Wij bedanken u voor uw bezoek aan de Alensa.be website. Alensa.be behoort
tot het Europese Alensa netwerk dat originele en kwaliteitsvolle lenzen aanbiedt
evenals de bijhorende accessoires. Deze pagina bevat de richtlijnen,
voorwaarden en termen waarmee u, de consument, koper en gebruiker van onze
Alensa.be webshop, mee akkoord gaat bij het gebruiken van onze website en het
maken van een aankoop . Bij het bevestigen van elke aankoop zal ook
een tickbox staan die stelt dat u als klant uw akkoord geeft. Daarom is het
uitermate belangrijk dat u deze voorwaarden grondig leest en begrijpt. Alensa
gaat ervan uit dat de koper deze voorwaarden heeft begrepen en ermee akkoord is
gegaan. Aanvullende informatie kan gevonden worden op verder informatieve
pagina's op onze website. Alensa behoudt het recht om te verwijzen naar
informatie meegegeven op die pagina's.
Navigatie
1. Inleidende bepalingen
De
onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor het winkelen bij Alensa.be. De
voorwaarden zijn vast en geven de contractuele relatie tussen de koper en de
verkoper weer. Alle contractuele betrekkingen worden beheerst door de wetten van
de Tsjechische Republiek. Indien de wederpartij een consument is, worden alle
relaties die hier niet worden beschreven beheerst door het Tsjechische
Burgerlijk Wetboek (Wet nr. 89/2012 Coll.) en de Consumer Protection Act (Wet
nr. 634/1992 Coll.). Indien de wederpartij een bedrijf is, zijn alle relaties
die hierin niet zijn gedefinieerd onderworpen aan het Tsjechische Wetboek van
Koophandel (Wet nr. 513/1991 Coll.).
De Algemene Voorwaarden zijn
niet van toepassing in gevallen waarin de Koper een rechtspersoon is of een
persoon die bij het bestellen van goederen handelt binnen het kader van zijn
bedrijf of beroep. Goederen die op Alensa.be zijn gekocht, zijn niet bedoeld
voor wederverkoop. De Verkoper verstrekt geen facturen zonder BTW. De Koper mag
alleen een hoeveelheid goederen kopen die overeenkomt met een normale
behoefte.
Indien de Koper een hoeveelheid goederen bestelt of aanschaft
waarvan de Verkoper op basis van beschikbare informatie beoordeelt dat deze voor
wederverkoop is, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de bestelling te
annuleren. Als er al een koopovereenkomst is gesloten, heeft de Verkoper het
recht om zich terug te trekken uit de koopovereenkomst. In dat geval zullen de
Koper en de Verkoper onderling alle uitgevoerde transacties terugbetalen.
2. Registratie en beheer van
Alensa.be:
Alle producten en diensten van Alensa.be worden verleend door
de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Onze magazijnen en logistieke centra
zijn gelegen in Tsjechië. Alensa.be staat officieel geregistreerd bij het
Alensa moederbedrijf, op volgend adres:
Alensa s.r.o.
Českomoravská 2408/1a/6
190 00 Praha 9
BTW-nummer: CZ27179681
Het Alensa handelsmerk, alle inhoud op onze website, elk
promotiemateriaal uitgegeven door Alensa zijn intellectuele eigendom van de
hoofdoperator van het Alensa netwerk.
3. Verantwoord
gebruik van onze website en promotiecodes
Klanten zijn vrij onze website
te gebruiken als gasten of geregistreerde gebruikers. De klant moet onze website
op een correcte en verantwoordelijke manier gebruiken, en hierbij onze algemene
voorwaarden volgen. In geval van misbruik heeft Alensa het recht om de gebruiker
tijdelijk of permanent te verbannen van de website en verleende diensten.
Correct gebruik van onze website
Alensa.be staat gebruik enkel
toe onder wettelijke normen: - Locale, nationale en internationale wetten mogen
niet worden verbroken - Schade, fraude en ongeautoriseerde reclame is niet
toegestaan - Seksueel expliciete inhoud of inhoud dat haat, agressie, geweld,
discriminatie, intimidatie, pesterij of illegaliteit toont, is streng verboden -
Gebruik onder een valse identiteit is verboden
Gebruikers zijn
vrij om commentaar en recensies toe te voegen aan onze website. Echter,
commentaar mag niet gemaakt worden met de intentie om onze reputatie of de
reputatie van anderen te schaden, noch om anderen te intimideren, pesten of te
misleiden.
Strafbare feiten en technisch misbruik
Het is ten
strengste verboden om virussen of andere technologisch destructieve of
misbruikende software op onze website te introduceren, of om digitale aanvallen
op onze site en servers te plegen. Deze vormen van misbruik worden beschouwd als
strafbare feiten en zullen worden gemeld aan de bevoegdheden. In dergelijk geval
zal Alensa volledig samenwerken met de bevoegdheden en hen voorzien van alle
informatie nodig voor een wettelijk onderzoek en wettelijke vervolging.
Alensa is niet verantwoordelijk in geval dat onze website schade heeft
opgelopen door digitale aanvallen of schadelijke software.
Voorwaarden voor kortingen en promotiecodes
Ons
aanbevelingssysteem (via klantencodes) is niet langer van toepassing en werd op
31.12.2018 stopgezet. Krediet verworven aan de hand van dit systeem blijft
actief tot het opgebruikt is.
Alensa laat geen opstapeling van
promocodes toe. De huidig actieve korting kan u in het winkelmandje bekijken. U
kan hier echter geen tweede, of volgende korting aan toevoegen. Om een andere
korting te activeren, moet u de huidig actieve korting deactiveren. Alensa wil
hiermee misbruik tegen gaan. Wees u als klant dus bewust van het feit dat
slechts één promotie actief kan zijn op uw bestelling.
Afgeprijsde
producten zijn niet vatbaar voor verdere kortingen. U kan een afgeprijsd product
herkennen aan een doorstreepte prijs, vervangen door een nieuwe, lagere prijs.
Deze korting is finaal en kan niet verder verlaagd worden via andere promo's.
Promo codes zijn dus ook niet van toepassing op producten die reeds afgeprijsd
zijn. Bij betwisting betreffende kortingen, contacteer de klantendienst zodat
jouw zaak persoonlijk kan worden geëvalueerd.
Verworven krediet
(=bonusgeld gekoppeld aan de account van de klant, dat enkel geldig is voor
aankopen bij Alensa) wordt automatisch afgetrokken van de volgende bestelling
wanneer aan de minimumvoorwaarde is voldaan. Krediet kan niet uitbetaald worden
als geld of gestort worden op de bankrekening van de klant.
Misbruik van promocodes op Alensa is ten strengste
verboden.
Informatiepagina's
Alensa voorziet de
gebruiker van allerhande informatiepagina's met tips, info, uitleg, toelichting
en meer betreffende contactlenzen, brillen, oogzorg, etc. Het doeleinde van deze
informatie is om gebruikers algemene tips en informatie te geven, NIET om direct
medisch advies te geven. Indien u professioneel medisch advies vereist, gelieve
uw arts of specialist te raadplegen. Volg ALTIJD het advies van uw arts of
specialist op. De informatie op onze website dient enkel om dagdagelijks gebruik
van onze producten te ondersteunen en mag niet gebruikt worden voor medische
doeleinden.
