We verzenden bestellingen nog steeds op tijd! We bevelen echter wel aan om op voorhand te bestellen, omdat koeriers door de huidige situatie vaak vertraging oplopen.

Veelgestelde vragen over brillen/zonnebrillen

Wil je meer weten over onze brillen en zonnebrillen? Wij bieden hier een antwoord op de meest gestelde vragen van onze klanten. Neem dus snel een kijkje en als je jouw vraag niet terugvindt, aarzel niet en contacteer onze klantenservice. Wij staan klaar om jou te helpen!

Brillen en zonnebrillen online bestellen

Meer over onze brillenglazen

Meer over zonnebrillen

Bezorging en retours


Brillen en zonnebrillen online bestellen

Onze klanten stelden vaak volgende vragen over onze service en de aankoop van brillen of zonnebrillen:

1. Welke diensten bieden jullie voor brillen?

Wij bieden een professionele service voor brillen en zonnebrillen online. Bij ons kan je kiezen uit een breed aanbod aan monturen en zonnebrillen, allen van authentieke merken. Je kan de gekozen montuur ook laten uitrusten met brillenglazen, afgesteld op jouw recept/voorschrift. Dus, als jij jouw recept bij hebt, dan kan je hier een uitstekende bril online kopen tegen de beste prijs. Wij beloven kwaliteit en betrouwbare service!

2. Hebben jullie winkels die ik kan bezoeken?

Onze diensten zijn volledig online en wij leveren uit het buitenland. Wij hebben geen winkels die je kan bezoeken. Maar, online bestellen heeft veel voordelen.

3. Kan ik jullie vertrouwen zoals ik mijn opticien kan vertrouwen?

Wij werken met getrainde en ervaren opticiens om jouw bril voor jou te maken. Verder verkopen we brillen over heel Europa en zorgen we dat onze producten beantwoorden aan de hoogste kwaliteitsnormen. We garanderen dus dezelfde kwaliteit of zelfs beter dan bij jouw vertrouwde opticien.

4. Hoe kan ik brillen passen en laten maken volgens mijn recept/voorschrift?

In een online webshop zoals bij ons, kan je bijna al onze brillen virtueel uitproberen! Klik op het camera-icoontje en activeer de virtuele spiegel. Jouw webcamera zal jouw gezicht vastleggen en de montuur correct plaatsen. Je kan het hoofd zijwaarts draaien en de virtuele spiegel zal volgen! Dit wil zeggen dat je de montuur van verschillende kanten kan bekijken, net alsof je voor een echte spiegel zou staan. Bovenop de virtuele spiegel, willen we jou ook een idee geven over hoe groot de bril precies is. Wij tonen bij elke montuur alle dimensies en afmetingen. Zo kan je de montuur bijvoorbeeld makkelijk vergelijken met jouw huidige bril. Ben je daarna tevreden met jouw keuze, dan kan je overgaan tot het ingeven van jouw brillenrecept.

5. Waarom moet ik vooraf betalen voor mijn bril hier?

Elk paar ogen en elk brillenrecept/vo­orschrift is uniek. Als wij de bril speciaal voor jou maken, kan die bril door niemand anders worden gebruikt. Wij vragen dus betaling vooraf.

6. Ik weet mijn voorschrift niet. Kunnen jullie dit te weten komen via mijn oude bril?

Er is maar één manier om jouw sterktes te weten te komen: een bezoek aan de oogspecialist en een oogmeting! Probeer dit zeker één tot twee keer per jaar te doen. Jouw oogspecialist zal jou een recept of voorschrift geven waarop jouw sterktes duidelijk te lezen zijn. Wij zijn niet in staat om sterktes af te leiden van een oude bril of van op afstand.

7. Kan ik mijn voorschrift voor contactlenzen gebruiken?

Nee, contactlenzen en brillen hebben andere waarden. Jouw oogspecialist moet specifiek weten of hij/zij een oogmeting doet voor lenzen of een bril. Gebruik nooit een lenzenrecept voor een bril en vice versa.

