Wij bedanken u voor uw bezoek aan de Alensa.be website. Alensa.be behoort
tot het Europese Alensa netwerk dat originele en kwaliteitsvolle lenzen aanbiedt
evenals de bijhorende accessoires. Deze pagina bevat de richtlijnen,
voorwaarden en termen waarmee u, de consument, koper en gebruiker van onze
Alensa.be webshop, mee akkoord gaat bij het gebruiken van onze website en het
maken van een aankoop . Bij het bevestigen van elke aankoop zal ook
een tickbox staan die stelt dat u als klant uw akkoord geeft. Daarom is het
uitermate belangrijk dat u deze voorwaarden grondig leest en begrijpt. Alensa
gaat ervan uit dat de koper deze voorwaarden heeft begrepen en ermee akkoord is
gegaan. Aanvullende informatie kan gevonden worden op verder informatieve
pagina's op onze website. Alensa behoudt het recht om te verwijzen naar
informatie meegegeven op die pagina's.
Navigatie
1. Inleidende bepalingen
De
onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor het winkelen bij Alensa.be. De
voorwaarden zijn vast en geven de contractuele relatie tussen de koper en de
verkoper weer. Alle contractuele betrekkingen worden beheerst door de wetten van
de Tsjechische Republiek. Indien de wederpartij een consument is, worden alle
relaties die hier niet worden beschreven beheerst door het Tsjechische
Burgerlijk Wetboek (Wet nr. 89/2012 Coll.) en de Consumer Protection Act (Wet
nr. 634/1992 Coll.). Indien de wederpartij een bedrijf is, zijn alle relaties
die hierin niet zijn gedefinieerd onderworpen aan het Tsjechische Wetboek van
Koophandel (Wet nr. 513/1991 Coll.).
De Algemene Voorwaarden zijn
niet van toepassing in gevallen waarin de Koper een rechtspersoon is of een
persoon die bij het bestellen van goederen handelt binnen het kader van zijn
bedrijf of beroep. Goederen die op Alensa.be zijn gekocht, zijn niet bedoeld
voor wederverkoop. De Verkoper verstrekt geen facturen zonder BTW. De Koper mag
alleen een hoeveelheid goederen kopen die overeenkomt met een normale
behoefte.
Indien de Koper een hoeveelheid goederen bestelt of aanschaft
waarvan de Verkoper op basis van beschikbare informatie beoordeelt dat deze voor
wederverkoop is, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de bestelling te
annuleren. Als er al een koopovereenkomst is gesloten, heeft de Verkoper het
recht om zich terug te trekken uit de koopovereenkomst. In dat geval zullen de
Koper en de Verkoper onderling alle uitgevoerde transacties terugbetalen.
2. Registratie en beheer van
Alensa.be:
Alle producten en diensten van Alensa.be worden verleend door
de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Onze magazijnen en logistieke centra
zijn gelegen in Tsjechië. Alensa.be staat officieel geregistreerd bij het
Alensa moederbedrijf, op volgend adres:
Alensa s.r.o.
Českomoravská 2408/1a/6
190 00 Praha 9
BTW-nummer: CZ27179681
Het Alensa handelsmerk, alle inhoud op onze website, elk
promotiemateriaal uitgegeven door Alensa zijn intellectuele eigendom van de
hoofdoperator van het Alensa netwerk.
3. Verantwoord
gebruik van onze website en promotiecodes
Klanten zijn vrij onze website
te gebruiken als gasten of geregistreerde gebruikers. De klant moet onze website
op een correcte en verantwoordelijke manier gebruiken, en hierbij onze algemene
voorwaarden volgen. In geval van misbruik heeft Alensa het recht om de gebruiker
tijdelijk of permanent te verbannen van de website en verleende diensten.
Correct gebruik van onze website
Alensa.be staat gebruik enkel
toe onder wettelijke normen: - Locale, nationale en internationale wetten mogen
niet worden verbroken - Schade, fraude en ongeautoriseerde reclame is niet
toegestaan - Seksueel expliciete inhoud of inhoud dat haat, agressie, geweld,
discriminatie, intimidatie, pesterij of illegaliteit toont, is streng verboden -
Gebruik onder een valse identiteit is verboden
Gebruikers zijn
vrij om commentaar en recensies toe te voegen aan onze website. Echter,
commentaar mag niet gemaakt worden met de intentie om onze reputatie of de
reputatie van anderen te schaden, noch om anderen te intimideren, pesten of te
misleiden.
Strafbare feiten en technisch misbruik
Het is ten
strengste verboden om virussen of andere technologisch destructieve of
misbruikende software op onze website te introduceren, of om digitale aanvallen
op onze site en servers te plegen. Deze vormen van misbruik worden beschouwd als
strafbare feiten en zullen worden gemeld aan de bevoegdheden. In dergelijk geval
zal Alensa volledig samenwerken met de bevoegdheden en hen voorzien van alle
informatie nodig voor een wettelijk onderzoek en wettelijke vervolging.
Alensa is niet verantwoordelijk in geval dat onze website schade heeft
opgelopen door digitale aanvallen of schadelijke software.
Voorwaarden voor kortingen en promotiecodes
Ons
aanbevelingssysteem (via klantencodes) is niet langer van toepassing en werd op
31.12.2018 stopgezet. Krediet verworven aan de hand van dit systeem blijft
actief tot het opgebruikt is.
Alensa laat geen opstapeling van
promocodes toe. De huidig actieve korting kan u in het winkelmandje bekijken. U
kan hier echter geen tweede, of volgende korting aan toevoegen. Om een andere
korting te activeren, moet u de huidig actieve korting deactiveren. Alensa wil
hiermee misbruik tegen gaan. Wees u als klant dus bewust van het feit dat
slechts één promotie actief kan zijn op uw bestelling.
Afgeprijsde
producten zijn niet vatbaar voor verdere kortingen. U kan een afgeprijsd product
herkennen aan een doorstreepte prijs, vervangen door een nieuwe, lagere prijs.
Deze korting is finaal en kan niet verder verlaagd worden via andere promo's.
Promo codes zijn dus ook niet van toepassing op producten die reeds afgeprijsd
zijn. Bij betwisting betreffende kortingen, contacteer de klantendienst zodat
jouw zaak persoonlijk kan worden geëvalueerd.
Verworven krediet
(=bonusgeld gekoppeld aan de account van de klant, dat enkel geldig is voor
aankopen bij Alensa) wordt automatisch afgetrokken van de volgende bestelling
wanneer aan de minimumvoorwaarde is voldaan. Krediet kan niet uitbetaald worden
als geld of gestort worden op de bankrekening van de klant.
Misbruik van promocodes op Alensa is ten strengste
verboden.
Informatiepagina's
Alensa voorziet de
gebruiker van allerhande informatiepagina's met tips, info, uitleg, toelichting
en meer betreffende contactlenzen, brillen, oogzorg, etc. Het doeleinde van deze
informatie is om gebruikers algemene tips en informatie te geven, NIET om direct
medisch advies te geven. Indien u professioneel medisch advies vereist, gelieve
uw arts of specialist te raadplegen. Volg ALTIJD het advies van uw arts of
specialist op. De informatie op onze website dient enkel om dagdagelijks gebruik
van onze producten te ondersteunen en mag niet gebruikt worden voor medische
doeleinden.