4. Koopovereenkomst
De
koopovereenkomst wordt geacht tot stand te zijn gebracht wanneer de koper zijn
bestelling bevestigt in het bestelformulier dat online beschikbaar is. Een
bestelling kan ook worden bevestigd via de telefoon. Door het plaatsen van een
bestelling bij Alensa.be , erkent de koper dat hij deze
voorwaarden heeft gelezen en dat hij aanvaardt om eraan te voldoen. Overigens
bevestigt de koper bij het maken van een aankoop via onze webshop dat hij/zij
legaal gerechtigd is om dergelijke aankoop te maken. Tot slot bevestigt u als
koper in het bezit te zijn van een geldig voorschrift.
De verkoper heeft
het recht om bestellingen die meer dan 10 stuks van eenzelfde product bevatten,
te annuleren en terug te betalen.
Bewijs van aankoop, facturatie en
bijkomende attesten
Indien de koper niet expliciet vermeldt in het veld
"Opmerking voor de verkoper" dat hij een gedrukt bewijs van aankoop en de
bijsluiter vereist, is hij het ermee eens dat ze zullen worden geleverd als
elektronisch formulier. De factuur kan worden gedownload nadat de koper zijn
bestelling heeft ontvangen door naar "overzicht bestellingen" te gaan op de
kopers persoonlijke Alensa.be gebruikersprofiel. Het is ook mogelijk een
digitale factuur aan te vragen door contact op te nemen met de klantendienst. De
koper heeft de mogelijkheid om het afleveradres te onderscheiden van het
facturatie-adres en een notitie aan te brengen indien nodig in het
bestelformulier. Deze gegevens worden automatisch opgenomen in het fiscale
document.
Facturen op Alensa.be worden steeds uitgeschreven op het adres
van de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Dit adres kan niet worden
gewijzigd. Facturen staan steeds gedateerd op de dag van verzending, NIET op de
dag van de bestelling. Ook dit kan niet worden gewijzigd. Een andere naam en een
geboortedatum kunnen worden toegevoegd aan de factuur maar hierbij valt de
verantwoordelijkheid bij de koper en dient u, als koper, steeds deze
informatie duidelijk toe te voegen in het veld "opmerking" bij het maken van een
aankoop. Aanpassingen kunnen achteraf niet worden gemaakt.
Facturen op Alensa.be worden per bestelling gemaakt. Eén
bestelnummer wil dus steeds zeggen "één factuur". Er kunnen geen
gesplitste facturen of facturen met weggelaten producten worden gemaakt. Om
verschillende facturen te ontvangen, bijvoorbeeld voor twee verschillende
personen, dient u verschillende bestellingen te maken. Facturen worden niet
aangepast achteraf.
Betreffende de ziekteverzekering ,
Alensa.be kan klanten enkel voorzien van een factuur en NIET van bijkomende
attesten. Hoewel contactlenzen bij Alensa gebruikelijk worden vergoed, valt de
verantwoordelijkheid bij de klant om zelf na te gaan bij de zorgverzekeraar of
zijn aankoop zal worden terugbetaald. Alensa kan geen verantwoordelijkheid
opnemen als deze uitzonderlijk niet wordt terugbetaald door de zorgverzekering.
5. Betaling in onze webshop
De door de Verkoper
uitgegeven cadeaubon (hierna "tegoedbon" genoemd) is het bedrag waard dat op de
tegoedbon staat vermeld. De tegoedbon is in elektronische vorm in PDF-formaat,
die de koper per e-mail ontvangt nadat de betaling is bijgeschreven op de
rekening van de verkoper. Elke tegoedbon heeft een unieke code, is beperkt in de
tijd en kan alleen worden ingewisseld in de e-shop van Alensa.be. De tegoedbon
kan niet worden ingewisseld voor geld. Een ongebruikte tegoedbon kan niet worden
ingewisseld voor een andere of op een andere manier worden gecompenseerd. In
geval van annulering, reclamatie of terugtrekking uit de koopovereenkomst van
een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon
betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van
de koper die de tegoedbon heeft ingewisseld.
Pas op:
De cadeaubon
kan alleen worden gebruikt via een cashless transactie.
De cadeaubon kan
niet onder rembours of met klantenkrediet worden betaald.
U kan
via volgende methoden betalen in onze webshop:
- Kredietkaart: Visa,
Visa Electron en Mastercard
- Bancontact / Mister Cash
- PayPal
- Betaling met cadeaubon
Beveiligde
betaling
Alle betalingen worden op een veilige en beschermde manier
uitgevoerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt om de betaling tot stand te
brengen en zullen in geen geval worden doorgegeven aan andere partijen. Betalen
via Alensa verloopt volledig volgens de Europese
regelgeving voor Sterke Cliëntauthenticatie, die optimale veiligheid en
bescherming garandeert.
Online betalen
Indien u koos voor online
betaling met kredietkaart, Bancontact/MisterCash of Paypal zal u direct na het
plaatsen van de bestelling doorverwezen worden naar beveiligde website van één
van onze partners waar u veilig de betaling kan uitvoeren. U kan de online
betaling ook uitvoeren vanuit het overzicht van uw bestellingen via de knop
“Online betalen”. Let er wel op dat de betalingslink enkel geldig is
gedurende 30 minuten. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren automatisch
bij online betalingen.
Betaling
met cadeaubon
Betaling met een cadeaubon is alleen mogelijk met een in
de Alensa.be e-shop gekochte bon. Elke tegoedbon heeft een unieke code en is
beperkt in de tijd. Wanneer er gekozen is voor betaling met een tegoedbon, moet
de koper de unieke code van de tegoedbon invoeren in het veld "Kortingscode" in
de rubriek "Winkelmandje" bij het plaatsen van de bestelling. De tegoedbon kan
alleen worden ingewisseld voor een eenmalige aankoop, voor het volledige bedrag.
Als de waarde van de aankoop hoger is dan de waarde van de tegoedbon, betaalt de
koper alleen het verschil. Voor de betaling van het saldo gelden de voorwaarden
voor de transactie, zie Betalingsopties. De tegoedbon kan worden gebruikt om
alle door de e-shop aangeboden goederen of diensten te betalen.
In geval
van niet-aanvaarding van een met een tegoedbon betaalde zending, wordt de
zending teruggestuurd naar de Verkoper. De Verkoper zal de bestelling van de
Koper annuleren en de aankoopprijs zal worden terugbetaald. In dit geval wordt
het bedrag van de tegoedbon in de vorm van een krediet teruggestort op de
klantenrekening van de koper. Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en
fondsen (top-up), kan de Koper beslissen in welke vorm hij de opwaardering wil
terugstorten (naar de bankrekening van de Koper of ook als tegoed op de
klantenrekening).
6. Problemen bij betaling
-
Mocht u technische problemen ondervinden met het uitvoeren van de betaling,
controleer eerst zeker bij uw bank of Paypal account of uw transactie is
geslaagd; en zo niet, hoe dat probleem kan worden opgelost.