8. Ik maak me zorgen dat ik een fout zal maken tijdens mijn bestelling. Kunnen jullie me helpen?

Online een bril bestellen lijkt misschien een beetje eng, omdat je jouw opticien niet bij je hebt. Je wil natuurlijk zorgen dat je de bril juist hebt besteld en jouw waarden correct hebt ingegeven. Wel, geen angst! Net zoals jouw opticien, zijn wij er om jou te begeleiden. Aarzel je? Probeer dan eerst onze klantenservice te bereiken. Wij zullen er samen met jou voor zorgen dat de bestelling correct wordt uitgevoerd. Je kan hier meer lezen over jouw recept voor een bril, maar we raden je sterk aan om onze hulp in te schakelen zodat je zeker geen fouten maakt.

9. Ik heb net besteld maar heb een fout gemaakt. Hoe kan ik dit oplossen?

Contacteer METEEN onze klantendienst! Als de bestelling nog niet is verwerkt, zullen we proberen om de fout te corrigeren. Maar, is de bestelling gebeurd buiten de kantooruren van de klantenservice of heb je dit te laat opgemerkt? Dan kunnen we helaas niets meer doen. Let daarom steeds goed op dat je correct besteld of vraag onze klantenservice om jou te helpen tijdens het bestellen.

10. Wat is een PD, en hoe kom ik te weten wat mijn PD is?

Pupilafstand (PD) toont de afstand tussen jouw pupillen in millimeters. Deze exacte afstand is heel belangrijk, want dit helpt ons jouw brillenglazen in een optimale positie binnen de montuur te plaatsen. Voor de meeste mensen is de afstand van één pupil tot de neusbrug 28–35 mm. Er zijn echter uitzonderingen. Als jouw oogspecialist geen PD-waarde heeft genoteerd, kan je deze zelf meten aan de hand van ons online meethulpmiddel (op onze website), of onze printbare meetlat. Zie je op jouw voorschrift slechts één PD waarde, dan kom je tot de waarde voor zowel rechts als links door deze ene waarde in twee te delen (bvb. 61:2= 30.5 voor elk oog).

Bij volwassenen blijft de PD grotendeels hetzelfde, maar bij kinderen verandert deze waarde tijdens het groeien. Laat dus regelmatig een oogmeting doen bij jouw kind.

11. Mijn recept/voorschrift ziet er anders uit dan jullie bestelformulier. Hoe kan ik dit aangeven?

Elk voorschrift is uniek. Wij gebruiken standaardtermen maar het is mogelijk dat jouw oogspecialist dingen anders noteert. Zo zijn er bijvoorbeeld oogspecialisten die (-) uitdrukken met (=). Het is ook mogelijk dat jouw voorschrift speciaal is. Daarom raden we aan dat je ons eerst contacteert en ons jouw voorschrift doorstuurt. Wij zullen jou helpen een correcte bestelling te maken.

12. Kan ik jullie m'n eigen montuur toesturen en kunnen jullie er brillenglazen in plaatsen?

Het is niet mogelijk om onze opticiens in te schakelen voor monturen die niet door ons worden verkocht.

13. Kan ik brillenglazen zonder montuur bestellen??

Brillenglazen moeten worden geslepen aan de hand van een montuur. De montuur bepaalt de correcte vorm van de glazen. Glazen zonder montuur kunnen met andere woorden niet correct gemaakt worden. Het is zelfs moeilijk om glazen van één montuur naar exact dezelfde montuur over te zetten zonder professionele plaatsing. Onze opticiens werken dus enkel met zowel de montuur, als de brillenglazen. De glazen kunnen niet apart worden besteld.

14. Kunnen jullie me m'n montuur en brillenglazen apart toesturen?

Dit is niet mogelijk in onze webwinkel. Om kwaliteit te garanderen moeten de glazen in de montuur geplaatst worden door onze opticiens.

15. Kan ik brillen bestellen zonder sterkte, want ik wil gewoon een bril als accessoire?

Het is uiteraard mogelijk om een montuur als accessoire te kopen. Omdat een montuur steeds presentatieglazen bevat, denken mensen vaak dat ze de montuur zo kunnen dragen. Dit raden we echter sterk af. De showroomglazen in de montuur zijn van heel slechte kwaliteit, hebben geen beschermende coatings en zijn vaak bedekt met stickers of graveringen. Wij adviseren dat je de goedkoopste brillenglazen selecteert met een sterkte van 0.00. Dit zorgt ervoor dat je bril, ook al heb je geen sterkte, draagbaar wordt zonder je zicht te belemmeren.