4. Koopovereenkomst
Op basis van
de registratie van de Koper op de Website, krijgt de Koper toegang tot zijn/haar
gebruikersinterface. Vanuit zijn/haar gebruikersinterface kan de Koper
goederen bestellen. Het is niet mogelijk om een aankoop te doen zonder een
Gebruikersaccount (registratie) aan te maken.
De koopovereenkomst wordt
geacht tot stand te zijn gebracht wanneer de koper zijn bestelling bevestigt in
het bestelformulier dat online beschikbaar is. Een bestelling kan ook worden
bevestigd via de telefoon. Door het plaatsen van een bestelling bij
Alensa.be , erkent de koper dat hij deze voorwaarden heeft
gelezen en dat hij aanvaardt om eraan te voldoen. Overigens bevestigt de koper
bij het maken van een aankoop via onze webshop dat hij/zij legaal gerechtigd is
om dergelijke aankoop te maken. Tot slot bevestigt u als koper in het bezit te
zijn van een geldig voorschrift.
De verkoper heeft het recht om
bestellingen die meer dan 10 stuks van eenzelfde product bevatten, te annuleren
en terug te betalen.
Bewijs van aankoop, facturatie en bijkomende
attesten
Indien de koper niet expliciet vermeldt in het veld "Opmerking
voor de verkoper" dat hij een gedrukt bewijs van aankoop en de bijsluiter
vereist, is hij het ermee eens dat ze zullen worden geleverd als elektronisch
formulier. De factuur kan worden gedownload nadat de koper zijn bestelling heeft
ontvangen door naar "overzicht bestellingen" te gaan op de kopers persoonlijke
Alensa.be gebruikersprofiel. Het is ook mogelijk een digitale factuur aan te
vragen door contact op te nemen met de klantendienst. De koper heeft de
mogelijkheid om het afleveradres te onderscheiden van het facturatie-adres en
een notitie aan te brengen indien nodig in het bestelformulier. Deze gegevens
worden automatisch opgenomen in het fiscale document.
Facturen op
Alensa.be worden steeds uitgeschreven op het adres van de hoofdoperator van het
Alensa netwerk. Dit adres kan niet worden gewijzigd. Facturen staan steeds
gedateerd op de dag van verzending, NIET op de dag van de bestelling. Ook dit
kan niet worden gewijzigd. Een andere naam en een geboortedatum kunnen worden
toegevoegd aan de factuur maar hierbij valt de verantwoordelijkheid bij de
koper en dient u, als koper, steeds deze informatie duidelijk toe te voegen in
het veld "opmerking" bij het maken van een aankoop. Aanpassingen kunnen
achteraf niet worden gemaakt.
Facturen op Alensa.be worden per
bestelling gemaakt. Eén bestelnummer wil dus steeds zeggen "één
factuur". Er kunnen geen gesplitste facturen of facturen met weggelaten
producten worden gemaakt. Om verschillende facturen te ontvangen, bijvoorbeeld
voor twee verschillende personen, dient u verschillende bestellingen te maken.
Facturen worden niet aangepast achteraf.
Betreffende de
ziekteverzekering , Alensa.be kan klanten enkel voorzien van
een factuur en NIET van bijkomende attesten. Hoewel contactlenzen bij Alensa
gebruikelijk worden vergoed, valt de verantwoordelijkheid bij de klant om zelf
na te gaan bij de zorgverzekeraar of zijn aankoop zal worden terugbetaald.
Alensa kan geen verantwoordelijkheid opnemen als deze uitzonderlijk niet wordt
terugbetaald door de zorgverzekering.
5. Betaling in
onze webshop
De door de Verkoper uitgegeven cadeaubon (hierna
"tegoedbon" genoemd) is het bedrag waard dat op de tegoedbon staat vermeld. De
tegoedbon is in elektronische vorm in PDF-formaat, die de koper per e-mail
ontvangt nadat de betaling is bijgeschreven op de rekening van de verkoper. Elke
tegoedbon heeft een unieke code, is beperkt in de tijd en kan alleen worden
ingewisseld in de e-shop van Alensa.be. De tegoedbon kan niet worden ingewisseld
voor geld. Een ongebruikte tegoedbon kan niet worden ingewisseld voor een andere
of op een andere manier worden gecompenseerd. In geval van annulering,
reclamatie of terugtrekking uit de koopovereenkomst van een bestelling die met
een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag
terugbetaald in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van de koper die de
tegoedbon heeft ingewisseld.
Pas op:
De cadeaubon kan alleen
worden gebruikt via een cashless transactie.
De cadeaubon kan niet onder
rembours of met klantenkrediet worden betaald.
U kan via volgende
methoden betalen in onze webshop:
- Kredietkaart: Visa, Visa Electron
en Mastercard
- Bancontact / Mister Cash
- PayPal
- Betaling met cadeaubon
- Klarna
Beveiligde
betaling
Alle betalingen worden op een veilige en beschermde manier
uitgevoerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt om de betaling tot stand te
brengen en zullen in geen geval worden doorgegeven aan andere partijen. Betalen
via Alensa verloopt volledig volgens de Europese
regelgeving voor Sterke Cliëntauthenticatie, die optimale veiligheid en
bescherming garandeert.
Online betalen
Indien u koos voor online
betaling met kredietkaart, Bancontact/MisterCash of Paypal zal u direct na het
plaatsen van de bestelling doorverwezen worden naar beveiligde website van één
van onze partners waar u veilig de betaling kan uitvoeren. U kan de online
betaling ook uitvoeren vanuit het overzicht van uw bestellingen via de knop
“Online betalen”. Let er wel op dat de betalingslink enkel geldig is
gedurende 30 minuten. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren automatisch
bij online betalingen.
Betaling
met cadeaubon
Betaling met een cadeaubon is alleen mogelijk met een in
de Alensa.be e-shop gekochte bon. Elke tegoedbon heeft een unieke code en is
beperkt in de tijd. Wanneer er gekozen is voor betaling met een tegoedbon, moet
de koper de unieke code van de tegoedbon invoeren in het veld "Kortingscode" in
de rubriek "Winkelmandje" bij het plaatsen van de bestelling. De tegoedbon kan
alleen worden ingewisseld voor een eenmalige aankoop, voor het volledige bedrag.
Als de waarde van de aankoop hoger is dan de waarde van de tegoedbon, betaalt de
koper alleen het verschil. Voor de betaling van het saldo gelden de voorwaarden
voor de transactie, zie Betalingsopties. De tegoedbon kan worden gebruikt om
alle door de e-shop aangeboden goederen of diensten te betalen.
In geval
van niet-aanvaarding van een met een tegoedbon betaalde zending, wordt de
zending teruggestuurd naar de Verkoper. De Verkoper zal de bestelling van de
Koper annuleren en de aankoopprijs zal worden terugbetaald. In dit geval wordt
het bedrag van de tegoedbon in de vorm van een krediet teruggestort op de
klantenrekening van de koper. Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en
fondsen (top-up), kan de Koper beslissen in welke vorm hij de opwaardering wil
terugstorten (naar de bankrekening van de Koper of ook als tegoed op de
klantenrekening).