- Als uw
betaling succesvol werd uitgevoerd, maar om één of andere reden niet door ons
systeem werd geregistreerd, contacteer ons op info@alensa.be met het nodige
bewijsmateriaal en wij valideren de betaling voor u.
- Als u problemen
ondervindt met de betalingspagina, probeer dan een andere browser of toestel, of
contacteer uw bank voor verdere technische hulp.
De ondernemer behoudt
zich het recht voor de prijs van de producten vóór de verzending te corrigeren
indien blijkt dat de producten tegen een onjuiste prijs zijn aangeboden. In dit
geval moet de klant op de hoogte worden gesteld van de juiste prijs en akkoord
gaan met de prijsaanpassing. Anders komt de koopovereenkomst niet tot stand en
wordt de bestelling door de exploitant geannuleerd.
7.
Verzendkosten en verzendnota's
Opmerkingen:
- De verzendkosten zijn inclusief BTW
- Prijzen blijven dezelfde,
ongeacht de betalingswijze, en zijn steeds inclusief verpakking & verzending
- Verzendkosten zijn NIET afhankelijk van de grootte of het gewicht van
de verpakking
- Gratis levering is enkel van toepassing op onze
standaard koeriersdienst GLS en Bpost, NIET op expresdiensten zoals DHL en UPS.
Gratis levering voor alle bestellingen met contactlenzen, brillen
en zonnebrillen
Alensa.be voorziet gratis levering met
GLS en Bpost bij elke bestelling met contactlenzen, brillen en zonnebrillen.
Indien u een ander product wil kopen en voor meer dan €45 bestelt, dan wordt
Bpost of GLS levering volledig gratis. Gratis levering is dus enkel van
toepassing op GLS en Bpost, NIET op expresdiensten UPS en DHL.
Alensa.be maakt periodiek promoties betreffende gratis levering beschikbaar. U
zal deze op onze site kunnen lezen, of hierover mailings ontvangen. Ook op
social media worden deze bekendgemaakt. Deze promoties blijven geldig voor een
termijn bepaald in de promotie zelf. Deze promoties zijn enkel geldig zolang
alle voorwaarden gesteld binnen de promotie gerespecteerd worden. Promoties
betreffende gratis levering volgen dezelfde regels als gratis levering bij
bestellingen over €45, waardoor enkel standaarddiensten van Bpost volledig
gratis wordt.
Verzending buiten België
Alensa.be is niet in
staat buiten België leveren. Ook naar Luxembourg kan Alensa momenteel helaas
niet verzenden. Gelieve dus niet te bestellen uit bijvoorbeeld Nederland.
Verzending na betaling
Verzendingen worden pas uitgevoerd nadat
Alensa.be de betaling heeft ontvangen. Koos u voor een afhaalpunt, dan dient u
ook op voorhand te betalen. Betalen bij afhaling is niet mogelijk. Ook voor
goederen die niet in stock zijn en worden bijbesteld bij de fabrikant voor de
klant, moet op voorhand worden betaald. Vermits dit vaak om unieke
parametercombinaties gaat, werken wij door betaling op voorhand aan te nemen
zodat wij producten kunnen reserveren voor u.
Extra dienst:
pakketverzekering
Wij bieden nu de mogelijk om pakketverzekering bij te
kopen. Deze verzekering dekt pakjes in het geval dat ze beschadigd of verloren
raken in transit. Dit betekent dat van zodra is vastgesteld dat een pakje
verloren of beschadigd is, wij onmiddellijk een nieuw pakket met dezelfde
goederen zullen opsturen. Via deze verzekering hoeft u dus niet te wachten tot
de soms lange claimsprocedure eerst is afgerond, alvorens uw vervangingsgoederen
kunnen opgestuurd worden. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat speciaal
op-maat-gemaakte goederen, zoals unieke brillen en zeldzame lenswaarden, eerst
opnieuw zullen moeten gemaakt/bijbesteld worden.
Producten toevoegen aan een
verzending
Vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken
in ons magazijn, kunnen wij niet garanderen dat wij producten kunnen toevoegen
of bestellingen kunnen samenvoegen. Als u meerdere bestellingen wil
samenvoegen, of producten wil toevoegen, contacteer dan meteen de klantendienst,
liefst voor u de betaling hebt uitgevoerd. De klantendienst zal vervolgens
inkijken of er in uw geval nog iets kan gedaan worden. In het algemeen wordt uw
bestelling als voltooid beschouwd wanneer u heeft betaald. Als u dan iets wil
toevoegen, moet u op eigen verantwoordelijkheid een nieuwe bestelling moeten
maken waarop opnieuw bovenstaande verzendkosten van toepassing zullen zijn.
Producten aanpassen
Zoals het geval wanneer u producten
wil toevoegen, vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in ons
magazijn, kunnen wij ook niet garanderen dat wij wijzigingen aan bestelde
producten kunnen toepassen. Wij beschouwen, zoals eerder gesteld, elke
betaalde bestelling als volledig en correct. De klantendienst kan gecontacteerd
worden wanneer de klant een wijziging aan bijvoorbeeld de sterkte wil maken. De
klantendienst zal dan inkijken of deze aanpassing nog mogelijk is. Dit is echter
enkel mogelijk binnen de openingsuren van de klantendienst. U dient zich als
klant bewust te zijn een correcte bestelling te maken.
8. Levertijden
Koeriersdienst | Geschatte levertijd |
GLS | 2 – 4 werkdagen na
verzending |
Bpost | 1 – 2 werkdagen
na verzending |
Bpost - afhaalpunten |
1 – 2 werkdagen na verzending |
Budbee | 1 – 2 werkdagen na verzending |
*Tijdelijk onbeschikbaar. Wij hopen deze optie zo
snel mogelijk terug te activeren
Wij benadrukken nogmaals:
bovenstaande levertijden zijn naar schatting ! Deze zijn
gebaseerd op normale en gebruikelijke levertijden van onze leverpartners. Maar
vergeet niet dat onze leverpartner door onvoorziene omstandigheden mogelijks kan
afwijken van de vooropgestelde bezorgtermijn. Vooral in het geval van haast,
moet men dus rekening houden met de kleine mogelijkheid tot afwijking! Alensa
stelt duidelijk dat de klant zich ten allen tijde bewust is van de mogelijkheid
op vertraging door onvoorziene omstandigheden.
Opmerkingen:
- Bovenstaande verzendtijd
treedt pas in werking nadat de verzending ons magazijn heeft verlaten en u een
bevestigingsmail van verzending heeft ontvangen
- Als de bestelling
werd geplaatst en betaald voor de middag, gebeurt verzending op diezelfde dag
- Als de bestelling na de middag werd geplaatst en betaald, gebeurt de
verzending op de eerstkomende werkdag
- U ontvangt een track &
trace code en link in de e-mail waarin Alensa.be uw verzending zal bevestigen,
en u kan daarmee zelf de verzending opvolgen. Indien u Bpost had geselecteerd,
begint de track & trace code meestal binnen 2 werkdagen te werken.
