Omruilen en Retourneren

Omruil & terugzendgarantie stempel - Alensa

Omruilingen en retours moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:

  • de volledige lensverpakkingen moeten ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn* 
  • de producten moeten gekocht zijn bij de Alensa.be webshop en niet ouder zijn dan 365 dagen na aankoop 

*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen naar verpakkingen, bedoelen we het volledige doosje en niet individuele lenzen binnenin de verpakking. Enkel opticiens zijn gerechtigd te handelen in individuele lenzen. Alensa, als verdeler van volledige verpakkingen, kan geen individuele lenzen aanvaarden als de volledige verpakking is gecompromitteerd. Meer info bij onze Vragen over bestellingen, bij vraag 33.

Wil u ruilen voor andere parameters?

Als u contactlenzen bestelde met de verkeerde parameters, of als uw parameters inmiddels veranderd zijn, dan is het mogelijk om onbeschadigde en ongeopende verpakkingen om te ruilen voor lenzen met de juiste parameters door onderstaande procedure te volgen. Wij sturen u de nieuwe parameters meteen op nadat uw retourzending is aangekomen en werd gecontroleerd op schade, gebruik of opening van de verpakkingen.

Wil u ruilen voor een ander product?

Als u voor lenzen van een ander merk wil inruilen, en uw huidige verpakkingen zijn in ongeopende en onbeschadigde toestand, dan kan u dit doen door onderstaande procedure te volgen. U retourneert uw huidige verpakkingen en krijgt ze van Alensa.be terugbetaald nadat deze in ons magazijn is aangekomen en werd gecontroleerd op schade of opening. In tussentijd dient u een nieuwe bestelling te maken met uw gewenste merk of product. Alensa.be kan geen prijsaanpassingen maken. U krijgt steeds de retour volledig terugbetaald en dient zelf een nieuwe bestelling te maken.

Retourneert u om een andere reden?

Onderstaande retourprocedure is ook van toepassing op de geld-terug-garantie voor TopVue producten. Gelieve in dit geval dan ook onderstaande procedure te volgen.

Ook, wanneer u na overleg met de klantendienst besloten heeft om verpakkingen terug te sturen omdat u een productiefout vermoedt, dient u onderstaande procedure te volgen. De producten worden dan naar ons teruggestuurd, waarna wij deze naar de fabrikant zullen doorsturen voor een officiële kwaliteitscontrole. Het LOT-nummer dat zich op de verpakking en op elke individuele blister bevindt, is uiterst belangrijk voor het onderzoek. Geef daarom zoveel mogelijk materiaal mee! In dit geval dient u steeds eerst de klantendienst te contacteren en krijgt u vervolgens exacte instructies.

Hoe gaat u te werk bij het omruilen of retourneren?

Het is belangrijk dat u voor elke retourzending steeds deze procedure volgt. Alensa.be kan geen verantwoordelij­kheid opnemen voor terugzendingen die de procedure niet hebben gevolgd. Eerst en vooral neemt u contact met ons op via het contactformulier op de website, of via mail, met een toelichting over de reden van de retourzending, hierbij inbegrepen alle nodige informatie (ordernummer, volledige beschrijving items, etc.) Onze klantenservice zal uw verzoek inzien en neemt contact op via email.

Onze klantenservice reageert meestal op verzoeken binnen 1–2 werkdagen. Bij een goedkeuring ontvangt u instructies over hoe het nu verder moet, maar hieronder ziet u hoe retours gebeuren voor 2 situaties.

1. Alensa maakte een fout of u vroeg een kwaliteitscon­trole aan

Ontving u iets verkeerd van ons of ging er iets mis aan onze kant? Laat dit eerst en vooral aan onze klantendienst weten zodat wij onze fout kunnen bevestigen. Nadat onze fout is bevestigd, sturen we u per mail een postlabel op waarmee u uw terugzending in orde maakt. Stuur uw retour in dit geval NIET op zonder dit label en wacht steeds tot u van ons het label heeft ontvangen.

Kortom, in geval van een kwaliteitscontrole of een fout foor Alensa, gebeurt de procedure om terug te zenden gaat in 4 stappen:

  • Valideer uw retourzending door contact met ons op te nemen via het contactformulier
  • Onze klantendienst zendt u een postlabel via email
  • U maakt de retourzending in orde mét bijgevoegde retourlabel
  • Stuur ons de retourzending

2. Omruilen, zelf fout besteld of de geld-terug-garantie op TopVue

In de situatie dat u iets wil omruilen, of dat u zelf een foutje had gemaakt tijdens het bestellen, of in het geval u TopVue producten terugstuurt om uw geld terug te krijgen, dan moet u echter alles terugsturen naar ons Regus retouradres. Dit adres wordt enkel en alleen gebruikt om retourzendingen te verzamelen, waarna onze partner Regus deze doorstuurt naar onze magazijnen en centra in Tsjechië.

Alensa.be (Regus)
Place de L'université 16, 4° floor
1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve, België 

Zorg dat u voor deze retour een track en trace ontvangt van uw postkantoor, zodat u uw zending kan opvolgen! De klantendienst zal u hier naar vragen in geval dat u eventueel zou vermoeden dat er iets is misgegaan met de retour.

Pak alles goed in en geef ons de nodige documenten

Stuur de ongeopende en onbeschadigde verpakkingen van contactlenzen (en lenzenvloeistoffen) per post in een stevige doos om schade tijdens transit te vermijden. Voeg een bewijs van aankoop, uitgegeven door de Alensa.be webshop, toe. Gelieve ook instructies toe te voegen betreffende de verwachte handeling. In het geval dat wij u nieuwe lenzen zullen opsturen, geef dan zeker de juiste parameters op. In het geval van een terugbetaling hebben wij de nodige informatie nodig om deze te kunnen uitvoeren (echter, voor online betalingen kunnen wij dit automatisch uitvoeren).

Hoeveel zal de uitwisseling of retour kosten?

In het geval van situatie 1, waar het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper gaat, of bij een kwaliteitscontrole, zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard vergoed worden door Alensa.be en wij sturen u in beide gevallen een gratis label.

U betaalt zelf voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending in het geval van situatie 2. De verkoper is niet in staat een prepaid optie voor een retourzending te verschaffen en u dient deze zelf in orde te maken.

Wij sturen alle nieuwe lenzen of omruilingen GRATIS op naar u in alle gevallen.

Hoelang zal dit duren?

Alensa.be neemt contact met u op nadat uw terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade, gebruik of opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours afgehandeld door Regus, moeten we soms wachten tot onze partner genoeg retours heeft verzameld om een bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het met uw terugzending gesteld is.

Merk op dat deze procedure langer zal duren wanneer je zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de authenticiteit en toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden alvorens de procedure kan worden afgerond.

Maestro Master Card VISA VISA Electron PayPal Bancontact DHL GLS PostNL
Top