16. Komen alle brillen met een bijgeleverde brillenkoker of -doos?

Wij leveren al onze brillen met een brillenkoker of -doos. Uiteraard verkopen we ook extra doosjes apart indien je graag een reservekoker wil hebben.

17. Zijn jullie merken echt en origineel?

Wij verkopen enkel originele en authentieke merken. Onze stock brillen en zonnebrillen komt rechtstreeks van vertrouwde fabrikanten en bekende merken.

18. Worden jullie zonnebrillen geleverd met certificaten van authenticiteit en brillenkokers van het merk in kwestie?

Het merk bril of zonnebril in kwestie levert steeds bijhorende certificaten, etiketten, stickers of pamfletjes. Ook de brillenkokers behoren tot het merk in kwestie. Je zal dus steeds de bril ontvangen met al de bijhorende items die authenticiteit garanderen.



Meer over onze brillenglazen

Leer hier bij over de brillenglazen waarmee je hier een montuur kan laten uitrusten:

19. Wie maakt de brillenglazen en is de fabrikant betrouwbaar?

Omdat wij kwaliteit willen garanderen dat voldoet aan de hoogste Europese productie- en kwaliteitsnormen, werken wij samen met het EU optiekbedrijf Adrial. Adrial gebruikt de meest geavanceerde machines en ervaren opticiens, die jouw bril perfect zullen afwerken en uittesten.

20. Waarvan zijn de brillenglazen gemaakt?

Tegenwoordig worden de meeste brillenglazen – en ook de onze – gemaakt van duurzame, hoogwaardige kunststof. Wij bieden de keuze uit materiaal met een brekingsindex van 1,5 – 1,6 – 1,67 of 1,74. Hoe hoger de brekingsindex, hoe beter de kwaliteit van het materiaal en hoe dunner de lens wordt. Daarom zijn hogere waarden ook duurder.

21. Wat is het verschil tussen de 4 soorten glazen met een verschillende brekingsindex?

De brekingsindex van een brillenglas is een waarde die aantoont hoe licht afbuigt in het glasmateriaal. Meer geavanceerde kunststof heeft een hogere brekingsindex, en kan dus dunner gemaakt worden omdat minder materiaal nodig is om licht correct door te laten. Wij bieden de keuze uit materiaal met een brekingsindex van 1,5 – 1,6 – 1,67 of 1,74. Je zal merken dat ons systeem een automatische selectie maakt op basis van jouw voorschrift. Dit is omdat sommige parameters gewoonweg niet kunnen worden gemaakt voor glazen met een lage brekingsindex.

22. Welke coatings en speciale filters kunnen worden toegepast op de brillenglazen en hoeveel kosten ze?

Onze brillenglazen worden standaard uitgerust met 5 coatings: een UV-filter, een kras-bestendige laag, een anti-reflectie filter (= ontspiegeling), een hydrofobe coating en een zelf-reinigende coating. Deze zijn steeds inbegrepen in de prijs dus je hoeft hiervoor niets extra's te betalen. Lees meer over onze coatings voor brillenglazen.

Sommige van deze lagen beschermen de bril zelf, maar dat wil niet zeggen dat je de bril niet hoeft te onderhouden. Lees hier enkele tips om goed zorg te dragen voor jouw bril.

23. Kan ik meer speciale eigenschappen toevoegen aan de glazen?

Bovenop onze standaardcoatings kan je bij ons je bril verder laten uitrusten met 3 extra eigenschappen: een filter tegen blauw licht, een meekleurende functie of een permanente zonnebriltint.

24. Wat doet een filter tegen blauw licht?

Deze filter blokkeert blauw licht dat wordt uitgestraald door digitale toestellen en schermen, zoals smartphones, computers, tablets en TVs. Deze filter voorkomt dat je ogen te moe worden als je lang naar het scherm staart, en verbetert je nachtrust. Lees meer over de voordelen van een filter tegen blauw licht.

25. Wat zijn meekleurende glazen?

Fotochrome (fotochromatische) of meekleurende glazen zijn brillenglazen die een gekleurde tint krijgen wanneer omgevingslicht verandert. Deze zijn ook bekend als overgangsglazen. Dus binnen of in een donkere omgeving zijn de lenzen helder en doorzichtig, maar in de zon of fel licht zijn de lenzen gekleurd (als een zonnebril). Dit beschermt de ogen tegen fel licht wanneer nodig. Lees meer over meekleurende brillenglazen hier.