Klarna
Klarna is een betaalservice die
elektronische betalingen op internet mogelijk maakt. Om met deze betaalmethode
voor goederen te betalen, moet je de Klarna-app geïnstalleerd hebben.
Als de Koper voor deze betaalmethode kiest, beheert hij/zij zijn/haar
betaling voor de goederen in de Klarna-applicatie.
6.
Problemen bij betaling
- Mocht u technische problemen ondervinden met
het uitvoeren van de betaling, controleer eerst zeker bij uw bank of Paypal
account of uw transactie is geslaagd; en zo niet, hoe dat probleem kan worden
opgelost.
- Als uw betaling succesvol werd uitgevoerd, maar om één of
andere reden niet door ons systeem werd geregistreerd, contacteer ons op info@alensa.be met het nodige
bewijsmateriaal en wij valideren de betaling voor u.
- Als u problemen
ondervindt met de betalingspagina, probeer dan een andere browser of toestel, of
contacteer uw bank voor verdere technische hulp.
De ondernemer behoudt
zich het recht voor de prijs van de producten vóór de verzending te corrigeren
indien blijkt dat de producten tegen een onjuiste prijs zijn aangeboden. In dit
geval moet de klant op de hoogte worden gesteld van de juiste prijs en akkoord
gaan met de prijsaanpassing. Anders komt de koopovereenkomst niet tot stand en
wordt de bestelling door de exploitant geannuleerd.
7.
Verzendkosten en verzendnota's
Opmerkingen:
- De verzendkosten zijn
inclusief BTW
- Prijzen blijven dezelfde, ongeacht de betalingswijze, en
zijn steeds inclusief verpakking & verzending
- Verzendkosten zijn
NIET afhankelijk van de grootte of het gewicht van de verpakking
-
Gratis levering is enkel van toepassing op onze standaard koeriersdienst GLS en
Bpost, NIET op expresdiensten zoals DHL en UPS.
Gratis levering
voor alle bestellingen met contactlenzen, brillen en zonnebrillen
Alensa.be voorziet gratis levering met GLS en Bpost bij elke
bestelling met contactlenzen, brillen en zonnebrillen. Indien u een ander
product wil kopen en voor meer dan €45 bestelt, dan wordt Bpost of GLS
levering volledig gratis. Gratis levering is dus enkel van toepassing
op GLS en Bpost, NIET op expresdiensten UPS en DHL.
Alensa.be
maakt periodiek promoties betreffende gratis levering beschikbaar. U zal deze op
onze site kunnen lezen, of hierover mailings ontvangen. Ook op social media
worden deze bekendgemaakt. Deze promoties blijven geldig voor een termijn
bepaald in de promotie zelf. Deze promoties zijn enkel geldig zolang alle
voorwaarden gesteld binnen de promotie gerespecteerd worden. Promoties
betreffende gratis levering volgen dezelfde regels als gratis levering bij
bestellingen over €45, waardoor enkel standaarddiensten van Bpost volledig
gratis wordt.
Verzending buiten België
Alensa.be is niet in
staat buiten België leveren. Ook naar Luxembourg kan Alensa momenteel helaas
niet verzenden. Gelieve dus niet te bestellen uit bijvoorbeeld Nederland.
Verzending na betaling
Verzendingen worden pas uitgevoerd nadat
Alensa.be de betaling heeft ontvangen. Koos u voor een afhaalpunt, dan dient u
ook op voorhand te betalen. Betalen bij afhaling is niet mogelijk. Ook voor
goederen die niet in stock zijn en worden bijbesteld bij de fabrikant voor de
klant, moet op voorhand worden betaald. Vermits dit vaak om unieke
parametercombinaties gaat, werken wij door betaling op voorhand aan te nemen
zodat wij producten kunnen reserveren voor u.
Extra dienst: pakketverzekering
Wij bieden nu de mogelijk om
pakketverzekering bij te kopen. Deze verzekering dekt pakjes in het geval dat ze
beschadigd of verloren raken in transit. Dit betekent dat van zodra is
vastgesteld dat een pakje verloren of beschadigd is, wij onmiddellijk een nieuw
pakket met dezelfde goederen zullen opsturen. Via deze verzekering hoeft u dus
niet te wachten tot de soms lange claimsprocedure eerst is afgerond, alvorens uw
vervangingsgoederen kunnen opgestuurd worden. Hou er natuurlijk wel rekening mee
dat speciaal op-maat-gemaakte goederen, zoals unieke brillen en zeldzame
lenswaarden, eerst opnieuw zullen moeten gemaakt/bijbesteld worden.
Extra dienst: versnelde pakketbehandeling
Wij bieden nu ook de
mogelijkheid om 'versnelde pakketbehandeling' bij te kopen. Deze dienst zorgt
ervoor dat we uw pakket met een hogere prioriteit zullen verpakken en uitsturen
dan normale bestellingen. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat speciaal
op-maat-gemaakte goederen, zoals unieke brillen en zeldzame lenswaarden, eerst
nog steeds de nodige tijd vergen om gemaakt/bijbesteld te worden.
Producten toevoegen aan een verzending
Vermits wij
een groot aantal verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij niet
garanderen dat wij producten kunnen toevoegen of bestellingen kunnen
samenvoegen. Als u meerdere bestellingen wil samenvoegen, of producten
wil toevoegen, contacteer dan meteen de klantendienst, liefst voor u de betaling
hebt uitgevoerd. De klantendienst zal vervolgens inkijken of er in uw geval nog
iets kan gedaan worden. In het algemeen wordt uw bestelling als voltooid
beschouwd wanneer u heeft betaald. Als u dan iets wil toevoegen, moet u op eigen
verantwoordelijkheid een nieuwe bestelling moeten maken waarop opnieuw
bovenstaande verzendkosten van toepassing zullen zijn.
Producten
aanpassen
Zoals het geval wanneer u producten wil toevoegen,
vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in ons magazijn, kunnen wij
ook niet garanderen dat wij wijzigingen aan bestelde producten kunnen toepassen.
Wij beschouwen, zoals eerder gesteld, elke betaalde bestelling als
volledig en correct. De klantendienst kan gecontacteerd worden wanneer de klant
een wijziging aan bijvoorbeeld de sterkte wil maken. De klantendienst zal dan
inkijken of deze aanpassing nog mogelijk is. Dit is echter enkel mogelijk binnen
de openingsuren van de klantendienst. U dient zich als klant bewust te zijn een
correcte bestelling te maken.
8. Levertijden
Koeriersdienst | Geschatte
levertijd |
GLS | 2 – 4 werkdagen na
verzending |
Bpost | 1 – 2 werkdagen
na verzending |
Bpost - afhaalpunten |
1 – 2 werkdagen na verzending |
Budbee | 1 – 2 werkdagen na verzending |
DPD | 2 – 3 werkdagen na verzending |
DPD - afhaalpunten | 2 – 3 werkdagen na verzending |
* Tijdelijk onbeschikbaar. Wij hopen deze
optie zo snel mogelijk terug te activeren
Wij benadrukken
nogmaals: bovenstaande levertijden zijn naar schatting ! Deze
zijn gebaseerd op normale en gebruikelijke levertijden van onze leverpartners.