- Verzendingen gebeuren NIET tijdens weekends en op feestdagen!!
Leveringen zelf
opvolgen
Vermits Alensa dagelijks een groot aantal bestellingen
verwerkt, heeft de klant de verantwoordelijkheid zijn bestelling zelf op te
volgen . Teneinde dit te kunnen doen, voorziet Alensa elke klant na
bestelling van een track & trace code of link waarmee de verzending kan
opgevolgd worden. De klant ontvangt deze in de e-mail waarin Alensa de
verzending van zijn/haar bestelling zal bevestigen. Soms duurt het even alvorens
de leverdienst een code genereert, waardoor de code of link soms niet in onze
bevestigingsmail wordt toegevoegd. Indien u om één of andere reden geen code
heeft ontvangen, moet u als klant zelf de klantendienst contacteren om deze code
aan te vragen. Onze klantendienst zal u deze op verzoek dan probleemloos
opsturen.
Levertijden van niet-voorradige goederen
Sommige
contactlenzen met bijzondere parameters worden niet in grote voorraad
opgeslagen. Deze worden dus rechtstreeks bij de leverancier bijbesteld waardoor
levertijden afhankelijk worden van de leverancier en enkele weken kunnen
uitlopen. Wij geven u slechts een schatting hiervan maar deze kan door de
leverancier worden overschreden.
Tijdens het bestellen, krijgt u
meermaals een indicatie van de geschatte verzenddatum te zien. Let op dat deze
kan veranderen nadat u het aantal en de juiste parameters hebt ingesteld. De
klant heeft de verantwoordelijkheid om steeds te letten op de finale
schatting, nadat alle waarden werden ingevoerd. Pas dan weet u als klant zeker
welke lenzen niet in voorraad zijn en zullen worden bijbesteld bij de
leverancier. U kan hieronder een voorbeeld zien hoe dit eruit ziet op de
productpagina.
Gelieve op te merken dat de algemene indicatie bij elk product “X st.
op voorraad” enkel duidt op de algemene aanwezigheid van dit product in ons
magazijn. In geen geval is deze indicatie van toepassing op specifieke
parameters met als gevolg dat een bepaalde combinatie mogelijks niet in voorraad
is. Gelieve enkel aandacht te geven aan de geschatte verzendtijd nadat
u alles correct heeft ingevuld. U kan dit nogmaals bekijken in uw winkelmandje
alvorens u afrekent en krijgt na afrekening ook een bevestigingsmail hierover
van Alensa.be. Verzending zal enkel gebeuren nadat alle producten terug
beschikbaar zijn. Alensa.be behoudt het recht om de beschikbaarheid te updaten
nadat de bestelling werd geplaatst.
Bestellingen die zowel voorradige
als niet-voorradige goederen bevatten
U heeft als klant de
verantwoordelijkheid om zelf voor u overgaat tot betaling nogmaals de
individuele geschatte verzendtijden van elk product te controleren in uw
winkelmandje, zie voorbeeld hieronder. Controleer dit zeker voor elk van uw
producten, vermits sommige producten mogelijks niet in voorraad kunnen zijn.
Er kunnen zich situaties voordoen waarin een fabrikant operationele
complicaties ondervindt en onze magazijnvoorraad niet volledig gedekt is. De
levertijd is altijd direct afhankelijk van de omstandigheden bij onze
leveranciers en kan enkele weken duren. Onder niet-voorraad artikelen vallen
contactlenzen op bestelling, lenzen met zeer ongebruikelijke dioptrische
parameters, enz. die wij niet fysiek op voorraad hebben. De verzendtijden zijn
indicatief en gebaseerd op de meest recente periode. Dit geeft de verwachte
datum van verzending van de producten uit ons magazijn aan en maakt deel uit van
de tabel waar de koper de dioptrische parameters invoert.
Voorbeeld van de verzendingsgegevens:
Door over te gaan tot betaling, gaat u als klant akkoord dat uw verzending pas
zal gebeuren wanneer alle producten beschikbaar zijn. Het splitsen van
bestellingen waarbij voorradige goederen eerst worden verstuurd, gebeurt slechts
in heel uitzonderlijke gevallen. Als u dit wenst, kan u mits bijbetaling van een
extra verzendkost gelijk aan de gebruikelijke verzendkosten, uw voorradige
goederen afzonderlijk laten versturen.
9. Problemen bij
leveringen
Alensa.be is niet verantwoordelijk voor enige
vertragingen veroorzaakt door onze leverpartners tijdens de levering zelf
, bijvoorbeeld in situaties buiten onze controle zoals
weersomstandigheden, feestdagen, etc. U dient als klant in gedachten te houden
dat wij slechts een schatting van de levertijd geven. Uw levering kan in
uitzonderlijke gevallen enkele dagen vertraging oplopen. Om een zo vlot
mogelijke levering te garanderen raden wij u sterk aan om u ons uw volledige
adresgegevens (straat, huisnummer, postcode en stad) te bezorgen en een
telefoonnummer waarop onze logistieke partners u kunnen bereiken. Bij slecht
ingevulde informatie valt de verantwoordelijkheid in de handen van de klant en
kan Alensa geen verantwoordelijkheid meer opnemen. Van zodra de bestelling
verzonden is, zal u ook de toegang tot een track and trace nummer ontvangen.
Aarzel niet om ons te contacteren indien u daar enige problemen opmerkt.
Als een pakket om één of andere reden niet kan worden afgeleverd, wordt het
vaak opgeslagen in een magazijn of opslaghuis van de koeriersdienst. De
koeriersdienst zal sowieso periodiek opnieuw proberen te leveren. Echter, blijkt
levering gedurende lange tijd onmogelijk en blijft het pakket onopgeëist door
de klant, dan wordt het pakket ofwel teruggestuurd naar ons, ofwel vernietigd.
De klant is zelf verantwoordelijk om een adres op te geven waar de klant
beschikbaar is om het pakket aan te nemen. Verder dient de klant zelf de
levering op te volgen en bij een moeilijke levering zelf contact op te nemen met
de koeriersdienst in kwestie, zodat het pakje niet wordt vernietigd. Gebeurt dit
wel, dan kan Alensa het pakje NIET vervangen of terugbetalen.
Alensa zal al het mogelijke doen om de klant te bereiken om dit te vermijden. Na
lange onbereikbaarheid valt de verantwoordelijkheid bij de klant.
Indien er een of ander probleem optreedt met de levering, moet de klant
dit melden binnen de 30 dagen na de geschatte bezorging.
Claim
protocol
Onze klantendienst zal u steeds hierover uitgebreid inlichten
maar Indien wordt vastgesteld dat een pakket verloren, vermist of verkeerd
geleverd is, zullen wij namens u een claim indienen bij onze bezorgpartner(s).