26. Kan ik mijn brillenglazen laten omzetten in een zonnebril?

Bij het kopen van een bril, bieden wij jou de optie om jouw brillenglazen om te zetten in een zonnebril op sterkte door de glazen een permanente zonnebriltint te geven. Dit maakt van de bril een zonnebril op sterkte die bescherming biedt tegen fel licht. Je kan de intensiteit van de briltint kiezen aan de hand van een percentage: 50, 70 of 85%. 85%-tint is equivalent met een normale zonnebril.

Opmerking: deze optie is enkel beschikbaar wanneer je één van onze monturen laat uitrusten met brillenglazen op sterkte. Het is niet mogelijk om één van onze zonnebrillen sterkte te geven.

27. Kan ik progressieve, multifocale glazen bestellen en bieden jullie voor dit type dezelfde voordelen?

Ja. Tijdens de selectie van de brillenglazen kan je progressieve/mul­tifocale glazen kiezen. Wij bieden 4 soorten en al onze progressieve brillenglazen krijgen dezelfde coatings en behandelingen als onze normale brillenglazen. Lees hier meer over progressieve glazen.

28. Kan ik een bril voor astigmatisme bestellen?

Uiteraard. Als je lijdt aan astigmatisme en torische brillenglazen nodig hebt, kan je in ons bestelformulier voor enkelvoudige glazen een cilinder en as waarde toevoegen.

29. Wat doe ik als ik helemaal geen cilinder of axis (as) nodig heb?

Omdat niet iedereen een cilinder en as nodig heeft, maar omdat je deze invulvelden niet kan uitschakelen, moet gewoon 0.00 voor cilinder en 0 voor as selecteren.

30. Is het mogelijk om andere brillenglazen te kiezen dan de glazen die jullie systeem automatisch selecteert?

Ons systeem selecteert brillenglazen met een optimale brekingsindex aan de hand van de oogwaarden die je hebt ingegeven. Het is inderdaad mogelijk om dunnere glazen of een ander type te selecteren maar merk op dat onze automatische selectie speciaal gebouwd is voor een optimaal resultaat. Als je hiervan afwijkt, is het mogelijk dat de bril minder goed zal zijn. Merk ook op dat het onmogelijk is om sommige waarden te combineren met een bepaalde brekingsindex.

31. Is het mogelijk om brillenglazen, die ik eerder bij jullie heb gekocht, opnieuw te laten slijpen en in een andere montuur te laten stoppen?

Brillenglazen moeten heel precies worden geplaatst en gecentreerd in een montuur. Eens dit proces is gebeurd voor een bepaald montuur, is het nagenoeg onmogelijk om dezelfde glazen correct in een andere montuur te zetten.

32. Waarom ontving ik een paar losse, extra glazen bij mijn bril?

Een montuur wordt steeds geleverd met een type plastic demonstratieglazen. Deze „glazen“ zijn niet geschikt voor normaal dragen. Daarom worden ze verwijderd en vervangen door de brillenglazen die je hebt besteld. Maar, omdat ze oorspronkelijk bij jouw gekozen montuur horen, leveren we deze demoglazen mee en ontvang je ze bij jouw bestelling.

33. Waarom is er een symbool gegraveerd in mijn brillenglazen?

Onze meest kwaliteitsvolle progressieve brillenglazen worden gekenmerkt om hun kwaliteit te bewijzen. Deze gravering is dus een teken van kwaliteit en zal jouw zicht totaal niet hinderen.



Meer over zonnebrillen

Lees hieronder enkele vaak-gevraagde onderwerpen betreffende onze zonnebrillen:

34. Bevatten al jullie zonnebrillen de nodige UV-bescherming en maakt de lenskleur een verschil?

Wij bieden enkel zonnebrillen van gerenommeerde fabrikanten die volledig voldoen aan alle basisnormen. Al onze zonnebrillen bieden dus de nodige bescherming en meer. Verschillende lenskleuren maken echter wel een verschil.

35. Wat is het verschil tussen gespiegelde en gepolariseerde zonnebrillen?

Gepolariseerde zonnebrillen bevatten een speciale filter die fel, horizontaal licht blokkeert. Dit elimineert verblinding door licht dat wordt gereflecteerd door bijvoorbeeld water, sneeuw, de autoweg, etc. Leer hier bij over zonnebrilpolarisatie.