Maar vergeet niet dat onze leverpartner door onvoorziene omstandigheden
mogelijks kan afwijken van de vooropgestelde bezorgtermijn. Vooral in het geval
van haast, moet men dus rekening houden met de kleine mogelijkheid tot
afwijking! Alensa stelt duidelijk dat de klant zich ten allen tijde bewust is
van de mogelijkheid op vertraging door onvoorziene omstandigheden.
Opmerkingen:
- Bovenstaande verzendtijd
treedt pas in werking nadat de verzending ons magazijn heeft verlaten en u een
bevestigingsmail van verzending heeft ontvangen
- Als de bestelling
werd geplaatst en betaald voor de middag, gebeurt verzending op diezelfde dag
- Als de bestelling na de middag werd geplaatst en betaald, gebeurt de
verzending op de eerstkomende werkdag
- U ontvangt een track &
trace code en link in de e-mail waarin Alensa.be uw verzending zal bevestigen,
en u kan daarmee zelf de verzending opvolgen. Indien u Bpost had geselecteerd,
begint de track & trace code meestal binnen 2 werkdagen te werken.
- Verzendingen gebeuren NIET tijdens weekends en op feestdagen!!
Leveringen zelf
opvolgen
Vermits Alensa dagelijks een groot aantal bestellingen
verwerkt, heeft de klant de verantwoordelijkheid zijn bestelling zelf op te
volgen . Teneinde dit te kunnen doen, voorziet Alensa elke klant na
bestelling van een track & trace code of link waarmee de verzending kan
opgevolgd worden. De klant ontvangt deze in de e-mail waarin Alensa de
verzending van zijn/haar bestelling zal bevestigen. Soms duurt het even alvorens
de leverdienst een code genereert, waardoor de code of link soms niet in onze
bevestigingsmail wordt toegevoegd. Indien u om één of andere reden geen code
heeft ontvangen, moet u als klant zelf de klantendienst contacteren om deze code
aan te vragen. Onze klantendienst zal u deze op verzoek dan probleemloos
opsturen.
Levertijden van niet-voorradige goederen
Sommige
contactlenzen met bijzondere parameters worden niet in grote voorraad
opgeslagen. Deze worden dus rechtstreeks bij de leverancier bijbesteld waardoor
levertijden afhankelijk worden van de leverancier en enkele weken kunnen
uitlopen. Wij geven u slechts een schatting hiervan maar deze kan door de
leverancier worden overschreden.
Tijdens het bestellen, krijgt u
meermaals een indicatie van de geschatte verzenddatum te zien. Let op dat deze
kan veranderen nadat u het aantal en de juiste parameters hebt ingesteld. De
klant heeft de verantwoordelijkheid om steeds te letten op de finale
schatting, nadat alle waarden werden ingevoerd. Pas dan weet u als klant zeker
welke lenzen niet in voorraad zijn en zullen worden bijbesteld bij de
leverancier. U kan hieronder een voorbeeld zien hoe dit eruit ziet op de
productpagina.
Gelieve op te merken dat de algemene indicatie bij elk product
“X st. op voorraad” enkel duidt op de algemene aanwezigheid van dit product
in ons magazijn. In geen geval is deze indicatie van toepassing op specifieke
parameters met als gevolg dat een bepaalde combinatie mogelijks niet in voorraad
is. Gelieve enkel aandacht te geven aan de geschatte verzendtijd nadat
u alles correct heeft ingevuld. U kan dit nogmaals bekijken in uw winkelmandje
alvorens u afrekent en krijgt na afrekening ook een bevestigingsmail hierover
van Alensa.be. Verzending zal enkel gebeuren nadat alle producten terug
beschikbaar zijn. Alensa.be behoudt het recht om de beschikbaarheid te updaten
nadat de bestelling werd geplaatst.
Bestellingen die zowel voorradige
als niet-voorradige goederen bevatten
U heeft als klant de
verantwoordelijkheid om zelf voor u overgaat tot betaling nogmaals de
individuele geschatte verzendtijden van elk product te controleren in uw
winkelmandje, zie voorbeeld hieronder. Controleer dit zeker voor elk van uw
producten, vermits sommige producten mogelijks niet in voorraad kunnen zijn.
Er kunnen zich situaties voordoen waarin een fabrikant operationele
complicaties ondervindt en onze magazijnvoorraad niet volledig gedekt is. De
levertijd is altijd direct afhankelijk van de omstandigheden bij onze
leveranciers en kan enkele weken duren. Onder niet-voorraad artikelen vallen
contactlenzen op bestelling, lenzen met zeer ongebruikelijke dioptrische
parameters, enz. die wij niet fysiek op voorraad hebben. De verzendtijden zijn
indicatief en gebaseerd op de meest recente periode. Dit geeft de verwachte
datum van verzending van de producten uit ons magazijn aan en maakt deel uit van
de tabel waar de koper de dioptrische parameters invoert.
Voorbeeld
van de verzendingsgegevens:
Door over te gaan tot betaling, gaat u als klant akkoord dat uw
verzending pas zal gebeuren wanneer alle producten beschikbaar zijn.
Het splitsen van bestellingen waarbij voorradige goederen eerst worden
verstuurd, gebeurt slechts in heel uitzonderlijke gevallen. Als u dit wenst, kan
u mits bijbetaling van een extra verzendkost gelijk aan de gebruikelijke
verzendkosten, uw voorradige goederen afzonderlijk laten versturen.
9. Problemen bij leveringen
Alensa.be is niet
verantwoordelijk voor enige vertragingen veroorzaakt door onze leverpartners
tijdens de levering zelf , bijvoorbeeld in situaties buiten onze
controle zoals weersomstandigheden, feestdagen, etc. U dient als klant in
gedachten te houden dat wij slechts een schatting van de levertijd geven. Uw
levering kan in uitzonderlijke gevallen enkele dagen vertraging oplopen. Om een
zo vlot mogelijke levering te garanderen raden wij u sterk aan om u ons uw
volledige adresgegevens (straat, huisnummer, postcode en stad) te bezorgen en
een telefoonnummer waarop onze logistieke partners u kunnen bereiken. Bij slecht
ingevulde informatie valt de verantwoordelijkheid in de handen van de klant en
kan Alensa geen verantwoordelijkheid meer opnemen. Van zodra de bestelling
verzonden is, zal u ook de toegang tot een track and trace nummer ontvangen.
Aarzel niet om ons te contacteren indien u daar enige problemen opmerkt.
Als een pakket om één of andere reden niet kan worden afgeleverd, wordt het
vaak opgeslagen in een magazijn of opslaghuis van de koeriersdienst. De
koeriersdienst zal sowieso periodiek opnieuw proberen te leveren. Echter, blijkt
levering gedurende lange tijd onmogelijk en blijft het pakket onopgeëist door
de klant, dan wordt het pakket ofwel teruggestuurd naar ons, ofwel vernietigd.
De klant is zelf verantwoordelijk om een adres op te geven waar de klant
beschikbaar is om het pakket aan te nemen. Verder dient de klant zelf de
levering op te volgen en bij een moeilijke levering zelf contact op te nemen met
de koeriersdienst in kwestie, zodat het pakje niet wordt vernietigd. Gebeurt dit
wel, dan kan Alensa het pakje NIET vervangen of terugbetalen.
Alensa zal al het mogelijke doen om de klant te bereiken om dit te vermijden. Na
lange onbereikbaarheid valt de verantwoordelijkheid bij de klant.