Om de claim in te dienen zijn twee bevestigingen nodig: 1.) een ondertekende
beëdigde verklaring van de klant dat het pakket niet is ontvangen, aan ons
verzonden binnen 20 dagen na de vermeende levering; 2.) verificatie van het
leveringsbedrijf dat het pakket verkeerd is behandeld. Eens dergelijke claim
werd geopend, kunnen wij ernaar streven om u zo snel mogelijk een terugbetaling
of nieuwe zending te voorzien. Wij zijn niet in staat om terug te betalen of uw
pakje opnieuw te zenden totdat het huidige pakje officieel door de betreffende
koeriersdienst als verloren werd erkend. De wachtperiode hiervoor verschilt bij
iedere koeriersdienst en kan tot 21 dagen in beslag nemen. U gaat als klant
akkoord met het correct doorlopen van de volledige claimprocedure, zodat wij u
snel en op de juiste manier kunnen helpen. Echter, indien u onze
pakketverzekering hebt aangekocht, dan zullen we nagenoeg onmiddellijk een nieuw
pakket met dezelfde goederen kunnen opsturen, zonder dat de claimsprocedure
eerst afgerond is.
Beschadigde verpakking
Contactlenzen en
accessoires worden geleverd in een stevige verpakking van voldoende omvang,
hierdoor kan de klant er zeker van zijn dat hij de zending onbeschadigd en in
goede staat ontvangt. Als de doos echter beschadigd is, accepteer het pakket dan
niet van de logistieke partner en geef de reden op in het leveringsprotocol,
bijvoorbeeld "aanzienlijke schade aan de doos", "zichtbaar lek" etc. U moet ook
zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen, zodat we snel kunnen reageren op de
situatie en nieuwe goederen kunnen verzenden naar u.
10. Garantie en retours
De 365-dagen garantieperiode
begint wanneer het product door de koper is ontvangen. Als het gekochte product,
de verpakking of de gebruiksaanwijzing die eraan verbonden zijn een vervaldatum
vermelden die voldoen aan de bijzondere wettelijke voorschriften, zal de
garantieperiode eindigen op de vervaldatum. Wij leveren meestal contactlenzen
met een vervaldatum van meer dan 24 maanden. Vervaldatums zijn beschikbaar voor
elk product in onze web shop. In geval van twijfel over de vervaldatum neem dan
contact op met info@alensa.be.
Retours
moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:
- De
doosjes/verpakkingen moeten volledig ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt,
ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn* - De goederen moeten volledig
geretourneerd worden (geen ontbrekende componenten) - De retour van brillen en
zonnebrillen wordt onderaan verder uitgelegd - De producten moeten gekocht zijn
bij Alensa.be en niet ouder zijn dan 365 dagen na de aankoop - Klantenservice moet op de hoogte
gebracht worden voor elke retour - Retours binnen de bedenktijd (tot 30 dagen na
ontvangst) worden totaal vergoed (inclusief bezorgkosten) - Retours nadat de
wettelijke bedenktijd is verstreken worden individueel beoordeeld op basis van
vervaldatum en staat van de producten (de producten moeten in verkoopbare
toestand zijn en verzendkosten vallen niet onder de retourgarantie) -
Indien Alensa zelf duidelijk een fout maakte en de verkeerde producten heeft
gestuurd: klachten moeten gemaakt worden binnen 30 dagen na ontvangst van de
goederen om geldig te zijn
*verpakkingen moeten onder meer
voldoen aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen
naar verpakkingen, bedoelen we het volledige doosje en niet individuele lenzen
binnenin de verpakking. Enkel opticiens zijn gerechtigd te handelen in
individuele lenzen. Alensa, als verdeler van volledige verpakkingen, kan geen
individuele lenzen aanvaarden als de volledige verpakking is gecompromitteerd.
Meer info bij onze Vragen over
bestellingen, bij vraag 33.
De retourprocedure is van
toepassing op:
- Retours binnen de bedenktijd van 30 dagen
-
Retours buiten de bedenktijd die binnen de garantie vallen
- Verkeerd
geleverde producten (moet binnen de 30 dagen gemeld worden)
- TopVue en Gelone
geld-terug-garantie (enkel geldig binnen de 60 dagen na ontvangst)
-
Terugsturen voor een kwaliteitscontrole
U dient als klant steeds de
richtlijnen op onze pagina betreffende de retourprocedure te
lezen en te volgen. Bij twijfel, raadpleeg onze klantendienst.
Retour
van brillen en zonnebrillen:
Onze brillen/zonnebrillen komen met een
standaardgarantie van twee jaar in geval van defect. Als u uw bril/zonnebril
gewoon wil retourneren, dan kan dit enkel gebeuren binnen de 30-dagen
bedenktijd. Hierna vervalt de geldigheid voor normale retours van
brillen/zonnebrillen. De goederen moeten ongebruikt en onbeschadigd zijn. De
originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u graag zonnebrillen of
brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, moet u het complete product
terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de verpakking, alles
binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en stickers. Met andere
woorden, de zonnebril of montuur moet in de exacte, originele toestand worden
teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd zijn, is terugbetaling of
omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op te letten.
Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd in optimale
toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame geval dat de
bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze klantendienst.
Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht onderhoud, of
normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de garantie.
De
brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn
steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour.
Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele
terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn.
Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze
klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.
Elke retour dient
onderstaande procedure te volgen:
Het is belangrijk dat u voor
elke retourzending steeds deze procedure volgt . Alensa.be kan geen
verantwoordelijkheid opnemen voor terugzendingen die de procedure niet hebben
gevolgd. Eerst en vooral neemt u contact met ons op via het contactformulier op de website, of
via mail, met een toelichting over de reden van de retourzending, hierbij
inbegrepen alle nodige informatie (ordernummer, volledige beschrijving items,
etc.) Onze klantenservice zal uw verzoek inzien en neemt contact op via email.
Onze klantenservice reageert meestal op verzoeken binnen 1–2
werkdagen. Bij een goedkeuring ontvangt u instructies over hoe het nu verder
moet, maar hieronder staat beschreven hoe retours gebeuren voor 2 situaties.
1. Alensa maakte een fout of u wil retourneren om de kwaliteit te
controleren
Ontving u iets verkeerd van ons of ging er iets mis aan onze
kant? Laat dit eerst en vooral aan onze klantendienst weten zodat wij onze fout
kunnen bevestigen. Nadat onze fout is bevestigd, sturen we u per mail een
postlabel op waarmee u uw terugzending in orde maakt. Stuur uw retour in dit
geval NIET op zonder dit label en wacht steeds tot u van ons het label heeft
ontvangen.
Kortom, in geval van een kwaliteitscontrole of een fout
begaan door Alensa, gebeurt de procedure om terug te zenden in 4 stappen: -
Valideer uw retourzending door contact met ons op te nemen via het
contactformulier - Onze klantendienst zendt u een postlabel via email - U maakt
de retourzending in orde mét bijgevoegde retourlabel - Stuur ons de
retourzending
2. U wil normaal retourneren, u bestelde verkeerd of u
wil de geld-terug-garantie op TopVue of Gelone gebruiken
In de situatie
dat u normaal wil retourneren, of dat u een foutje had gemaakt, of in het geval
u TopVue of Gelone producten terugstuurt om uw geld terug te krijgen, dan moet u
alles terugsturen naar ons Regus retouradres. Dit adres wordt enkel en alleen
gebruikt om retourzendingen te verzamelen, waarna onze partner Regus deze
doorstuurt naar onze magazijnen en centra in Tsjechië.