Gespiegelde zonnebrilglazen verminderen de algemene felheid van licht iets meer dan normale zonnebrillen. Gespiegelde glazen verbergen ook je ogen beter, als je er graag mysterieus uitziet.

36. Kan ik één van jullie zonnebrillen laten uitrusten met glazen op sterkte?

Nee. Als je op zoek bent naar een zonnebril op sterkte, zal je een montuur uit ons aanbod brillen moeten uitkiezen en dit laten uitrusten met zonnebrilglazen op sterkte. Het is niet mogelijk om de glazen van een zonnebril om te zetten naar glazen op sterkte. Of probeer de nieuwe zonneclips voor brillen.

Shop zonneclips

Bezorging en retours

Voor specifieke vragen betreffende retours en bezorging van brillen of zonnebrillen, neem hieronder een kijkje. Voor algemene vragen betreffende bestellen bij ons, neem een kijkje bij de veel gestelde vragen over jouw bestelling.

37. Hoe lang duurt het voor ik m'n bril zal ontvangen?

Wanneer je een bestelling voor een bril bij ons afrondt, kijken onze opticiens eerst onze stock na. Daarna nemen ze een kijkje naar jouw ingegeven voorschrift/wa­arden. Hiermee gaan ze aan de slag om jouw brillenglazen te slijpen, deze in je gekozen montuur te passen en de bril vervolgens grondig te testen. Deze productietijd duurt gemiddeld tussen 3 tot 7 werkdagen, afhankelijk van hoe druk het is. Daarna sturen ze de bril naar ons centraal warenhuis, en wordt de bril van daar naar jou thuis gestuurd. Deze verzending duurt ook enkele werkdagen. Met de fabricatietijd inbegrepen, komt de bril dus gemiddeld aan binnen 7 tot 14 werkdagen. Echter, in tijden van extreme drukte of crisis, zoals tijdens de COVID-19 lockdown, reken je best op iets langer.

38. Hoe lang duurt het voor ik m'n zonnebril zal ontvangen?

Zonnebrillen kunnen meteen worden opgestuurd omdat de glazen niet geslepen moeten worden. Dit gebeurt dus met andere woorden volgens onze gebruikelijke bezorgtijden.

39. Waarom moet ik zo lang wachten op een bril op sterkte?

Onder normale omstandigheden volgen we de bezorgtijden beschreven in vraag 37 hierboven. We kregen deze vraag echter vaak gedurende het hoogtepunt van de COVID-crisis. Helaas werden onze opticiens toen overweldigd met bestellingen. Ook moesten we rekening houden met weg- en leverbeperkingen in verschillende landen. We vragen dus jouw begrip in tijden van crisis of extreem drukke tijden. Onze opticiens doen hun best om jouw bril alsnog snel, correct en goed af te werken.

40. Hoe lang heb ik garantie op m'n bril?

Onze brillen komen met een standaardgarantie van twee jaar. Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd in optimale toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame geval dat de bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze klantendienst. Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht onderhoud, of normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de garantie.

41. Wat zijn jullie regels betreffende het retourneren van brillen?

Omdat wij brillenglazen slijpen op basis van een uniek, individueel voorschrift, is het enkel mogelijk om de montuur te retourneren. Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn, ongeacht de bezorgstatus van de bril. De montuur moet onbeschadigd zijn. Indien je toch vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.

Vermoed je toch een defect met jouw geslepen brillenglazen, dan zullen deze (samen met jouw voorschrift, wat je in dit geval moet voorleggen) worden gecontroleerd door de fabrikant. Als de fabrikant een defect vaststelt, zullen de glazen wél worden vergoed. Gelieve steeds onze algemene winkelvoorwaarden na te kijken.

42. Wat zijn jullie regels betreffende het retourneren van zonnebrillen?

Een zonnebril kan binnen 14 dagen na ontvangst geretourneerd worden. De bril moet volledig onbeschadigd en intact zijn met alle stickers, etiketten en pamfletten aanwezig en onbeschadigd. Alle toebehoren zoals doekjes en brillenkokers moeten ook worden geretourneerd. Onvolledige producten of beschadigde producten worden niet vergoed. Gelieve steeds onze algemene winkelvoorwaarden na te kijken.

Maestro Master Card VISA VISA Electron PayPal Bancontact DHL ups PostNL bpost
Top