Indien er een of ander probleem optreedt met de levering, moet de klant
dit melden binnen de 30 dagen na de geschatte bezorging.
Claim
protocol
Onze klantendienst zal u steeds hierover uitgebreid inlichten
maar Indien wordt vastgesteld dat een pakket verloren, vermist of verkeerd
geleverd is, zullen wij namens u een claim indienen bij onze bezorgpartner(s).
Om de claim in te dienen zijn twee bevestigingen nodig: 1.) een ondertekende
beëdigde verklaring van de klant dat het pakket niet is ontvangen, aan ons
verzonden binnen 20 dagen na de vermeende levering; 2.) verificatie van het
leveringsbedrijf dat het pakket verkeerd is behandeld. Eens dergelijke claim
werd geopend, kunnen wij ernaar streven om u zo snel mogelijk een terugbetaling
of nieuwe zending te voorzien. Wij zijn niet in staat om terug te betalen of uw
pakje opnieuw te zenden totdat het huidige pakje officieel door de betreffende
koeriersdienst als verloren werd erkend. De wachtperiode hiervoor verschilt bij
iedere koeriersdienst en kan tot 21 dagen in beslag nemen. U gaat als klant
akkoord met het correct doorlopen van de volledige claimprocedure, zodat wij u
snel en op de juiste manier kunnen helpen. Echter, indien u onze
pakketverzekering hebt aangekocht, dan zullen we nagenoeg onmiddellijk een nieuw
pakket met dezelfde goederen kunnen opsturen, zonder dat de claimsprocedure
eerst afgerond is.
Beschadigde verpakking
Contactlenzen en
accessoires worden geleverd in een stevige verpakking van voldoende omvang,
hierdoor kan de klant er zeker van zijn dat hij de zending onbeschadigd en in
goede staat ontvangt. Als de doos echter beschadigd is, accepteer het pakket dan
niet van de logistieke partner en geef de reden op in het leveringsprotocol,
bijvoorbeeld "aanzienlijke schade aan de doos", "zichtbaar lek" etc. U moet ook
zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen, zodat we snel kunnen reageren op de
situatie en nieuwe goederen kunnen verzenden naar u.
10. Garantie en retours
De 365-dagen garantieperiode
begint wanneer het product door de koper is ontvangen. Als het gekochte product,
de verpakking of de gebruiksaanwijzing die eraan verbonden zijn een vervaldatum
vermelden die voldoen aan de bijzondere wettelijke voorschriften, zal de
garantieperiode eindigen op de vervaldatum. Wij leveren meestal contactlenzen
met een vervaldatum van meer dan 24 maanden. Vervaldatums zijn beschikbaar voor
elk product in onze web shop. In geval van twijfel over de vervaldatum neem dan
contact op met info@alensa.be.
Retours
moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:
- De
doosjes/verpakkingen moeten volledig ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt,
ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn*
- De goederen moeten
volledig geretourneerd worden (geen ontbrekende componenten)
- De retour
van brillen en zonnebrillen wordt onderaan verder uitgelegd
- De
producten moeten gekocht zijn bij Alensa.be en niet ouder zijn dan 365 dagen na
de aankoop
- Klantenservice moet op de hoogte
gebracht worden voor elke retour
- Retours binnen de bedenktijd (tot 30
dagen na ontvangst) worden totaal vergoed (inclusief bezorgkosten)
-
Retours nadat de wettelijke bedenktijd is verstreken worden individueel
beoordeeld op basis van vervaldatum en staat van de producten (de producten
moeten in verkoopbare toestand zijn en verzendkosten vallen niet onder de
retourgarantie)
- Indien Alensa zelf duidelijk een fout maakte
en de verkeerde producten heeft gestuurd: klachten moeten gemaakt worden binnen
30 dagen na ontvangst van de goederen om geldig te zijn
*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor
gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen naar verpakkingen, bedoelen we
het volledige doosje en niet individuele lenzen binnenin de verpakking. Enkel
opticiens zijn gerechtigd te handelen in individuele lenzen. Alensa, als
verdeler van volledige verpakkingen, kan geen individuele lenzen aanvaarden als
de volledige verpakking is gecompromitteerd. Meer info bij onze Vragen over
bestellingen, bij vraag 33.
De retourprocedure is van
toepassing op:
- Retours binnen de bedenktijd van 30 dagen
-
Retours buiten de bedenktijd die binnen de garantie vallen
- Verkeerd
geleverde producten (moet binnen de 30 dagen gemeld worden)
- TopVue en Gelone
geld-terug-garantie (enkel geldig binnen de 60 dagen na ontvangst)
-
Terugsturen voor een kwaliteitscontrole
Retour van brillen en
zonnebrillen:
Onze brillen/zonnebrillen komen met een
standaardgarantie van twee jaar in geval van defect. Als u uw bril/zonnebril
gewoon wil retourneren, dan kan dit enkel gebeuren binnen de 30-dagen
bedenktijd. Hierna vervalt de geldigheid voor normale retours van
brillen/zonnebrillen. De goederen moeten ongebruikt en onbeschadigd zijn. De
originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u graag zonnebrillen of
brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, moet u het complete product
terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de verpakking, alles
binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en stickers. Met andere
woorden, de zonnebril of montuur moet in de exacte, originele toestand worden
teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd zijn, is terugbetaling of
omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op te letten.
Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd in optimale
toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame geval dat de
bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze klantendienst.
Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht onderhoud, of
normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de garantie.
De
brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn
steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour.
Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele
terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn.
Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze
klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.
Elke retour dient
onderstaande procedure te volgen:
- 1. De koper maakt een nieuwe
retourzending aan in de klantenaccount in het gedeelte "Retourneren" of op de
retourpagina.
- 2. Zodra de koper op de knop "Een nieuwe retourzending
maken" drukt, wordt een pagina met alle bestellingen weergegeven. In de lijst
met afgeronde bestellingen vindt de koper de gewenste bestelling en selecteert
hij het product waarvoor hij een retourprocedure wil starten. Door op de knop
"Retourzending aanmaken" te drukken.
- 3.Voor het geselecteerde product
definieert de koper de benodigde informatie. Hij kiest de "Reden voor
retourzending" en "Gewenste oplossing". De velden "Bankrekeningnummer" en
"IBAN" worden alleen ingevuld door de koper als deze informatie nodig is om de
retourzending te voltooien. Het veld " Jouw notitie" wordt gebruikt om de
beschrijving van het defect te specificeren. Aan het einde van de aanvraag is
het mogelijk om een bestand (foto of video) bij te voegen. Zodra de Koper de
vereiste informatie heeft ingevuld, dient hij het verzoek in door op de knop
"Verzenden" te drukken.
Er wordt een informatiebericht
weergegeven dat bevestigt dat de retourzending is geaccepteerd en er wordt
automatisch een e-mail gegenereerd over de geaccepteerde retourzending met
instructies over hoe te handelen bij het retourneren van de geclaimde goederen.
