij de waarde van de vordering niet hoger
is dan € 20. De ADR-entiteit kan een nominale vergoeding vragen aan de
consument voor het indienen van een klacht die niet hoger is dan € 5 inclusief
btw.
14. Privacybeleid en cookies
De bescherming en verwerking van persoonsgegevens
wordt uitgevoerd in overeenstemming met volgend Privacybeleid, volledig
volgens huidige wetgeving en Artikel 6, deel 1.(b) van de REGULATIE (EU)
2016/679 VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN DE RAAD. Ga verder naar dit beleid om
onze handelingen betreffende cookies, persoonsgegevens en bescherming na te
lezen.