Alensa.be (Regus)
Place de L'université 16, 4° étage
1348
Ottignies-Louvain-la-Neuve, België
Zorg dat u voor deze retour
een track en trace ontvangt van uw postkantoor, zodat u uw zending kan opvolgen!
De klantendienst zal u hier naar vragen in geval dat u eventueel zou vermoeden
dat er iets is misgegaan met de retour.
Pak alles goed in en geef ons de
nodige documenten
Stuur de ongeopende en onbeschadigde verpakkingen van
contactlenzen per post in een stevige doos om schade tijdens transit te
vermijden. Voeg een bewijs van aankoop, uitgegeven door de Alensa.be webshop,
toe.
De prijs van retours
In het geval van situatie
1, waar het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper, of bij een
kwaliteitscontrole, zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard
vergoed worden door Alensa.be en wij sturen u een gratis label.
U
betaalt zelf voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending in het
geval van situatie 2. De verkoper is niet in staat een prepaid
optie voor een retourzending te verschaffen en u dient deze zelf in orde te
maken.
De wachttijd bij retours
Alensa.be neemt contact met u op
nadat uw terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade,
gebruik of opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours
afgehandeld door Regus, moet Alensa soms wachten tot onze partner genoeg retours
heeft verzameld om een bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van
twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het
met uw terugzending gesteld is.
Merk op dat deze procedure langer zal
duren wanneer u zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun
oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de
authenticiteit en toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden
alvorens de procedure kan worden afgerond. Zorg dat alle etiketten nog
steeds aan de bril zijn bevestigd!
Als klant gaat u
bij elke retour akkoord dat u de wachttijd en verwerkingstijd zal respecteren.
11. Klachten over goederen en
diensten
Heeft u klachten over uw aangekochte lenzen? Dan dient u
rekening te houden met onderstaande termen, vermits deze zonder dispuut gelden
op alle aankopen gemaakt op Alensa.be. Bij klachten aanvaardt Alensa.be
onder geen enkele voorwaarde beweringen waarin de klant alle contactlenzen en
dus, met andere woorden, alle bewijsmateriaal heeft weggegooid. Let er
dus op om steeds alles bij te houden en eventueel foto's te nemen. Neem steeds
eerst contact op met onze klantendienst. Zij zullen adviseren over wat nog kan
gedaan worden. Indien u vervolgens uw producten moet retourneren, dient u de
procedure en voorwaarden beschreven op onze pagina betreffende de retourprocedure
steeds te volgen en respecteren.
Klachten over TopVue en Gelone
producten kunnen worden aangepakt binnen onze geld-terug-garantie
zolang aan alle voorwaarden, die op onze webpagina gewijd aan dit onderwerp te
lezen zijn, werd voldaan.
Alensa.be is een online
verkoper/verdeler van contactlensverpakkingen en geen opticien, optometrist,
oogspecialist of apotheker. Bijgevolg is het dus ook onmogelijk voor
ons om losse of individuele lenzen te vervangen. Enkel de opticien is gerechtigd
om proeflenzen te voorzien of individuele contactlenzen te vervangen. Wij kunnen
u enkele volledige verpakkingen leveren. Bij klachten betreffende losse lenzen,
kunnen wij dus enkel handelen door te werken met de volledige verpakking.
Restitutie van een bestelling betaald met een cadeaubon
In geval van een klacht over een bestelling die met een tegoedbon is
betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van
een tegoed op de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft gebruikt.
Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (extra
betaling), kan de koper beslissen hoe hij de extra betaling wil terugstorten (op
de bankrekening van de koper of ook in de vorm van een krediet op de
klantenrekening).
Lenzen met productiefouten en klachten over
kwaliteit
Indien u klachten heeft over de kwaliteit van uw lenzen
(roodheid, wazig zicht, oncomfortabel, extreem droog, …) zullen wij deze
doorsturen naar de fabrikant waar ze worden gecontroleerd op productiefouten in
een kwaliteitscontrole. Bewaar daarom alle producten waarvan u een
defect vermoedt! Gooi niets weg! Indien er een productiefout of defect
wordt aangetroffen, zullen wij u gratis nieuwe lenzen met dezelfde parameters
opsturen. Indien er echter wordt bewezen dat de klant de schade of het
defect zelf heeft veroorzaakt, kunnen we u helaas geen nieuwe lenzen opsturen of
geld teruggeven.
Als u defecte lenzen terugstuurt, raden wij u
aan het in een stevige doos te plaatsen om beschadiging tijdens transport te
voorkomen. Wanneer de fabrikant een productiefout zal moeten opsporen, is het
nodig om alle verpakkingen ook toe te voegen aan uw zending. Dit wil zeggen dat
u blisters en dergelijke dient mee te geven. Het LOT-nummer dat zich op
de verpakking en op elke individuele blister bevindt, is uiterst belangrijk voor
het onderzoek. Geef daarom zoveel mogelijk materiaal mee! Als een
contactlens is uitgepakt (of gebruikt), moet u voorkomen dat deze uitdroogt
tijdens het transport. Wij raden u aan de defect lens of lenzen in een houder
met lenzenoplossing te plaatsen en deze stevig te sluiten. Als de lenzen
uitgedroogd aankomen of beschadigd worden tijdens het transport, kunnen wij u
geen nieuwe lenzen opsturen of u uw geld terugstorten. Aangezien elke klacht
uniek is adviseren wij u om vooraf contact op te nemen met onze klantenservice
voor de exacte details van de omruiling via info@alensa.be. Het item
waarover u klachten heeft, moet vergezeld gaan van een brief waarin de
productfout beschreven wordt. U dient ook een brief toe te voegen waarin u stelt
wat u verwacht (nieuwe lenzen, geld terug). Let op dat een
kwaliteitscontrole door de fabrikant een bepaalde tijd in beslag kan nemen, maar
wij behandelen elke klacht binnen de 30 dagen.
Bij elke klacht
gaan we er natuurlijk van uit dat u de lenzen uitstekend heeft verzorgd. Een
verwaarloosde verzorging kan namelijk makkelijk leiden tot een defecte lens.
Indien uw defect te wijten is aan slechte zorg, kan u helaas geen klacht
claimen. Neem zeker een kijkje naar wat u moet om uw
lenzen goed te verzorgen. Ook normale slijtage is geen reden tot een claim
voor vervanging of reparatie. Wij gaan steeds na of u het product normaal heeft
gebruikt, of er geen sprake is van normale slijtage, of u het product goed heeft
onderhouden, of u het product niet zelf hebt beschadigd en of u het probleem
tijdig aan ons hebt gemeld. Enkel wanneer wij hebben onderzocht dat u voldoet
aan deze voorwaarden, heeft u recht op vervanging/vergoeding.
Gelieve op te merken dat u uw oogvoorschrift of recept zal moeten
voorleggen wanneer u een onderzoek naar defecte lenzen start. Tijdens
het bestellen, zal u nooit een voorschrift moeten indienen, maar u moet wel
steeds in het bezit zijn van een recept of voorschrift dat niet ouder is dan
één jaar. Uw recept en uw exacte oogwaarden zullen vergeleken worden met de
waarden van de vermoedelijk defecte lenzen tijdens het onderzoek.