WAARSCHUWING: Productfoto's van contactlensverpakkingen op onze
website zijn bedoeld om de verkochte producten te illustreren en komen mogelijk
niet altijd overeen met het huidige uiterlijk van een specifiek product. Sommige
producten worden vervaardigd in verschillende fabrieken die eigendom zijn van
dezelfde fabrikant. De productfoto kan daarom een andere productieplaats
aanduiden dan het product dat de klant zal bereiken. Deze kleine afwijkingen in
illustratieve foto's van de producten die de eindklant zullen bereiken, kunnen
niet worden aangevoerd als reden voor het retourneren van goederen. Alle
producten in onze portfolio zijn afkomstig van originele fabrikanten.
Als de koper de geclaimde goederen rechtstreeks verstuurt, zonder voorafgaand
contact met de klantenservice, en tegelijkertijd geen gebruik maakt van de
aanbevolen procedure voor het online aanmaken van een retouraanvraag in het
klantenaccount, kan de verwerkingstijd van de retouraanvraag worden verlengd.
Zodra de Verkoper het verzoek accepteert, ontvangt de Koper een e-mail waarin de
acceptatie van de retourzending wordt bevestigd. De voortgang van de
retourzending kan worden gevolgd in het klantenaccount.
Retouradres:
Lucia Kovacova EXPANDECO - Alensa.be
Nieuwe
Weerd 22
3650 Dilsen – Stokkem, BE
De kosten in verband met de
verzending zijn voor rekening van de Koper bij het indienen van de zending. De
kosten in verband met het transport van de geclaimde goederen terug naar de
Verkoper worden gedragen door de Verkoper als de klacht wordt geaccepteerd en de
Koper documenten verstrekt die de kosten in verband met het transport van de
geclaimde goederen bewijzen.
Alle gereclameerde goederen worden door de
Verkoper overhandigd aan de fabrikant voor expertise, met als doel vast te
stellen of het defect waarvoor de goederen worden gereclameerd het gevolg is van
een fabricagefout. De Verkoper heeft een periode van 30 dagen om de
retourzending te verwerken.
Hoe je te werk gaat bij een klacht of het
retourneren van goederen kun je vinden op onze duidelijke informatiepagina - HIER
De prijs van retours
In het geval van situatie
1, waar het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper, of bij een
kwaliteitscontrole, zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard
vergoed worden door Alensa.be en wij sturen u een gratis label.
U
betaalt zelf voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending in het
geval van situatie 2. De verkoper is niet in staat een prepaid
optie voor een retourzending te verschaffen en u dient deze zelf in orde te
maken.
De wachttijd bij retours
Alensa.be neemt contact met u op
nadat uw terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade,
gebruik of opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours
afgehandeld door Regus, moet Alensa soms wachten tot onze partner genoeg retours
heeft verzameld om een bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van
twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het
met uw terugzending gesteld is.
Merk op dat deze procedure langer zal
duren wanneer u zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun
oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de
authenticiteit en toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden
alvorens de procedure kan worden afgerond. Zorg dat alle etiketten nog
steeds aan de bril zijn bevestigd!
Als klant gaat u
bij elke retour akkoord dat u de wachttijd en verwerkingstijd zal respecteren.
11. Klachten over goederen en
diensten
Heeft u klachten over uw aangekochte lenzen? Dan dient u
rekening te houden met onderstaande termen, vermits deze zonder dispuut gelden
op alle aankopen gemaakt op Alensa.be. Bij klachten aanvaardt Alensa.be
onder geen enkele voorwaarde beweringen waarin de klant alle contactlenzen en
dus, met andere woorden, alle bewijsmateriaal heeft weggegooid. Let er
dus op om steeds alles bij te houden en eventueel foto's te nemen. Neem steeds
eerst contact op met onze klantendienst. Zij zullen adviseren over wat nog kan
gedaan worden. Indien u vervolgens uw producten moet retourneren, dient u de
procedure en voorwaarden beschreven op onze pagina betreffende de algemene
voorwaarden steeds te volgen en respecteren.
Klachten over TopVue en
Gelone producten kunnen worden aangepakt binnen onze geld-terug-garantie
zolang aan alle voorwaarden, die op onze webpagina gewijd aan dit onderwerp te
lezen zijn, werd voldaan.
Hoe je te werk gaat bij een klacht of het
retourneren van goederen kun je vinden op onze duidelijke informatiepagina - HIER
Alensa.be is een online verkoper/verdeler van
contactlensverpakkingen en geen opticien, optometrist, oogspecialist of
apotheker. Bijgevolg is het dus ook onmogelijk voor ons om losse of
individuele lenzen te vervangen. Enkel de opticien is gerechtigd om proeflenzen
te voorzien of individuele contactlenzen te vervangen. Wij kunnen u enkele
volledige verpakkingen leveren. Bij klachten betreffende losse lenzen, kunnen
wij dus enkel handelen door te werken met de volledige verpakking.
Restitutie van een bestelling betaald met een cadeaubon
In geval van een klacht over een bestelling die met een tegoedbon is betaald,
wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een
tegoed op de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft gebruikt.
Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (extra betaling),
kan de koper beslissen hoe hij de extra betaling wil terugstorten (op de
bankrekening van de koper of ook in de vorm van een krediet op de
klantenrekening).
Extra informatie:
Retourneren van
contactlenzen:
Mechanische schade aan de lens als gevolg van onjuiste
behandeling of defecten als gevolg van onvoldoende zorg voor de contactlens, is
geen geldige reden voor retournering.
Een verkeerde keuze van
contactlenzen of hun parameters is ook geen reden voor retournering. Identieke
parameters garanderen niet dat contactlenzen comfortabel zijn voor de gebruiker.
De klant moet contactlenzen professioneel laten aanbrengen, en bij het oplossen
van klachten over lenzen of retourzendingen kan de verkoper een bevestiging
vragen van het professioneel aanbrengen van contactlenzen (niet ouder dan 1
jaar).
De gereclameerde goederen dienen door de Koper in een stevige doos
te worden verzonden om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Als de Koper
een reeds geopende (gebruikte) defecte contactlens terugstuurt, is het
noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de lens niet uitdroogt tijdens het
transport van de zending naar de vestiging van de Verkoper. Wij raden aan de
lens in een doosje of een klein potje te doen, het in een oplossing te dompelen
om uitdroging te voorkomen en het goed af te sluiten.
De verkoper stuurt
de contactlenzen vervolgens naar de fabrikant voor een deskundige beoordeling.
De fabrikant beslist of de klacht terecht is en of het inderdaad om een
fabricagefout gaat. In het geval van een geaccepteerde defecte klacht, zal de
Verkoper de Koper nieuwe goederen sturen of het geld terugstorten op de bank- of
klantrekening van de Koper.
Ontevredenheid omdat u de verkeerde
parameters heeft ontvangen
Merkt u dat uw lenzen niet de juiste waarden
hebben, contacteer dan onmiddellijk de klantendienst, best voor u de lenzen
openmaakt. In het geval dat wij u, door onze eigen fout, een verkeerde waarde
hebben toegestuurd, zullen wij u de lenzen vergoeden of ze vervangen zonder
extra kosten. Echter, in het geval u zelf een foutje maakte tijdens het
bestellen, en uw lenzen komen daardoor niet overeen met uw voorgeschreven
waarden, dan valt de verantwoordelijkheid op u en kan Alensa de lenzen enkel
vervangen of vergoeden als deze ongeopend, ongebruikt en onbeschadigd zijn. Het
afhandelen van zulke zaken gebeurt in overeenstemming met bovenstaande
terugzendprocedure. U moet steeds in bezit zijn van een officieel voorschrift
van uw arts of oogspecialist. Dit voorschrift mag niet ouder zijn dan 1 jaar
oud. In geval van betwisting, heeft Alensa het recht dit voorschrift van u te
vragen en dit te vergelijken met uw bestelling. Let dus steeds goed op tijdens
het bestellen dat u de correcte waarden ingeeft.
Klachten over
de ontvangst van verkeerde goederen zijn slechts geldig voor 30 dagen na
ontvangst van het product . Als meer dan 30 dagen zijn verstreken
nadat u het product heeft ontvangen, dan is de klacht niet langer geldig. We
raden u daarom aan om uw producten meteen na ontvangst te controleren en zo snel
mogelijk contact op te nemen met ons als u een fout opmerkt.
Ontevredenheid over een nieuw merk van lenzen
Overstappen naar
een nieuw merk van contactlenzen (ook al werd dit aanbevolen door een
specialist) vormt een risico dat dit nieuwe merk de drager niet past. De
verkoper is niet aansprakelijk voor enige medische complicaties of ongemakken
die kunnen voortvloeien uit het dragen van dergelijke nieuwe lenzen. Wij raden u
sterk aan om steeds overleg te plegen met uw oogarts of opticien vooraleer u
nieuwe lenzen probeert. Wanneer u als klant contactlenzen aankoopt zonder advies
van een specialist, arts of opticien, kan Alensa geen verantwoordelijkheid
nemen als de lenzen u niet bevallen. Dit alles is tevens ook van toepassing op
lenzenvloeistoffen, oogdruppels en oogsprays.
Indien u de verpakking van
deze lenzen reeds geopend heeft, kan u ze helaas niet meer omruilen en in dit
geval kan Alensa niets meer doen voor u. Ongeopende verpakkingen kunnen wel nog
omgeruild worden en Alensa.be kan u in dit geval vergoeden.
Ontevredenheid over het effect van gekleurde lenzen
Het
uiteindelijke effect van het dragen van gekleurde lenzen is zeer subjectief en
kan variëren afhankelijk van vele omstandigheden en invloeden. Ten eerste zal
het effect worden beïnvloed door de pigmentatie van de ogen. Ten tweede kan het
effect worden beïnvloed door externe factoren zoals licht, make-up en
kledingkeuzes. Bovendien kan het type van kleurlenzen ( versterkend of
ondoorzichtig ) een andere resultaat geven op uw natuurlijke oogkleur. Omdat het
onmogelijk is om het resultaat voor elk individu te voorspellen, kunnen we
kleurlenzen niet vergoeden indien u ontevreden bent van het resultaat.
U gaat als klant akkoord bij de aankoop van kleurlenzen dat deze bij
ontevredenheid niet kunnen worden vergoed.
Klachten over
zonnebrillen en sportbrillen:
Brillen kunnen niet worden geretourneerd
als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch
zijn beschadigd, bijvoorbeeld door onjuist onderhoud. Bovendien kunnen brillen
die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. sauna,
hete auto, enz.) of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet
worden geretourneerd. De garantie is ook niet van toepassing op defecten
veroorzaakt door normale slijtage.
De geretourneerde bril moet worden
teruggestuurd in het originele etui, inclusief het doekje.
Retourneren
van brillen op sterkte en andere brillen zonder sterkte (pc-brillen, rijbrillen,
enz.):
Brillen kunnen niet worden geretourneerd als ze niet zijn
gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch zijn beschadigd,
bijvoorbeeld door onjuist onderhoud. Bovendien kunnen brillen die beschadigd
zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. sauna, hete auto, enz.)
of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet worden geclaimd. De
garantie is ook niet van toepassing op defecten veroorzaakt door normale
slijtage.
Voor het retourneren van brillen op sterkte die niet passen,
moet een geldig brilrecept (niet ouder dan 1 jaar) beschikbaar zijn. Voor
brillen met multifocale glazen moet een foto van het gezicht met de bril van
voren gedragen worden (voor een betere centrering) en een foto van de zijkant
(om de montuurhoek te bepalen).
De koper erkent dat het in het geval van
een nieuw geslepen bril op sterkte 1 - 4 weken kan duren om aan de nieuwe
correctie te wennen. Een langere aanpassingsperiode is vooral gebruikelijk bij
astigmatisme- en presbyopiecorrecties. Het is mogelijk dat het menselijk oog
en de hersenen een nieuwe correctie niet onmiddellijk accepteren. Draag in zulke
gevallen niet overhaast een nieuwe bril, maar kies voor een geleidelijke
aanpassing aan de nieuwe bril. Pas na deze periode kan de bril worden opgestuurd
voor terugbetaling. Als de koper besluit een bril met op maat geslepen glazen te
retourneren, raden we de koper aan eerst contact op te nemen met de
klantenservice. De geclaimde bril moet worden geretourneerd in het originele
etui, inclusief een brillendoekje.
Retourneren van brilmonturen met
demoglazen (voorlopige brillenglazen):
Brillen kunnen niet worden
geretourneerd als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze
mechanisch zijn beschadigd door onjuist gebruik. Bovendien kunnen brillen die
beschadigd zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. een verwarmde
auto, radiator, enz.) of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet
worden geclaimd. De garantie is ook niet van toepassing op defecten veroorzaakt
door normale slijtage.
De koper erkent ook dat in het geval van aankoop
van een afzonderlijk brilmontuur, de verkoper niet verantwoordelijk is voor
montuurschade veroorzaakt door het verkeerd slijpen van brillenglazen van
derden. De geretourneerde brillen moeten in hun originele etui zitten, inclusief
het doekje.
Verdenkt u defecte brillenglazen?
Vermoedt u toch een defect met uw geslepen brillenglazen, dan zullen deze (samen
met uw voorschrift, wat u in dit geval moet voorleggen) worden gecontroleerd
door de fabrikant. Als de fabrikant een defect vaststelt, zullen de glazen wél
worden vergoed.
Voor klachten betreffende defecte enkelvoudige
brillenglazen , contacteer onze klantendienst eerst en zorg dat u een
geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1 jaar) meegeeft.
Dit recept/voorschrift is absoluut nodig om de brillenglazen na te kijken. De
voorschrift moet door een erkende opticien uitgegeven zijn en dit ook zichtbaar
zijn op de voorschrift. U zal vervolgens gevraagd worden om de bril volledig
terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires, etiketten, etc.).
Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!
Voor klachten betreffende
defecte multifocale / progressieve brillenglazen , contacteer
onze klantendienst eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift
(niet ouder dan 1 jaar) meegeeft. U moet ook een frontale foto
waar u de bril draagt , meegeven (die zal gebruikt worden om de bril te
centreren), en een foto van de zijkant waar u de bril draagt
(die zal gebruikt worden om de hoek van de bril te bepalen). U zal vervolgens
gevraagd worden om de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen,
bijgeleverde accessoires, etiketten, het blauwe kaartje, het blauwe zakje met de
demobrillenglazen, etc…). Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!
Retours die opzettelijk beschadigd zijn of onvolledig zijn, worden niet
aanvaard. Contacteer altijd onze klantenservice voor je retourneert!