De
klant heeft het recht om een klacht in te dienen betreffende mogelijke defecten
binnen 24 maanden na ontvangst van het product. Indien een vermoedelijk defect
wordt gemeld binnen 6 maanden na ontvangst, en indien dit defect bewezen wordt,
dan wordt geoordeeld dat het product defect was voor de klant het had ontvangen.
Ontevredenheid omdat u de verkeerde parameters heeft ontvangen
Merkt u dat uw lenzen niet de juiste waarden hebben, contacteer dan onmiddellijk
de klantendienst, best voor u de lenzen openmaakt. In het geval dat wij u, door
onze eigen fout, een verkeerde waarde hebben toegestuurd, zullen wij u de lenzen
vergoeden of ze vervangen zonder extra kosten. Echter, in het geval u zelf een
foutje maakte tijdens het bestellen, en uw lenzen komen daardoor niet overeen
met uw voorgeschreven waarden, dan valt de verantwoordelijkheid op u en kan
Alensa de lenzen enkel vervangen of vergoeden als deze ongeopend, ongebruikt en
onbeschadigd zijn. Het afhandelen van zulke zaken gebeurt in overeenstemming met
bovenstaande terugzendprocedure. U moet steeds in bezit zijn van een officieel
voorschrift van uw arts of oogspecialist. Dit voorschrift mag niet ouder zijn
dan 1 jaar oud. In geval van betwisting, heeft Alensa het recht dit voorschrift
van u te vragen en dit te vergelijken met uw bestelling. Let dus steeds goed op
tijdens het bestellen dat u de correcte waarden ingeeft.
Klachten over de ontvangst van verkeerde goederen zijn slechts geldig voor 30
dagen na ontvangst van het product . Als meer dan 30 dagen zijn
verstreken nadat u het product heeft ontvangen, dan is de klacht niet langer
geldig. We raden u daarom aan om uw producten meteen na ontvangst te controleren
en zo snel mogelijk contact op te nemen met ons als u een fout opmerkt.
Ontevredenheid over een nieuw merk van lenzen
Overstappen naar
een nieuw merk van contactlenzen (ook al werd dit aanbevolen door een
specialist) vormt een risico dat dit nieuwe merk de drager niet past. De
verkoper is niet aansprakelijk voor enige medische complicaties of ongemakken
die kunnen voortvloeien uit het dragen van dergelijke nieuwe lenzen. Wij raden u
sterk aan om steeds overleg te plegen met uw oogarts of opticien vooraleer u
nieuwe lenzen probeert. Wanneer u als klant contactlenzen aankoopt zonder advies
van een specialist, arts of opticien, kan Alensa geen verantwoordelijkheid
nemen als de lenzen u niet bevallen. Dit alles is tevens ook van toepassing op
lenzenvloeistoffen, oogdruppels en oogsprays.
Indien u de verpakking van
deze lenzen reeds geopend heeft, kan u ze helaas niet meer omruilen en in dit
geval kan Alensa niets meer doen voor u. Ongeopende verpakkingen kunnen wel nog
omgeruild worden en Alensa.be kan u in dit geval vergoeden.
Ontevredenheid over het effect van gekleurde lenzen
Het
uiteindelijke effect van het dragen van gekleurde lenzen is zeer subjectief en
kan variëren afhankelijk van vele omstandigheden en invloeden. Ten eerste zal
het effect worden beïnvloed door de pigmentatie van de ogen. Ten tweede kan het
effect worden beïnvloed door externe factoren zoals licht, make-up en
kledingkeuzes. Bovendien kan het type van kleurlenzen ( versterkend of
ondoorzichtig ) een andere resultaat geven op uw natuurlijke oogkleur. Omdat het
onmogelijk is om het resultaat voor elk individu te voorspellen, kunnen we
kleurlenzen niet vergoeden indien u ontevreden bent van het resultaat.
U gaat als klant akkoord bij de aankoop van kleurlenzen dat deze bij
ontevredenheid niet kunnen worden vergoed.
Klachten over
zonnebrillen, brillen en monturen
Zonnebrillen, brillen en monturen
worden grondig gecontroleerd op kwaliteit voor verzending en worden in optimale
toestand ingepakt en verzonden. In het zeldzame geval dat deze beschadigd of
defect zouden aankomen, gelieve meteen onze klantendienst te contacteren zodat
we uw zaak kunnen inkijken en u kunnen helpen. Wij kunnen geen klachten
aanvaarden over brillen die niet correct gebruikt werden volgens de
gebruikersinstructies, of brillen die werden beschadigd door slecht onderhoud
(bijvoorbeeld door de bril schoon te vegen met een doekje niet bedoeld voor
brillenglazen). Ook schade veroorzaakt door extreme temperaturen (bijvoorbeeld
door sauna of zonnehitte in een auto, etc.), of door agressieve/bijtende stoffen
(haarproducten, zeewater, etc.), valt niet onder onze garantie. Onze garantie
dekt ook defecten veroorzaakt door normaal en frequent gebruik niet. Met andere
woorden, brillen die schade oplopen veroorzaakt door de klant of door de
omgeving, door verkeerd gebruik of normale slijtage, komen niet in aanmerking
voor verdere kortingen of een vergoeding.
De koper erkent tevens dat in
geval van aankoop van een afzonderlijk brilmontuur, de verkoper niet
aansprakelijk is voor schade aan het montuur veroorzaakt door het ondeskundig
slijpen van de glazen door een derde.
Stuur de geadverteerde bril terug
in de originele doos inclusief het schoonmaakdoekje.
Verdenkt u defecte
brillenglazen?
Vermoedt u toch een defect met uw geslepen brillenglazen,
dan zullen deze (samen met uw voorschrift, wat u in dit geval moet voorleggen)
worden gecontroleerd door de fabrikant. Als de fabrikant een defect vaststelt,
zullen de glazen wél worden vergoed.
Voor klachten betreffende defecte
enkelvoudige brillenglazen , contacteer onze klantendienst
eerst en zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1
jaar) meegeeft. Dit recept/voorschrift is absoluut nodig om de
brillenglazen na te kijken. De voorschrift moet door een erkende opticien
uitgegeven zijn en dit ook zichtbaar zijn op de voorschrift. U zal vervolgens
gevraagd worden om de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen,
bijgeleverde accessoires, etiketten, etc.). Neem de brillenglazen NIET uit de
montuur!
Voor klachten betreffende defecte multifocale /
progressieve brillenglazen , contacteer onze klantendienst eerst en
zorg dat u een geldig recept of voorschrift (niet ouder dan 1
jaar) meegeeft. U moet ook een frontale foto waar u de bril
draagt , meegeven (die zal gebruikt worden om de bril te centreren), en
een foto van de zijkant waar u de bril draagt (die zal gebruikt
worden om de hoek van de bril te bepalen). U zal vervolgens gevraagd worden om
de bril volledig terug te sturen (montuur, glazen, bijgeleverde accessoires,
etiketten, het blauwe kaartje, het blauwe zakje met de demobrillenglazen,
etc…). Neem de brillenglazen NIET uit de montuur!