Klachten over onze website en prijzen
Alensa behoudt ten allen
tijde het recht om de inhoud van onze website te wijzigen. Wij proberen u steeds
van up to date inhoud te voorzien maar zijn niet verantwoordelijk voor foutjes
of tijdelijk verkeerd weergegeven informatie. Ook bij technische fouten of
fouten veroorzaakt door kwaadwillige aanvallen van derden (hackers, virussen,
etc.) kan Alensa geen verantwoordelijkheid opnemen. Als u als klant last
ondervindt door problemen in onze webshop, contacteer dan zo snel mogelijk onze
klantendienst zodat zij deze zo snel mogelijk kunnen oplossen en u zo snel
mogelijk kunnen helpen.
Opmerkingen door andere gebruikers mogen niet
geïnterpreteerd worden als richtlijnen, en moeten worden geïnterpreteerd als
subjectief. Alensa zal misleidende commentaar aankaarten, corrigeren of
verwijderen.
Alensa behoudt ten allen tijde het recht de prijzen van
onze producten aan te passen, afhankelijk van de veranderende markt, eisen van
de fabrikant, groeiende concurrentie, etc. Wij streven ernaar om steeds de
laagste prijs te behouden. U kan als klant een verzoek indienen tot verlaging
van de prijs zolang deze voldoet aan alle voorwaarden beschreven op onze
webpagina betreffende de laagste
prijsgarantie.
Wij tonen foto's van echte producten, zoals verkocht.
Maar, het product weergegeven in die foto's is niet het exacte doosje of product
dat u zal ontvangen. Elke doos en elk individueel product heeft z'n eigen
kenmerken waaronder vervaldatum, identificatienummer, parameters, etc. Sommige
producenten bezitten ook meerdere productiecentra, verspreid over verscheidene
locaties. Originele, zelfde producten geproduceerd in verschillende centra van
dezelfde producent, zijn niet verschillend van elkaar. Klachten over waarden die
locatie-geboden zijn of logischerwijze uniek zijn per individueel product, en
die dus onmogelijk dezelfde kunnen zijn tussen het geportretteerde product op de
website en het ontvangen product, beïnvloeden nooit de kwaliteit van onze
originele producten en gelden niet bij het indienen van een claim.
12. Herroeping van de overeenkomst
Formulier
Terugtrekking uit de koopovereenkomst Zoals bepaald in de EU-wetgeving
heeft iedereen het recht om het contract binnen 14 dagen na ontvangst van de
goederen te herroepen. In onze winkel kun je het contract binnen 30 dagen
herroepen. Hoe je de goederen retourneert in de context van herroeping van het
koopcontract vind je HIER.
In geval van herroeping van de overeenkomst moet de koper de volgende
voorwaarden in acht nemen:
De geretourneerde goederen moeten
compleet zijn
De goederen mogen niet gebruikt of beschadigd zijn (de
originele verpakking mag bijvoorbeeld niet geopend worden). Indien de consument
de originele verpakking opent, beschadigt, beschrijft, etc. of indien het
product niet meer kan gebruikt worden wegens hygiënische- of
veiligheidsredenen, is een dergelijk product niet langer verkoopbaar en kan het
niet geretourneerd worden.
De brillenglazen van brillen op voorschrift
worden individueel gemaakt, en zijn steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze
nooit in aanmerking voor een retour. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking
voor een retour en eventuele terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de
brillenglazen betaald zijn. Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt,
contacteer eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.
Vereiste documenten
Gelieve het bewijs van aankoop dat we uitgaven,
zijn kopie of uw ordernummer bij te voegen. Vergeet niet om uw
bankrekeningnummer en BIC code te vermelden.
De goederen moeten worden
teruggestuurd in de originele staat
Wij raden u aan de geretourneerde
goederen te verzenden in een stevige kartonnen doos in plaats van een envelop
(ook al was het een anti-shock envelop). Indien de zending lijdt aan schade
tijdens het transport, zijn wij niet verplicht om deze te accepteren.
Verzendkosten van de geretourneerde goederen
In geval van
herroeping van de overeenkomst, indien de koper voldeed aan de bovenstaande
voorwaarden, zal de koper een volledige terugbetaling inclusief de
oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. De koper zal alleen de kosten voor het
terugzenden van de goederen voor zijn rekening nemen. De restitutie wordt binnen
2-10 dagen na ontvangst, van de geretourneerde goederen in een herverkoopbare
staat, op rekening van de klant gecrediteerd.
Betaling met cadeaubon -
terugbetaling van geld
In geval van intrekking van de koopovereenkomst
van een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon
betaalde bedrag teruggestort in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van
de koper die de tegoedbon heeft gebruikt. Als de aankoop werd betaald met een
tegoedbon en fondsen (top-up), kan de koper beslissen in welke vorm hij de
opwaardering wil teruggeven (naar de bankrekening van de koper of ook in de vorm
van een tegoed op de klantenrekening).
13.
Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR)
De consument
heeft recht om een correctie van zijn geschillen te eisen als hij niet tevreden
is met de wijze waarop het geschil is opgelost of als hij beweert dat de
verkoper zijn consumentenrechten geschonden heeft. Hij kan contact opnemen met
de verkoper via e-mail op info@alensa.be. Als de verkoper
weigert om de correctie uit te voeren of niet reageert in een periode van 30
dagen sinds het aanzoek werd gestuurd, heeft de consument het recht om een
klacht in te dienen met een entiteit voor alternatieve geschillenbeslechting
(ADR-entiteit), wettelijk gebonden door de Belgische nationale wet (de wet van 4
april 2015 Boek XVI). De klacht kan worden ingediend, zoals beschreven in het
Belgische nationaal recht (de wet van 4 april 2015 Boek XVI).
De
consument kan ook online een klacht indienen via het Europese resolutieplatform
Online Dispute (ODR-platform) - https://ec.europa.eu/consumers/odr.
De definitie van "consument" in de zin van Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) omvat natuurlijke personen die
handelen buiten hun bedrijfs- of beroepsactiviteit. Echter, indien de
overeenkomst is gesloten voor doeleinden die deels binnen en deels buiten de
handel (tweeledige doel contracten) van de persoon vallen en het doel van de
handel zo beperkt is om niet overheersend te zijn in de algemene context van de
handel, moet de persoon ook beschouwd worden als een consument. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is van toepassing op de procedures
voor de beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die
voortvloeien uit de verkoopcontracten of dienstverleningscontracten tussen een
handelaar en een consument buiten de rechtszaal. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) geldt alleen voor lange afstand
inkoopcontracten. Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is
niet van toepassing op geschillen waarbij de waarde van de vordering niet hoger
is dan € 20. De ADR-entiteit kan een nominale vergoeding vragen aan de
consument voor het indienen van een klacht die niet hoger is dan € 5 inclusief
btw.
14. Privacybeleid en cookies
De
bescherming en verwerking van persoonsgegevens wordt uitgevoerd in
overeenstemming met volgend Privacybeleid , volledig
volgens huidige wetgeving en Artikel 6, deel 1.(b) van de REGULATIE (EU)
2016/679 VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN DE RAAD. Ga verder naar dit beleid om
onze handelingen betreffende cookies, persoonsgegevens en bescherming na te
lezen.