Retours die
opzettelijk beschadigd zijn of onvolledig zijn, worden niet aanvaard. Contacteer
altijd onze klantenservice voor je retourneert!
Klachten over
onze website en prijzen
Alensa behoudt ten allen tijde het recht om de
inhoud van onze website te wijzigen. Wij proberen u steeds van up to date inhoud
te voorzien maar zijn niet verantwoordelijk voor foutjes of tijdelijk verkeerd
weergegeven informatie. Ook bij technische fouten of fouten veroorzaakt door
kwaadwillige aanvallen van derden (hackers, virussen, etc.) kan Alensa geen
verantwoordelijkheid opnemen. Als u als klant last ondervindt door problemen
in onze webshop, contacteer dan zo snel mogelijk onze klantendienst zodat zij
deze zo snel mogelijk kunnen oplossen en u zo snel mogelijk kunnen helpen.
Opmerkingen door andere gebruikers mogen niet geïnterpreteerd worden
als richtlijnen, en moeten worden geïnterpreteerd als subjectief. Alensa zal
misleidende commentaar aankaarten, corrigeren of verwijderen.
Alensa
behoudt ten allen tijde het recht de prijzen van onze producten aan te passen,
afhankelijk van de veranderende markt, eisen van de fabrikant, groeiende
concurrentie, etc. Wij streven ernaar om steeds de laagste prijs te behouden. U
kan als klant een verzoek indienen tot verlaging van de prijs zolang deze
voldoet aan alle voorwaarden beschreven op onze webpagina betreffende de laagste
prijsgarantie.
Wij tonen foto's van echte producten, zoals verkocht.
Maar, het product weergegeven in die foto's is niet het exacte doosje of product
dat u zal ontvangen. Elke doos en elk individueel product heeft z'n eigen
kenmerken waaronder vervaldatum, identificatienummer, parameters, etc. Sommige
producenten bezitten ook meerdere productiecentra, verspreid over verscheidene
locaties. Originele, zelfde producten geproduceerd in verschillende centra van
dezelfde producent, zijn niet verschillend van elkaar. Klachten over waarden die
locatie-geboden zijn of logischerwijze uniek zijn per individueel product, en
die dus onmogelijk dezelfde kunnen zijn tussen het geportretteerde product op de
website en het ontvangen product, beïnvloeden nooit de kwaliteit van onze
originele producten en gelden niet bij het indienen van een claim.
12. Herroeping van de overeenkomst
Terugtrekking uit de koopovereenkomst Elke natuurlijke persoon heeft het
recht om binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen terug te trekken uit de
overeenkomst. In geval van herroeping van de overeenkomst moet de koper de
volgende voorwaarden in acht nemen:
De geretourneerde goederen
moeten compleet zijn
De goederen mogen niet gebruikt of beschadigd zijn
(de originele verpakking mag bijvoorbeeld niet geopend worden). Indien de
consument de originele verpakking opent, beschadigt, beschrijft, etc. of indien
het product niet meer kan gebruikt worden wegens hygiënische- of
veiligheidsredenen, is een dergelijk product niet langer verkoopbaar en kan het
niet geretourneerd worden.
Vereiste documenten
Gelieve het
bewijs van aankoop dat we uitgaven, zijn kopie of uw ordernummer bij te voegen.
Vergeet niet om uw bankrekeningnummer en BIC code te vermelden.
De
goederen moeten worden teruggestuurd in de originele staat
Wij raden u
aan de geretourneerde goederen te verzenden in een stevige kartonnen doos in
plaats van een envelop (ook al was het een anti-shock envelop). Indien de
zending lijdt aan schade tijdens het transport, zijn wij niet verplicht om deze
te accepteren.
Verzendkosten van de geretourneerde goederen
In
geval van herroeping van de overeenkomst, indien de koper voldeed aan de
bovenstaande voorwaarden, zal de koper een volledige terugbetaling inclusief de
oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. De koper zal alleen de kosten voor het
terugzenden van de goederen voor zijn rekening nemen. De restitutie wordt binnen
2-10 dagen na ontvangst, van de geretourneerde goederen in een herverkoopbare
staat, op rekening van de klant gecrediteerd.
Betaling met cadeaubon -
terugbetaling van geld
In geval van intrekking van de koopovereenkomst
van een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon
betaalde bedrag teruggestort in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van
de koper die de tegoedbon heeft gebruikt. Als de aankoop werd betaald met een
tegoedbon en fondsen (top-up), kan de koper beslissen in welke vorm hij de
opwaardering wil teruggeven (naar de bankrekening van de koper of ook in de vorm
van een tegoed op de klantenrekening).
13.
Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR)
De consument
heeft recht om een correctie van zijn geschillen te eisen als hij niet tevreden
is met de wijze waarop het geschil is opgelost of als hij beweert dat de
verkoper zijn consumentenrechten geschonden heeft. Hij kan contact opnemen met
de verkoper via e-mail op info@alensa.be. Als de verkoper
weigert om de correctie uit te voeren of niet reageert in een periode van 30
dagen sinds het aanzoek werd gestuurd, heeft de consument het recht om een
klacht in te dienen met een entiteit voor alternatieve geschillenbeslechting
(ADR-entiteit), wettelijk gebonden door de Belgische nationale wet (de wet van 4
april 2015 Boek XVI). De klacht kan worden ingediend, zoals beschreven in het
Belgische nationaal recht (de wet van 4 april 2015 Boek XVI).
De
consument kan ook online een klacht indienen via het Europese resolutieplatform
Online Dispute (ODR-platform) - https://ec.europa.eu/consumers/odr.
De definitie van "consument" in de zin van Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) omvat natuurlijke personen die
handelen buiten hun bedrijfs- of beroepsactiviteit. Echter, indien de
overeenkomst is gesloten voor doeleinden die deels binnen en deels buiten de
handel (tweeledige doel contracten) van de persoon vallen en het doel van de
handel zo beperkt is om niet overheersend te zijn in de algemene context van de
handel, moet de persoon ook beschouwd worden als een consument. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is van toepassing op de procedures
voor de beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die
voortvloeien uit de verkoopcontracten of dienstverleningscontracten tussen een
handelaar en een consument buiten de rechtszaal. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) geldt alleen voor lange afstand
inkoopcontracten. Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is
niet van toepassing op geschillen waarbij de waarde van de vordering niet hoger
is dan € 20. De ADR-entiteit kan een nominale vergoeding vragen aan de
consument voor het indienen van een klacht die niet hoger is dan € 5 inclusief
btw.
14. Privacybeleid en cookies
De
bescherming en verwerking van persoonsgegevens wordt uitgevoerd in
overeenstemming met volgend Privacybeleid , volledig
volgens huidige wetgeving en Artikel 6, deel 1.(b) van de REGULATIE (EU)
2016/679 VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN DE RAAD. Ga verder naar dit beleid om
onze handelingen betreffende cookies, persoonsgegevens en bescherming na te
lezen.